Alzheimer, verhaal van Hannah

Beschrijf hier je eigen verhaal of plaats je gedicht

Re: Alzheimer, verhaal van Hannah

Berichtdoor Cococinel » 22 Augustus 2014

Pffffffffffffffffft, wat een verhalen en ondanks de verschillen ook de herkenning.
In mijn situatie, beide 80+ ouders nog thuis, beiden beginnende dementie/alzheimer (mag ik niet zeggen want nog niet getest). Ik heb 18 augustus zelf ook een item geopend, "Verschillende meningen..." en daar al fijne reakties op gehad, geen oplossingen, verwachtte ik ook niet, wel (h)erkenning en dat doet al heel goed.
Heel veel sterkte voor alle andere familieleden/mantelzorgers enz!
Laatst gewijzigd door Cococinel op 31 Augustus 2014, 1 keer totaal gewijzigd.
Cococinel

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 22 Augustus 2014

Katjana,

Ik heb vroeger een eigen bedrijf gehad en weet uit ervaring dat "actie meestal een reactie geeft".
Dat is in eerste instantie mijn insteek geweest om het slapende Forum aan te jagen.
Ik heb geen belangen bij Alzheimer Nederland, maar werd/ wordt o.a. gemotiveerd door mijn vrouw die vanaf het begin heeft gezegd, er moet veel onderzoek komen, ik/wij zullen er niet veel meer aan hebben, maar onze kleinkinderen zullen er wel baat bij hebben.
Mijn vrouw is inmiddels niet meer in de situatie dat zij alles nog meemaakt. Maar belangrijk voor mij is dat er meer bekendheid komt over deze rot ziekte. Natuurlijk ben ik blij met de groei van het Forum, want door meer aandacht voor Dementie te genereren komen er ook meer donateurs, legaten en wat dies meer zij. Terwijl ik ook hoop dat het onze beleidsvormers de ogen opent.
De situatie is momenteel al heel anders dan 2.5 jaar geleden. Toen maakte ik nog mee dat er mensen waren die de ziekte niet eens met de volle naam wilden benoemen, Net als indertijd de ziekte K(anker).
En, maar ik hoop ten overvloede, ik declareer niets, en doe mijn werk belangeloos.
Als jijj kanttekeningen over mijn insteek wil plaatsen, is dat jouw idee, ik blijf nog wel even bij het Forum,
Met vriendelijke groet,
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor anthony4000 » 23 Augustus 2014

"Maar hoe kun je uitleggen dat de druk van mijn moeder op ons zo zwaar is, dat we er bijna ziek van worden. Mijn oudste zus heeft een herseninfarct gehad, nadat ze perse ergens op tijd wilde zijn met mijn moeder. Mijn bloeddruk is torenhoog geworden. En mijn jongste zusje kan er ook niet los van komen, temeer omdat juist zij in haar leven al een ingewikkelde relatie met moeder had. Ze vloog voor haar omdat ze zich schuldig voelde doof te zijn. Omdat mijn moeder zo verdrietig erover was."

Heel herkenbaar, mijn zus is verpleegster en is tevens zorgverlener voor mijn moeder. Mijn ander zus is haar zorgverleenster/bewindvoerster. En hun zijn dagelijks op "reis"met me moeder. Toen me vader in revalidatiecentrum zat dagelijks op en neer tussen werkuren door om en om. En ik en me broer vielen ook vaak in op dagen dat me zussen niet konden. Maar de druk is hoog en zwaar. vooral nu mijn vader is overleden. Ze kan niet alleen zijn anders gaat ze dwalen en ze is vaak verdwaald. maar een verzorgingshuis is enige optie. Maar de artsen werken niet mee zij staan tussen wal en schip. want ze is nog mondig en wilsbekwaam. Ik ken het uitputtende gevoel, je wilt het haar zo goed mogelijk doen.

Veel sterkte en bedankt voor je verhaal...
anthony4000

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor fruitje » 28 Augustus 2014

Misschien heeft iemand wat aan deze praktische tip:Probeer een notariële volmacht te krijgen;dat kan als je ouder(s)nog wilsbekwaam is/zijn.
Zo´n volmacht wordt door de ouder gegeven aan het kind of de kinderen en kan altijd weer worden ingetrokken door de ouder,maar voorkomt dat je in sommige situaties naar de rechter moet.
Als je ouder bv. niet naar een verpleeghuis wil terwijl dat wel nodig en geïndiceerd is,of als een huis moet worden verkocht om de verzorgingsbijdrage te betalen.
Dit klinkt misschien allemaal wat nuchter,maar we weten allemaal hoe verdrietig de toestand is en hiermee voorkom je soms allerlei praktische problemen...
fruitje

Geboortejaar:
1951
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor anthony4000 » 29 Augustus 2014

" Misschien heeft iemand wat aan deze praktische tip:Probeer een notariële volmacht te krijgen;dat kan als je ouder(s)nog wilsbekwaam is/zijn."
Ik ga dat proberen in praktijk te brengen, bedankt!
anthony4000

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie: