logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Rechten van de patiënt

Hier kun je je jezelf voorstellen aan anderen op het forum

Rechten van de patiënt

Berichtdoor Caro67, 12 September 2020

Goede avond,

Ik ben net als jullie op dit jullie op zoek naar reacties en antwoorden op vragen die niet altijd makkelijk
Te stellen zijn. Mijn moeder heeft alzheimer en is nu 6 dagen geleden in een verpleegtehuis geplaatst. Haar man (niet mijn vader) heeft haar zolang mogelijk in huis gehouden; de laatste twee jaar ging ze steeds vaker overdag naar zorgboerderij en de laatste weken zo goed als vijf dagen. Ze kan zichzelf nog verzorgen en ik had nog goede en fijne gesprekken met haar. Hebben nog veel gelachen en het mooie in ons geval, is dat ze door de ziekte naar mij veel milder was geworden. Ik heb daardoor de kans gehad haar op een andere manier te mogen benaderen. Ik was het echter niet eens met het feit dat ze niet mocht worden voorbereid op haar plaatsing in het tehuis. Ik had het graag anders gedaan, wat meer openheid erover en misschien een keer gaan kijken samen enzovoort. Dit is mij niet in dank afgenomen door haar man die mij verbood erover te praten. Ik vond dat heel lastig maar heb het ook niet gedaan omdat hij tenslotte alles regelt voor haar. Wel vond ik het steeds moeilijker te zien dat ze als een klein kind werd toegesproken en behandeld door hem. Allemaal met de beste bedoelingen, maar ik benader haar liever als de vrouw die ik ken. Nu is de situatie voor iemand die er elke dag meeleeft en voor mij die haar 1x per week bezocht thuis (onder toeziend oog van haar man) heel anders. Dat begrijp ik volkomen. Uiteindelijk heeft ze indicatie 5 gehad nadat ze twee weken geleden zo boos was geworden thuis en daarbij ook wat agressief werd. Ik weet dat dit bij het ziektebeeld past, zo is me verteld, maar ik ken mijn moeder ook als zeer opstandig en helaas vertoonde ze dit gedrag ook soms toen ze nog gezond was. Ze is dan heel erg boos en raakt soort van in paniek. Lang verhaal kort, van de een op de andere dag is ze opgehaald van de zorgboerderij en ik werd daar pas achteraf over ingelicht. Ik wist niet dat het die dag zou zij en had er graag bij willen zijn op wat voor manier dan ook of had het iig willen weten.
Nu is ze een week daar en heeft al verschillende woede uitbarstingen gehad naar haar man. Dat laat hij ons dan weten. Triest natuurlijk. Ik wilde dit weekend eindelijk ernaar toe, werk hele lange dagen en woon niet echt vlakbij maar nu heeft ze weer een forse woede aanval gehad. Medicatie heeft ze daarop gekregen en ik kon haar niet bezoeken vandaag. Ik heb gebeld met het tehuis en ze sliep. Prima! Rust is goed. Maar nu hoor ik van haar man dat ik haar ook morgen niet mag zien. Alleen hij mag op bezoek terwijl ik zo het gevoel heb dat ik haar juist kan kalmeren en ik wil graag zien hoe ze woont enzovoort. Kan dit zomaar? Kan mij verboden worden om haar te bezoeken? Ik wil ook geen ruzie maar het voelt niet goed. Sorry voor het lange verhaal. Het zit me erg hoog maar wil ook niet respectloos overkomen naar haar man.
Caro67

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 13 September 2020

Hoi Caro67,
Allereerst: welkom op het forum! Wat fijn dat je het forum gevonden hebt.

Wat heftig om te lezen dat jouw moeder Alzheimer heeft en inmiddels naar een verpleeghuis verhuisd is. Hoe moeilijk ook, er komt een moment dat het uiteindelijk onvermijdelijk is. Ik kan me voorstellen dat de gang van zaken betreffende de voorbereiding veel emoties, onbegrip en onmacht hebben opgeroepen. Naar dat haar man er op deze manier mee omgaat. Voor alle partijen was het goed geweest, als er juist openheid geboden was. Maar daar heb je nu niets meer aan.

Uit jouw verhaal lees je erg goed dat iedereen anders met de ziekte omgaat. Waar jij haar zo lang mogelijk haar eigenwaarde en autonomie wil laten behouden, denkt haar man daar duidelijk anders over. Ik kan me goed voorstellen dat dit alles veel veroorzaakt heeft. Boosheid, verdriet, maar ook onmacht en frustratie. Niet alleen bij jouw moeder, maar bij jullie allemaal.

Ik kan je wel vertellen dat het "normaal" is dat jouw moeder nu zo van slag is. In een klap is alles anders. Nieuwe gezichten, nieuwe regels, een nieuw ritme. Het is moeilijk om dat te verwerken. Geef het tijd. Na verloop van tijd is er waarschijnlijk meer berusting. Dan weet ze hoe het zit en waar ze aan toe is.

Wat naar dat je haar niet mag bezoeken van haar man, juist nu het in jouw ogen zo nodig is. Is jouw moeder nog wilsbekwaam? Kan zij nog aangeven of ze graag heeft dat jij haar bezoekt? Bij mijn weten mag dat niet verboden worden als jouw moeder wilt dat je haar bezoekt. ( https://www.dementie.nl/wilsbekwaamheid ... j-dementie, https://www.dementie.nl/zorgbeslissinge ... j-dementie) . Als haar man haar wettelijk vertegenwoordiger is kan het zijn, dat dit anders is.

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger