logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

vasculaire dementie

Hier kun je je jezelf voorstellen aan anderen op het forum

vasculaire dementie

Berichtdoor pdohmen, 02 Juli 2020

Ik stel me even voor ik ben jo 77jaarik heb bijna 30jaar mantelzopg verleend aan mijn echtgehote Tillie ook77jaar ze heeft MS ook een rotziekte,ze had overal hulp bij nodig lopen en staan ging niet meer ze had overal hulp bij nodig24 uur per dag
half febr zijn we bij een giriater geweest de diagnose was vasculaire dementie nog nooit van gehoord 2dagen na dit bezoek moest ik opgenomen worden in het ziekenhuis met een hersen infarct hierdoor moest mijn echtgenote naar crisisopvang in een verzorginshuis thuis ging het niet zonder mij helaas was dit een groot drama in het begin leek het goed te gaan maar na een paar weken werdt ze ongeduldig ze begon te roepen dat ze naar huis wou dat ze liever dood was ze moest rattenvergif hebben de verpleging moest haar maar in het kanaal gooien dan waren ze van haar af zei ze ze hebben er toen het CIS bij gehaald voor ad vies ze moest naar een ander verpleeghuis waar ze betre zorg kon krijgen met minder prikkels die waren de reden voor dat gedragze is naar een verpleeghuis hierin de buurt gekomen maar de roepklachten zijn re nog steeds er wordt wat meer aandacht aan besteed maar tot nog toe weinig verbetering ze roept steeds dat ze naar huis wil
maar dat is nog niet mogelijkik ben na 5/5weekziekenhuis weer thuis maar nog herstellende ik ben al blij dat ik mezelf alleen kan redden met nog wat hulp vanzorgmedewerkers wie heeft hier ervaring mee graag reactie groeten jo.
pdohmen

Geboortejaar:
1942
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 03 Juli 2020

Goedemiddag Jo,
Welkom op het forum. Goed dat je je aangemeld hebt.
Wat hebben jullie al veel meegemaakt. De MS van jouw vrouw, de diagnose vasculaire dementie bij haar en een herseninfarct bij jou. Dat is ontzettend heftig! Plots zijn er veel veranderingen. Ik kan me voorstellen dat het zowel voor jou als voor jouw vrouw heel erg wennen is.

Het is goed mogelijk dat jouw vrouw de eerste weken een beetje overdonderd was en nu ze wat meer gewend is, er besef komt. De verandering komt nu ineens binnen. Het is lastig om daar mee om te gaan. Nu beseft ze dat het heel anders is dan thuis. Probeer voor jezelf helder te houden dat alles dat ze nu roept (bijv. de uitspraak over het kanaal) een uiting is van haar dementie en de impact van de opname.

Ze kan je verwijten maken waardoor jij je schuldig of verdrietig voelt. Hoe moeilijk het ook kan zijn, vaak helpt afleiding beter dan uitleggen en de beslissing verdedigen. Afleiding kan helpen tegen de verwarring van je vrouw. Een luisterend oor, betrokkenheid en steun van mensen in haar omgeving helpen Tilly om zich snel thuis te voelen. Probeer daarom samen terug te kijken op de voorbije levensfases, maar ook vooruit te kijken naar de nieuwe mogelijkheden. Dat geeft houvast. Staan er ook spullen van jullie zelf op haar kamer? Ook dat kan helpen!

Hier vind je ook nog meer informatie: https://dementie.nl/verhalen/goeie-vraa ... rpleeghuis

Voor nu wil ik jullie veel sterkte wensen. Beterschap met jouw herstel!
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Houd je ons op de hoogte?

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor pdohmen, 05 Juli 2020

BESTE Ellis bedankt voor je reactie ik heb nog een vraag die me erg dwarszit Tillie zal naar alle waarschijnlijkheid tot haar dood in het verzorgingshuis moeten blijven nou vraagt ze vaker of ze naar huis mag dan zeggen we dat dit niet mogelijk is zolang mijn herstel nog duurt dit schijnt ze wel te beseffen maar even later vraagt ze dat weer en even later komt de vraag mag ik eigenlijk wel nog naar huis ik weet niet of ik kan zeggen dat ze waar schijnlijk niet meer naar huis mag ze mag nog wel dagdelen naar huis maar daar is het nog te vroeg voor we zijn bang dat ze dan niet meer terug te krijgen is het is al met al een erg moeilijke situatie ik weet ook niet wat goed of slecht is en hoe ik dit moet brengen zonder haar pijn te doen
heel veel groeten jo
pdohmen

Geboortejaar:
1942
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 06 Juli 2020

Beste Jo,
Fijn om te lezen dat ik je heb kunnen helpen!

De vraag die je stelt is heel begrijpelijk. Ik kan me goed voorstellen dat je twijfelt of je Tillie wel of niet moet vertellen dat ze waarschijnlijk niet meer naar huis kan. Het is een moeilijke situatie. Zoals ik het lees moet Tillie nog erg wennen aan de situatie in het verpleeghuis. Ze voelt zich daar nog niet net zo veilig als thuis en daarom stelt ze die vragen. Probeer haar vooral gerust te stellen.

Ik denk dat jij het beste kan bepalen wat Tillie op dat moment nodig heeft. Praten over (herinneringen van) thuis kan hierbij helpen. Het is goed mogelijk dat Tillie het niet begrijpt als je zegt dat ze niet meer naar huis mag, op dagdelen na. Als ik uitga van mijn eigen ervaring, zou ik zeggen dat naar huis gaan voorlopig nog niet kan en dat het belangrijk is, dat jij eerst beter wordt.

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor pdohmen, 26 Juli 2020

Beste Ellis ik wil je even laten weten hoe het nou gaat met mijn echtgenote ze is momenteel een heel stuk rustiger geworden het lijkt of ze de situatie begrijpt hopenlijk blijft dit zo heel veel groeten en bedankt voor je reactie
groeten jo
pdohmen

Geboortejaar:
1942
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 26 Juli 2020

Hoi Jo,
Dat is een ontzettend mooi bericht! Wat fijn dat Tillie rustiger is geworden.
Ik hoop dat jullie nu weer meer kunnen genieten van elkaar als je op bezoek gaat.

Hoe gaat het met jouw herstel?

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: