logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Partner met dementie

Hier kun je je jezelf voorstellen aan anderen op het forum

Partner met dementie

Berichtdoor Deesje, 12 Maart 2020

Hallo
Ik ben Jeannette. Ik ben 68 en mijn man is 80.
In januari is bij hem de diagnose Alzheimer gesteld.
Dat zat er al aan te komen.
Mijn man is zeer veeleisend. Wil enerzijds dat ik er continu ben en neemt anderzijds niets aan ( ‘ jij bent geen arts’ (hij wel)
Hij neemt ook van hulpverleners niets aan.
Ik heb het er erg moeilijk mee dat ik dag in dag uit negatief benaderd wordt, standjes krijg en erger (‘kutwijf’)
Ik hoop op reacties van mensen die dit herkennen. Of is dit vooral een forum voor mensen die voor hun hoogbejaarde ouders zorgen?
Deesje

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Eliza, 13 Maart 2020

Ik herken dat. Ook ik wordt regelmatig uitgemaakt voor k*twijf. Mijn man heeft Lewy Body samen met Alzheimer. Hoe moeilijk het ook is, hij kan er niets aan doen. Naderhand zegt hij wel sorry omdat hij dan doorheeft dat dit niet sinus zoals het hoort. Ook mijn man "claimt" mij 24 uur per dag. Dat is zijn angst. Hij heeft ook PTSS (al jaaaaren) ik wens je veel sterkte.
Eliza

Geboortejaar:
1955
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor wia, 13 Maart 2020

Dag Jeannette
Nee zeker niet een Forum alleen voor mensen met hoog bejaarde ouders.
Ik bezoek het forum nu al zo'n 5 jaar en wij zijn beiden 75 jaar.
Het fijne vind ik dat je zelf kunt zoeken en bepalen wat jou aanspreekt.
Dat kost eerst wel even tijd, maar ik heb er al heel wat raad en steun gevonden.
Succes en hartelijke groet
Wia
wia

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Margaret, 13 Maart 2020

Hoi Jeanette, dit forum is voor iedereen die met dementie te maken heeft: mensen met dementie zelf, partners van mensen met dementie en kinderen van mensen met dementie. Je bent dus meer dan welkom.

Wat een lastige situatie voor je. Ik kan me voorstellen dat je het als ondankbaarheid ervaart om zo behandeld te worden, terwijl je je zo voor hem inzet. Het gedrag is een symptoom van de ziekte. Je man heeft waarschijnlijk niet zoveel controle over dit gedrag, waardoor met hem erover praten niet zal helpen. Het is vaak een uiting van onvermogen en frustraties dat ze niet voor zichzelf kunnen zorgen. Ik kan me overigens wel voorstellen dat ook al weet je dat het niet persoonlijk bedoeld is, het toch pijn blijft doen.

Misschien heb je wat aan de tips op deze pagina?
https://dementie.nl/agressie/omgaan-met ... t-dementie
Margaret

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Herfst, 06 April 2020

Hallo Jeanette,
ja herkenbaar! Dit gedrag is idd behorend bij dementie/Alzheimer.
Het is goed om veel over deze ziekte en de bijbehorende verschijnselen te lezen. Ook praten met lotgenoten zou kunnen helpen, hier op het forum of in je woonplaats waar vast wel voorzieningen en/of organisaties zijn die dit organiseren.
Als je weet en begrijpt wat je te wachten staat, dan helpt dat om met dit gedrag om te gaan.
Het is moeilijk, mijn man was ook boos op mij, het was allemaal mijn schuld als er iets kwijt was, als ik zei dat iets niet kon, kortom in zijn beleving was ik gek, hij niet, hij mankeerde niets. Ontkenning hoort er ook bij, hij merkt nl niet dat hij in de war is en als hij het wel begrijpt probeert hij het te verbloemen. Dat 'visite gedrag' maakt het ook moeilijk om de ziekte met anderen te bespreken, als er mensen op bezoek kwamen zeiden die altijd: "Ach, gelukkig valt het mee, we hebben gezellig kunnen praten". Hij praatte dan over onderwerpen waar hij nog wel iets van wist, hij omzeilde vragen of ging op een ander onderwerp over.
Gelukkig heb ik al 5 jaar vrijwilligerswerk gedaan in een tehuis waar bewoners dementie hebben. Dus ik herkende het gedrag. Het blijft moeilijk, je verstand zegt: het komt door z'n ziekte, maar je gevoel is gekwetst!
Nu is mijn man opgenomen in een verpleeghuis en ook dat is mijn schuld. Ik heb hem 'weggedaan', maar ik hield het thuis niet meer vol. Hij heeft nl ook nog een lichamelijke handicap. Door een ruggenmerginfarct is hij in een rolstoel beland, die 2 'handicaps' waren te zwaar voor mij, ondanks het feit dat ik alle mogelijke hulp thuis had. Dus als je met vragen zit, hier is altijd wel iemand die de situatie herkent en erover wil praten, zoals ik hahaha. Heel veel sterkte!
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie