Weer zo'n dag!

Beschrijf hier je eigen verhaal of plaats je gedicht

Weer zo'n dag!

Berichtdoor Dutch » 18 Juli 2017

Gisteren was het weer eens raak in het verpleeghuis, waar moeder woont.
Toen ik op haar kamer kwam, zat haar gezicht, truitje en broek onder de etensresten.
Ook had ze geen bril op, en haar haar stond alle kanten op.

Op de grond wat koffie-resten, een beker was omgevallen, de beker was weg, de koffie lag er nog, de zuster had daar zeker geen tijd voor gehad.

Ook haar bed was niet opgemaakt en haar pyjama lag slordig half op het onopgemaakte bed.

Het doet me altijd pijn als ik haar zo zie zitten, mijn mooie, altijd ijdele moeder, zo onverzorgd.

Een washandje gepakt, haar gezicht gewassen,haar mooie haar gekamt en haar schone kleren aangetrokken.
De vloer schoongemaakt , haar bed opgemaakt en haar pyjama opgevouwen.

Ik pak het mooie vestje, wat ik vorige week voor heb gekocht, maar schrik als ik zie hoe die eruit ziet.
Duidelijk verkeerd gewassen en ook is de ritssluiting stuk, Moeder heeft dit vestje 1x gedragen, was dus meteen de laatste keer geweest.
Dan maar weer haar oude vestje gepakt.

De zuster was nergens te bekennen.

Opeens kwam ze binnen, ik vraag haar naar de bril van mijn moeder.
"Die zat vanmorgen niet in de koker, waarschijnlijk heeft de zuster die haar gisteren naar bed heeft gebracht 'm ergens anders neergelegd".
Mee helpen zoeken is er niet bij, want ze is weer snel verdwenen.

Als ik de juwelendoos van mijn moeder pak, om een leuke ketting voor haar uit zoeken, zie ik daar tot mijn verbazing de bril, nogal slordig tussen de juwelen liggen, de bril is een beetje verbogen.
Ik word even boos, hoe kan ze een bril van zo'n 1000 Euro zo achteloos in een doos gooien.
Openlijk boos worden op de verpleging doe ik niet (meer), ik weet- nu mijn moeder reeds jaren in een verpleeghuis woont- dat boos worden of kritiek leveren, een averechts effect heeft, dus slik ik alles maar weer in.

Voorzichtig buig ik de bril weer bij en maak 'm schoon.

Nu is moeder klaar voor vertrek en we gaan op weg naar buiten,even weg van dit verpleeghuis!
Dutch

Berichtdoor josha » 18 Juli 2017

Lieve Dutch
Wat herken ik veel in je verhaal en wat begrijp ik je boosheid/ woede / onmacht om dit te moeten zien bij je moedertje... Ik heb dit ook meegemaakt, 16 jaar geleden.. zolang woont mijn moeder alweer in het verpleeghuis. Maar wat is er veel verandert, ten goede, in deze 16 jaar in het verpleeghuis! Mijn moeder ziet er nu perfect uit elke dag, is in harmonie en straalt rust uit.

Maar dat komt niet vanzelf, daar moet jij wel voor knokken en de vinger aan de pols houden. Door over de verzorging van je moeder [ ik noem dat verwaarlozen] juist wel te praten met personeel, komt er verandering. Jouw moeder heeft recht op een goede verzorging waar ze genoeg voor betaald! En daar mag jij ook op rekenen!
Door je mond te houden. zal er niets veranderen. Ook het kapot gewassen vestje kun je ter sprake brengen en zal vergoed moeten worden.Niet bang zijn dat personeel je dan niet meer aardig vindt, want dat is ook helemaal niet nodig, want wat jij beschrijft aan wantoestanden, laat duidelijk zien dat dit personeel er met de pet naar gooit! Dit hoef je niet te accepteren.

In het zorgleefplan kun jij precies laten beschrijven hoe de verzorging moet zijn van je moeder, dit is een wettelijk middel waar personeel zich aan moet houden. Zo niet dan kun je er een officiele klacht van maken en indienen bij de directie. Ook de EVVer aanspreken als de verzorging te wensen laat en je zorgen/ boosheid bespreken met haar. Niemand behoort zo achter gelaten te worden op haar kamer, zoals jij het beschrijft. Mensonwaardig!

Schrijf een tijdje op wat je allemaal mee maakt daar, zodat je datums en tijden hebt, namen evt dan sta je sterker bij het klachten indienen.

Ik hoop echt dat je voor je moeder opkomt, zelfs kan ze het niet meer.

Veel sterkte
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon) zoon of dochter

Berichtdoor frans 50 » 18 Juli 2017

mooi geschreven recht uit je hart, dit is houden van.

"Nu is moeder klaar voor vertrek en we gaan op weg naar buiten,even weg van dit verpleeghuis!
even opladen samen."
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Dutch » 18 Juli 2017

Bedankt voor jullie lieve reacties!

Josha, Ik ben het met je eens,alleen de situatie is veel meer complex.
Niet ik, maar mijn zus is eerste contactpersoon, en dat betekent dat de EVV'r alleen gesprekken voert met mijn zus (zo heeft ze me dit laten weten).
Het probleem is dat mijn zus geen interesse heeft in mijn moeder en ook niet in mij en dus niets doet.

Toen mijn moeder in het huis kwam wonen heeft mijn zus-achter mijn rug,snel- zich opgegeven als eerste contactpersoon,.

Dit was idioot,omdat ik al jaren mijn moeder verzorg, alles alleen voor haar doe en mijn zus niets gedaan heeft,
Mijn zus gaf aan ook een vinger in de pap te willen, wat mijn moeder betreft, maar ze doet helemaal niets.

ik kan dit alleen veranderen met instemming van mijn zus, en die weigert dit, ondanks het feit dat ze 1x in de drie maanden komt.

Dus als ik met een klacht kom,zegt onze hoofdzuster:"Ik bel je zus wel" vervolgens gebeurt en hoor ik niets.
Dutch

Berichtdoor josha » 18 Juli 2017

Tja lieve Dutch, dat is een groot probleem.. Je zou dit kunnen aankaarten bij het maatschappelijk werk van het verpleeghuis, de psycholoog, want het is absurd dat iemand contactpersoon is en vervolgens niet voor de belangen van haar moeder opkomt, als ze op deze manier "verzorgt"wordt.
Het moet ook mogelijk zijn dat je 2de contactpersoon wordt als je zus niet te bereiken is, op vakantie is of ziek enz...
weet je zus van de slechte verzorging van je moeder? Je zou haar hiervan op de hoogte kunnen brengen/ houden ondanks dat ze geen interesse toont in jou en je moeder maar dan kan ze later nooit zeggen dat ze het niet heeft geweten.

Als je zus ook de geldzaken doet van je moeder, hoe gaat dat dan met nieuwe kleding kopen? Weet ze van dat kapot gewassen vest? Heeft je moeder geregeld nieuwe kleren ? Als je kunt aantonen dat ze dit verzaakt, dus niet goed let op je moeders welbevinden, is er misschien een mogelijkheid om jou contactpersoon te laten zijn.....

Is het mogelijk het contact met je zus te herstellen? In het belang van je moeder?

Ik hoor dit wel vaker, iemand is 1ste contactpersoon en kijkt amper naar de bewoner om.., een groot onrecht voor de anderen die zich wel betrokken voelen en geregeld een oogje in het zeil houden.

Ik zal het eens navragen zo links en rechts want dit is natuurlijk niet in het belang van je moeder. Misschien kan je zus er uit gewipt worden.. En dit ook wel lekker makkelijk voor het personeel..... nooit klachten van de contactpersoon, dus hoeven ze niets te veranderen.
Misschien weet iemand op het forum hoe je dit probleem kunt oplossen... dit komt vaak voor, dus hoe gaan anderen hier mee om.?

Sterkte met deze schrijnende situatie!

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon) zoon of dochter

Berichtdoor josha » 01 Augustus 2017

Dag Dutch

Ik heb wat info ingewonnen hoe te handelen als jouw klachten over de verzorging van je moeder, in het verpleeghuis, niet worden opgepakt/ behandeld omdat jij niet de 1ste contactpersoon bent maar je zus die 1x in de 3 maanden je moeder opzoekt.

Er zijn best wel mogelijkheden om dit te veranderen, als je dat zou willen.

1 gesprek met leidinggevende van de afdeling
2 laat je daar bij ondersteunen door iemand van Zorgbelang, dit is gratis.
3 mediation aanvragen als dit een optie is tussen de zussen
4Lukt dit niet of wil je dat niet, dan is het benoemen van een mentor aan de orde. De kantonrechter wijst deze dan aan.
5 op de website www.goedvertegenwoordigd.nl staat ook info over vertegenwoordiging en contactpersonen.

Wil je meer info over de sites, dan hoor ik het wel van je. Ik heb de informatie opgevraagd bij het LOC, zij gaven mij in een mail antwoord, Ik kan deze evt doorsturen naar jou, als je dat wilt. Dan heb ik wel je privemail nodig, dat kan je in een privebericht sturen naar me.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon) zoon of dochter