Hoi,ik ben nieuw hier en stel mij voor.

Hier kun je je jezelf voorstellen aan anderen op het forum

Hoi,ik ben nieuw hier en stel mij voor.

Berichtdoor Maria D » 25 Februari 2020

Mijn schoonvader heeft FTD,en wij mantel zorgrn.Dit is best zwaar,want constant belletjes van mijn schoonmoeder om te helpen.Wij kunnenniet 3x per dag opspringen om erheen te gaan pfff.Ze zitten net 7 weken in een aanleun woning,en door die verhuizing is opa nu echt de weg kwijt.Hij kerkent zijn vrouw niet meer,en er wordt daar heel wat af gehuild nu. Kortom ik lees graag mee,hoe anderen dit ervaren.Hopelijk zie ik en lees ik tips.Opa staat nu op wachtlijst voor opname,en hopelijk komt die snel.Iedereen is op pfff.gr corina
Maria D

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Janneke85 » 27 Februari 2020

hoi Corina, dat klinkt heel zwaar.
Hebben jullie ook een casemanager dementie waarmee je dit kunt bespreken? Misschien zijn er manieren om jullie als mantelzorger wat te ontlasten tot de opname mogelijk is.
Veel sterkte gewenst.
Groetjes, Janneke
Janneke85

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor JacqE » 21 Maart 2020

Hoi Corina, misschn kan thuiszorg ondersteuning bieden. Er bestaat ook dagbesteding. Mijn moeder gaat daar 2x per week naar toe. Het ontlast ons en ze vindt het leuk. Ook een herinneringsdoosje is leuk. Werkt misschn niet voor iedereen, maar proberen waard. Beplak een schoenendoos en doe er allerlei dingen in die mogelijk leuk zijn voor je schoonvader. Foto's met uitleg. Verhalen van vroeger, wél in groot lettertype en plastificeer het. Kan eenvoudig met plastic mapjes die je rondom dichtplakt. En casemanager inschakelen is zeker aan te raden. Sterkte met alles. Gr. Jacqueline
JacqE

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor JacqE » 21 Maart 2020

Nog even een aanvulling. Het is heel verdrietig wanneer je ouder of partner jou niet meer herkent. Ik heb dit met mijn moeder, die heel af en toe niet weet dat ik haar dochter ben. Maar het went gek genoeg. Wat mij geholpen heeft, is het bezoeken van een Alzheimer café. Erg nuttig en leerzaam, hoe met deze ziekte om te gaan. Zo leer je bijvoorbeeld om géén vragen te stellen, omdat ze vaak het antwoord niet weten. Spreek niet tegen, maar ga mee in de fantasie etc etc. Aanraken is vaak belangrijk. Pak de hand tijdens een gesprek. De tijd leert, lees over de ziekte. Mij heeft het geholpen.
JacqE

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: