logo dementie.nl/forum
platform van Alzheimer Nederland

Welkom!

Hier kun je je jezelf voorstellen aan anderen op het forum

Re: Welkom!

Berichtdoor Simone76, 28 December 2020

Lieve Wia,
Dank voor je reactie op mijn berichtje,
Ik herken dus eigenlijk ook best veel in jouw verhaal.
Inderdaad bij andere is hij eigenlijk helemaal zoals hij altijd was. En dan thuis totaal anders.

Groetjes,
Simone
Simone76

Geboortejaar:
1976
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 01 Januari 2021

Hoi Simone,
Welkom op het forum!

Goed dat je je aangemeld hebt!
Om het overzichtelijk te houden, voor als je vragen hebt, zou ik je willen vragen een nieuw onderwerp aan te maken in het meest relevante forumgedeelte. Op deze manier kunnen we dit topic alleen gebruiken om je voor te stellen en blijft het overzichtelijk.

Groeten, Ellis
Ellis

Geboortejaar:
1996
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor DevaM, 02 Januari 2021

Bij mijn partner(78 jaar) is sinds eind 2019 vasculaire dementie vastgesteld, waarbij evenwichtsproblemen, weinig initiatief, problemen met korte termijn geheugen, situatie niet kunnen beoordelen en/of inschatten. Binnen dat jaar ben ik verhuisd van een bovenetage naar de begane grond in de hoop mijn partner weer voorgoed thuis te kunnen krijgen. (is nu met pgb opgenomen in een verpleeghuis). Mijn partner heeft 24 uurs zorg nodig, Hij vraagt continu om voorgoed naar huis te komen en begrijpt niet waarom dit niet kan! Het wordt aan alle kanten afgeraden, ook door de clientondersteuner.
DevaM

Geboortejaar:
1951
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Herfst, 02 Januari 2021

Welkom op het forum DevaM, goed dat je hier bent gekomen met je vragen en gevoelens!
Jij zit met een probleem dat we allemaal herkennen.
Mijn man heeft ook vasculaire dementie en woont nu op een PG afdeling in een verpleeghuis.
Jouw wens is om hem weer thuis te halen omdat hij het niet naar zijn zin heeft en naar huis wil.
Geloof me, dat heeft bijna iedere persoon die uit huis wordt geplaatst; zij begrijpen er niets van, zij leven in hun eigen belevingswereld en denken dat het thuis toch allemaal goed ging, zij hebben geen besef meer van de 'werkelijkheid' . Je schreef zelf al: 'situatie niet goed in kunnen schatten'.
Dit is zo'n situatie, hij is natuurlijk niet voor niets opgenomen, jij zult wel weten waarom, ook heeft hij 24 uurs zorg nodig, dat is niet te doen voor een partner/mantelzorger.
Het 'wennen' aan de nieuwe situatie heeft tijd nodig, mijn man zit sinds februari in het verzorgingshuis en nog steeds komt de vraag wanneer hij naar huis mag. Hoewel hij nu iets rustiger wordt, voordien werd hij erg boos, vooral op mij, omdat ik hem 'weggedaan' had, krijg ik het gevoel dat de 'nieuwe omgeving' voor hem vertrouwder wordt.
Het is een aanslag op je gevoel en emoties, ik weet wat je doormaakt, maar terug naar huis gaat nu eenmaal niet meer, het zou beiden geen goed doen, hij krijgt daar de juiste verzorging en dat zul je moeten overgeven. De enige andere oplossing is 24 uurs zorg thuis.
Daar heb ik geen ervaring mee, denk dat de kosten erg hoog zullen zijn, je kunt een PGB aanvragen en daarvan die hulp betalen.
Denk goed na voordat je besluit om je man weer thuis te halen, iedereen raadt het je af, ik denk toch dat je die raad moet aannemen en aanvaarden, hoe moeilijk dat ook voor je is.
Hier op de site van Alzheimer kun je veel informatie inwinnen, ook over andere vormen van zorg, praat er met anderen over, familie/vrienden en hier op het forum, we willen allemaal jou ondersteunen, luister naar meningen, uiteindelijk is het jouw beslissing, maar de praktijk is anders dan onze emoties ons ingeven.
Het is een lastige, moeilijke weg die we gaan, steeds de vraag of we het wel goed doen, je schuldig voelen, verstand en gevoel zijn 2 heel verschillende dingen, we kennen het allemaal.
Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid,
warme groet,
Foke
Herfst

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor mjatv, 08 Januari 2021

Mij is verzocht mezelf kort voor te stellen hier.
Ik ben pas 65 jaar geworden en heb een moeder van 95 jr die lijdt aan vasculaire dementie.
Ik ben al ruim 10 jaar afgekeurd en dus niet meer aan het werk. Ik was eerste violiste in een symphonieorkest.
Sinds 18 mnd pas ik op mijn kleinzoon en dat is erg fijn, zeker als jonge ‘tegenhanger’ voor de dementie van moeder.
Ik doe veel aan biljarten, de libre vorm; ik heb les en thuis een tafel.
mjatv

Geboortejaar:
1955
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Xandra, 08 Januari 2021

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op het forum en noem me Xandra omdat mijn echte naam al bezet is, zo voorkomen we verwarring!
Ik ben 67 en heb vier getrouwde kinderen,waaronder twee in Ierland.

Mijn man kreeg in april 2018 de diagnose Alzheimer ' in een zeeeer vroeg stadium'
Maar hij is snel achteruit gegaan helaas en in juni 2020 gedwongen opgenomen.
Mij is verteld dat zijn hersenen zeker beschadigd zijn door zijn vele depressieve periodes door de jaren heen die met middelenmisbruik gepaard gingen ,wat zijn snelle achteruit gang zou verklaren.

Dus nu woon ik alleen met de kat en bezoek mijn man dagelijks, gelukkig is hij op fietsafstand.

Tot horens!
Xandra

Geboortejaar:
1953
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Ellis, 11 Januari 2021

Welkom beiden. :heart:
Ellis

Geboortejaar: