Mijn moeder ga ik haar nu voor altijd verliezen

Beschrijf hier je eigen verhaal of plaats je gedicht

Mijn moeder ga ik haar nu voor altijd verliezen

Berichtdoor Geert43 » 16 April 2013

Hallo

Het is laat maar slapen kan ik niet wetende dat mijn moeder over een aantal weken opgenomen zal gaan worden op een gesloten afdeling .

Even een korte voorstelling , mijn moeder werd al vrij snel weduwe toen onze vader haar man stierf op 47 jarige leeftijd op een zondagmiddag onverwacht aan een hartaanval.
Jaren later had ze weer een vriend waarmee ze is gaan samen wonen maar die overleed aan kanker dus was ze weer alleen.
Destijds hebben wij kinderen samen met haar besloten dat ze weer wat dichter bij de kinderen zou komen wonen in een aanleunwoning.
Dat ging jaren redelijk tot goed . Ok je. Moet weten mijn moeder heeft een eigen willetje altijd al gehad en vergeetachtigheid is erin geslopen
Diezelfde twee factoren werden met het jaar erger waardoor ze vaak niet begrepen werd en al snel kwam het woord Dementie aan de orde.
Nu is het zover dat ze eigenlijk vaak niet voor rede vatbaar is of dat komt door de dementie of een gedragstoornis moet nog uitgezocht worden.
Onze moeder is altijd wel wat neerslachtig en depressief geweest maar dit word de laatste jaren wel erger ze beeld zich dingen in die niet gebeurt zijn is angstig en ook heel onrustig
Door herhaaldelijke problemen door haar karakter en dat ze niet voor rede vatbaar is is besloten dat het zo niet door kan gaan.
Haar korte geheugen is compleet weg maar het is nog nooit zover gekomen dat ze ons haar kinderen dus niet herkende integendeel zelfs met vlagen weet ze het nog allemaal heel goed maar het is heel moeilijk om met. Haar om te gaan of dingen duidelijk te maken.

Wat mij nu het meeste pijn doet is dat ze zich zelf van geen kwaad bewust is en nu binnen een aantal weken van het complete zelfstandige alleen wonen
Naar een gesloten afdeling geplaatst zal gaan worde zonder dat ze hier zelf iets van weet
De dag dat dat gaat gebeuren sterft er toch wel iets in mij.
Mijn moeder is e altijd voor mij geweest hoe kan ik er nu voor haar zijn want nogmaals ze zit echt nog lang niet in de fase dat ze niets meer om zich heen herkent.
Hoe zal mijn moeder die laatste jaren van haar leven nog op een manier door kunnen brengen waarin zij zichzelf nog gelukkig kan voelen als al haar vrijheid van de ene op de andere dag word afgenomen ??

Dit maakt mijn leven momenteel heel en heel verdrietig zeker omdat mijn moeder al zoveel heeft meegemaakt en tijdens mijn ziekte wat inmiddels alweer 25 jaar van genezen ben er ook altijd voor mij was

In zoverre wij het als kinderen hebben begrepen word mijn moeder nu goed geobserveerd door psychiaters om een prognose te kunnen stellen en aan de hand daarvan word beslist of ze dan dichter bij huis geplaatst kan worde en door medicatie beter handelbaar zal zijn wat ons als kinderen een beter gevoel geeft

Onze moeder is 76 jaren oud en moet er niet aan denken dat ze zich verraden gaat voelen door ons haar kinderen dat ze daar terecht is gekomen dat is ondraaglijk voor mij ook de gedachte dat ze van de ene op de andere dag van geheel zelfstandig geleefd te hebben op een gesloten afdeling geplaatst word

Ik ben als 1 van haar zonen van mening dat haar het leven nu nog wat te vroeg word ontnomen mede omdat ze nog niet in de fase zit dat ze niets meer weet kan of gedaan krijgt ik weet het zit er aan te komen maar wat ze mee kan pakken pakt ze en toch nog in vrijheid mee

Misschien denk ik hier over een tijdje anders over maar voor mij gaat het allemaal te snel en het doet vreselijk veel pijn om te moeten zwijgen het lelt nu aan of ik mijn moeder op die bewuste dag die eraan gaat komen voor altijd ga verliezen

Geert43

Berichtdoor Mia (vrijwilliger) » 16 April 2013

Beste Geert43,

Indrukwekkend, je verhaal. En het zal voor heel veel herkenbaar zijn.
Ik wens je heel veel sterkte toe.

Mia
Mia (vrijwilliger)

Geboortejaar:
2015
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 16 April 2013

Goede morgen Geert43,

Als je moeder op een gesloten afdeling opgenomen gaat worden kun je toch wel zeggen dat er iets aan de hand is.
Ik durf tegen je te zeggen dat je moeder, geen beleving meer heeft zoals je zelf schrijft, van het voortgaande proces.Jij moet proberen in te zien dat het afscheidsproces al jaren aan de gang is.\\\\dat is een drama inderdaad.
En dat de patiënt daar geen weet meer van heeft,ik ervaar dat voor haar als een zegen.
Wat eenmaal weg is komt nooit meer terug .
Ik zeg je dit als partner van een Alzheimerpatiënt die dit oordeel ruim 6.5 jaar geleden
te horen kreeg. Natuurlijk hevig geëmotioneerd was maar het daarna een plaats heeft gegeven.Wij hebben het geluk dat mijn vrouw al die tijd nog in haar eigen wereldje leeft.
Voor hoe lang? Wie zal het zeggen.
Sterkte.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Hallo

Dank je wel voor jullie reacties

De reden dat mijn moeder op een gesloten afdeling geplaatst word is en vanwege haar gedragsproblemen en omdat ze met vlagen zo goed bij is dat ze goed weet wat er gaande is en never nooit daar gaat blijven.
Wij als kinderen hopen echter dat en door een goede prognose van de psychiater en medicatie dat het allemaal leefbaar en ook draagbaar gaat worden voor haar ons eigen belang speelt hier totaal geen rol in wat ook misschien maar goed is.

Wij als kinderen hopen wel dat door een juiste prognose te stellen en daarvoor medicatie te geven ze wel weer geplaatst kan worden in de buurt van ons kinderen .Alles zal liggen aan hetgeen er uit gaat komen want de gesloten afdelingen in de verzorgingstehuizen kunnen mensen wel de zorg geven als het gaat om Dementie maar vooral dat gedragsprobleem van haar en het niet voor rede vatbaar zijn daar wringt de schoen een beetje.

Of dit mogelijk gaat zijn zal de tijd uit gaan wijzen, wij hopen natuurlijk alleen maar het beste voor haar.
Geert43

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 16 April 2013

Ik geloof volledig in jullie inzet, laat daar geen twijfel over bestaan, het is altijd moeilijk om van een afstand alle ins en outs te kunnen beoordelen.
Ik wil dan ook vaak e.e.a. in het juiste licht plaatsen. Ik hoop van harte voor je moeder en jullie dat de artsen de juiste medicartie vinden en toepassen.
Heel veel sterkte.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor jannieka » 16 April 2013

Beste Geert, ik begrijp het nog niet, al lees ik het tien keer: de reden voor de keuze voor de gesloten afdeling is dat je moeder zal proberen weg te lopen als ze HELDERE MOMENTEN heeft? Dat is inderdaad hartverscheurend, sorry, ik wil geen zout in wonden gooien.....maar zouden jullie niet nog meer tijd nemen om naar alternatieve oplossingen te zoeken als dit het advies wordt?

Dementerenden die gaan dwalen, zonder dat ze daarvan bewust zijn dat dat niet de bedoeling is, die zitten voor hun eigen veiligheid achter gesloten deuren.

Gedragsproblemen..........mijn schoonmoeder is bijna niet handhaafbaar op de (open) afdeling van haar verpleegtehuis maar de zorg blijft proberen oplossingen te vinden...het laatste middel: zware medicatie...wordt zo lang mogelijk uitgesteld. De verpleeghuisarts zit er bovenop en ik heb daar veel vertrouwen in.

Hebben jullie al een tehuis uitgezocht? ga daar dan nog eens goed praten zodat je de dagelijkse gang van zaken weet en misschien wordt je dan minder ongerust en onzeker over de keuze. Staat het je niet aan: zoek dan zo mogelijk een ander tehuis! heel veel sterkte gewenst, vriendelijke groeten, Jannieka
jannieka

Hallo

nogmaals dank voor de reacties hier heb ik echt veel aan.

Wat de gesloten afdeling betreft

Mijn moeder is heel wantrouwend geworden naar vreemde mensen toe laat niet gemakkelijk iemand binnen bij haar thuis slikt niet de medicatie die haar worden voorgeschreven.
De situatie is als volgt mijn moeder woont nu in een aanleunwoning en komt elke dag vaak in het Bejaardentehuis tegenover haar aanleunwoning
Het verzorgend personeel aldaar zegt dat mijn moeder daar de mensen onrustig maakt teveel aandacht vraagt van het verzorgend personeel en daar geen tijd voor is en ook ze niet weten hoe ze hiermee om moeten gaan,
Ze hebben een probleem met haar gedrag hoe zij zich opstelt tegenover het personeel aldaar , Zoals ik al eerder beschreef is ze niet echt voor rede vatbaar als haar wat gezegd word waar zij het niet mee eens is.

Ze hebben daar ook aangegeven dat mijn moeder beter opgenomen kan worden en vanwege haar gedragsproblemen en vanwege Dementie.
Hun zeggen zelf dat ze niet weten hoe ze met dit soort van patiënten om moeten gaan en als ze daar al terug geplaatst zou kunnen worden ze eerst willen dat er wat gedaan gaat worden aan haar moeilijke gedrag.
De vraag is nu dan ook heeft het gedrag wat ze heeft te maken met Dementie of is het puur haar gedrag daar weet eigenlijk tot op vandaag de dag niemand antwoord op te geven dat willen ze gaan uitzoeken
De reden dat het om een gesloten afdeling gaat is ons echter niet uitgelegd . Wij begrijpen dan ook niet waarom het een gesloten afdeling moet zijn wat wij nogal heftig vinden zeker omdat ze vaak nog zo goed bij is en altijd haar eigen boontjes heeft gedopt tot vandaag de dag toe omdat ze alleen in haar aanleunwoning woon.

Ze is echt niet in de fase dat ze niets of niemand meer herkent of niet weer waar ze is enz enz op dat gebied is haar korte geheugen wel flink aangetast en heeft ze waanbeelden en is ze erg onrustig en ook haar gedrag is niet zoals het hoort te zijn , dit zijn eigenlijk de belangrijkste kenmerken wat haar ziektebeeld betreft

mvg Geert
Geert43

Nog even een toevoeging op haar gedragskenmerken

- Haar karakter kan heel snel omslaan van vriendelijk naar wat grimmiger
- Ze laat zich niet makkelijk buitenspel zetten
- Waarden en normen is ze ook wel grotendeels kwijt
- ze behandelt de mensen in het Bejaardentehuis vaak als kleine kinderen in de zin van snoep uitdelen maar ze bedeolt het wel goed maar je begrijpt dat het verzorgend personeel aldaar daar niet blij mee is en al is ze daar al voor gewaarschuwd ze doet het gewoon de volgende dag weer.
- Er verdwijnen grote geldbedragen die ze pint en niet in boodschappen of dergelijke traceerbaar zijn.

