logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Alzheimer na psychose

Hier kun je je jezelf voorstellen aan anderen op het forum

Alzheimer na psychose

Berichtdoor hans-cornet, 29 Juni 2020

Goedemorgen, mijn echtgenote heeft 10 jaar last van psychoses. Een zeer moeilijke tijd daarmee achter de rug. Zij is nu 61 jaar en afgelopen week hebben we telefonisch (want waren we met de caravan op vakantie) vernomen dat zij laag scoorde na test hersenvocht. Conclusie Alzheimer. Komende week een vervolgafspraak. Hoewel ik het een tikje zag aankomen, haar cognitieve functies zijn de afgelopen 12 maanden sterk achteruit gegaan, komt de boodschap loeihard aan. Na 10 jaar psychoses nu deze klap. Ben daar erg emotioneel onder. Net zoals iedereen die de boodschap voor zijn naaste krijgt. Er komt nu een tijd aan van nog meer onzekerheid. Hoe we daarmee moeten omgaan moeten we ervaren. Corona is erg, voor mij is het een mogelijkheid om thuis te werken, of in ieder geval de helft van mij werkbare dagen. In die zin heeft Corona mij wel geholpen.

Hans
hans-cornet

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Ellis, 29 Juni 2020

Goedemiddag Hans,
Dank je wel voor het delen van jouw verhaal.
Wat ontzettend heftig dat jouw vrouw al tien jaar last heeft van psychoses. Ik kan me voorstellen dat dit ontzettend moeilijk is. Nu jullie ook gehoord hebben dat ze dementie heeft, begrijp ik dat de boodschap toch enigszins rauw op je dak valt. Ondanks dat je het al ziet aankomen, hoop je dat het niet zo is. Jullie hebben immers al zoveel meegemaakt.

Emotioneel zijn na zo'n heftige diagnose is logisch. Bij de diagnose dementie komt er ontzettend veel op je af. Je leven staat stil, of op zijn kop. Dat jullie per telefoon de diagnose kregen, maakt het misschien ook nog heftiger. Neem de tijd om het allemaal te laten bezinken. Zet alles op een rijtje en bedenk welke vragen dat je graag wilt stellen aan de arts tijdens de vervolgafspraak.

Het coronavirus is nu, bij wijze van, een geluk bij een ongeluk. Thuiswerken, dichtbij jouw vrouw zijn zal nu erg fijn zijn.

Mogelijk is het al benoemd, maar belangrijk is dat jullie straks een casemanager krijgen. Hij/zij helpt je bij al je vragen en bij alles wat er geregeld moet worden. Je kunt daar ook naar vragen bij het volgende gesprek met de arts.

Misschien heb je baat bij extra informatie. Een brochure over dementie vind je hier: https://dementie.nl/brochurediagnose
Een checklist voor alles wat je moet regelen vind je hier: https://dementie.nl/na-de-diagnose/chec ... j-dementie

Weet dat je ook hier op het forum altijd terecht komt om van je af te schrijven of om advies/raad te vragen. Voor nu wil ik je heel veel kracht en sterkte wensen, succes met het gesprek komende week. Laat je ons weten hoe het gegaan is?

Hartelijke groet,
Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Hetty Jorritsma, 29 Juni 2020

Hoi Hans. Na de jarenlange pshychoses nu deze nare diagnose is wel heel heftig. En je vrouw is pas 61. Ik wil je heel veel sterkte en wijsheid toewensen voor de komende tijd. Succes bij jullie gesprek straks. Liefs en vr groet, Hetty
Hetty Jorritsma

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Francina, 03 Juli 2020

Beste Hans,

Wat een moeilijke tijd heb je achter de rug en wat een moeilijke tijd ga je tegemoet. Het is zo zwaar om je geliefde zo te zien lijden en zo achteruit te zien gaan. Ik wens je heel veel kracht en heel veel steun van je omgeving toe.

Vriendelijke groet,
Francina
Francina

Geboortejaar:
1955
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor hans-cornet, 04 Juli 2020

Dank je wel voor je woorden Francina. De afgelopen 10 jaar waren zwaar. Voornamelijk door angsten bij mij op het moment dat de wanen en hallucinaties kwamen. Achteraf zal het tevens te maken hebben gehad met Alzheimer. Dat maakt het niet minder, maar de angst wel. Vanaf ons 50e leven we daar mee. Wel mee leren leven, maar dat verandert nu ook. Het overkomt je/ons.

Hans
hans-cornet

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Francina, 03 Augustus 2020

Beste Hans,

Ik lees je bericht nu pas (ben nog niet zo handig in dit forum).
Ja, het overkomt je. Ik snap dat het angstig was/is. Het is denk ik heel belangrijk om veel te lezen over het ziektebeeld, zodat je het beter begrijpt en ook te weten komt tegen welke problemen je nog meer aan kunt lopen.
Sterkte met alles!

Francina
Francina

Geboortejaar:
1955
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie