Berichtdoor Herfst, 02 Januari 2021
Welkom op het forum DevaM, goed dat je hier bent gekomen met je vragen en gevoelens!
Jij zit met een probleem dat we allemaal herkennen.
Mijn man heeft ook vasculaire dementie en woont nu op een PG afdeling in een verpleeghuis.
Jouw wens is om hem weer thuis te halen omdat hij het niet naar zijn zin heeft en naar huis wil.
Geloof me, dat heeft bijna iedere persoon die uit huis wordt geplaatst; zij begrijpen er niets van, zij leven in hun eigen belevingswereld en denken dat het thuis toch allemaal goed ging, zij hebben geen besef meer van de 'werkelijkheid' . Je schreef zelf al: 'situatie niet goed in kunnen schatten'.
Dit is zo'n situatie, hij is natuurlijk niet voor niets opgenomen, jij zult wel weten waarom, ook heeft hij 24 uurs zorg nodig, dat is niet te doen voor een partner/mantelzorger.
Het 'wennen' aan de nieuwe situatie heeft tijd nodig, mijn man zit sinds februari in het verzorgingshuis en nog steeds komt de vraag wanneer hij naar huis mag. Hoewel hij nu iets rustiger wordt, voordien werd hij erg boos, vooral op mij, omdat ik hem 'weggedaan' had, krijg ik het gevoel dat de 'nieuwe omgeving' voor hem vertrouwder wordt.
Het is een aanslag op je gevoel en emoties, ik weet wat je doormaakt, maar terug naar huis gaat nu eenmaal niet meer, het zou beiden geen goed doen, hij krijgt daar de juiste verzorging en dat zul je moeten overgeven. De enige andere oplossing is 24 uurs zorg thuis.
Daar heb ik geen ervaring mee, denk dat de kosten erg hoog zullen zijn, je kunt een PGB aanvragen en daarvan die hulp betalen.
Denk goed na voordat je besluit om je man weer thuis te halen, iedereen raadt het je af, ik denk toch dat je die raad moet aannemen en aanvaarden, hoe moeilijk dat ook voor je is.
Hier op de site van Alzheimer kun je veel informatie inwinnen, ook over andere vormen van zorg, praat er met anderen over, familie/vrienden en hier op het forum, we willen allemaal jou ondersteunen, luister naar meningen, uiteindelijk is het jouw beslissing, maar de praktijk is anders dan onze emoties ons ingeven.
Het is een lastige, moeilijke weg die we gaan, steeds de vraag of we het wel goed doen, je schuldig voelen, verstand en gevoel zijn 2 heel verschillende dingen, we kennen het allemaal.
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid,
warme groet,
Foke