Geert43

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 17 April 2013

Dag Geert,

Het is goed dat je moeder nu geobserveerd wordt door een psychiater,
maar zijn er verder nooit onderzoeken geweest? Geen MRI-scan of ruggeprik?
Lees ook eens de folder van Alzheimer.nl die je in de webwinkel kunt bestellen
(of downloaden) over de ziekte en het stellen van een diagnose.
De dingen die je schrijft geven aan dat er wel degelijk veel aan de hand is met je moeder.
Korte termijn geheugen helemaal kwijt, onverantwoord gedrag met geld en gedragsproblemen.
Een MRI-scan kan je helpen de diagnose helder te krijgen, dan wordt o.a. gekeken of de hersenen
ook gekrompen zijn. Dit kun je altijd aanvragen, dat mag, je moet je moeder dan wel begeleiden.
Ergens bekruipt mij ook een beetje het gevoel dat jij zelf lang in ontkenning hebt geleefd?
Ingrijpende gebeurtenissen zoals een overlijden kunnen iemand ook in een depressie doen belanden,
en het kan dementie plotseling verergeren. Je moet voor jezelf eens nagaan wanneer het gedrag van je
moeder zo veranderd is. Verder zijn er vormen van dementie waarbij agressie een grotere rol speelt,
dat wordt dus nog allemaal onderzocht bij jouw moeder.
Maar wat ik me ook afvraag kan je moeder nog wel veilig zelfstandig wonen in haar aanleunwoning?
Hoe redt ze zich nu, komt er regelmatig thuiszorg langs of helpen jullie haar met de dagelijkse dingen?
Dat gaat nl. ook steeds zwaarder worden, kan ze zichzelf nog wel zelfstandig douchen en aankleden?
Merk je geen gekke dingen op in het huishouden? Hoe gaat het met haar maaltijden?
Ze slikt haar medicatie niet, dat is best zorgelijk. Daar heeft ze dus ook hulp bij nodig, dit kan thuiszorg doen.
Jij schrijft dat het je niet is uitgelegd waarom ze naar een gesloten afdeling zou moeten.
Maar eigenlijk geef je het eerder zelf al aan:
Verplegend personeel heeft simpelweg niet de tijd om mensen die kunnen gaan dwalen of moeilijk gedrag
vertonen naar andere bewoners, te corrigeren.
Ga eens kijken in verschillende kleinschalige woonprojecten, misschien krijg je er zelf dan ook meer vrede mee.
Het zijn geen gevangenissen, voor de veiligheid van de bewoners kunnen ze alleen niet zelfstandig naar buiten.
Je kunt altijd zelf met haar een wandelingetje gaan maken.
Sommige hebben gezellige woonkamers waar gezamenlijk wordt gekookt en gegeten. Oriënteer je goed,
maak verschillende afspraken, er zijn grote verschillen in aanpak of leefomgeving.
Voor veel tehuizen zijn er wachtlijsten soms wel tot een jaar, dus meld je dan gauw aan bij het tehuis van je keuze.
Vind je dat jouw moeder met medicatie wel te handhaven zou zijn in een open instelling, dan kun je nog eens andere
tehuizen benaderen. Alleen wordt het dan wel zaak dat ze gestructureerd haar medicijnen gaat slikken.
Daarom is het zo belangrijk dat je een juiste diagnose krijgt, dat zal jou en je familie
meer vrede met de situatie geven.
Geert, het is je moeder, die gun je het beste, daarom valt het zo zwaar.
Dementie is een vreselijke ziekte.
Heel veel sterkte, groet
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Geert43 » 17 April 2013

Hallo

Weer dank voor de reactie hier heb ik echt veel aan.

Wat de dementie bij mijn moeder betreft hier is jaren gelden onderzoek naar gedaan een scan is er gemaakt en daar is wel uitgekomen dat destijds al aan het dementeren was en heel waarschijnlijk de ziekte van Pick erbij heeft , dit is nooit met 100 % zekerheid bevestigd.
Nu inmiddels jaren later word gezegd dat ze in gradatie 2 zit van dementie
Het klinkt misschien raar maar mijn moeder was altijd op sommige gebieden al een beetje een eend in de bijt wat betreft gedrag misschien dat ik vandaar het niet heel bewust mee gemaakt heb ?

De laatste jaren zijn er natuurlijk wel veel dingen bij gekomen en erger geworden ik heb het dan over Hallucinaties , ze zegt vaak dat er een inbreker of een vreemde man in huis is geweest ze beroofd is van haar boodschappen enz enz .Ze verstopt alle sleutels ze plakt de gordijnen helemaal zo dicht dat er niets maar dan ook niets meer in de avonduren te gluren valt in haar aanleunwoning.
Het is ook niet zo dat ik het niet wil geloven maar het houd me flink bezig wat nu het beste is voor haar er is bij haar ook RM opgelegd wat nu in werking is gesteld dus binnen een 2 maanden word ze geplaatst.
Ik vraag me dan ook heel dikwijls af hoe dat in zijn werk zal gaan, kan me er niets bij voorstellen want ik weet nu al dat ze echt niet mee zal gaan .Hoe gaan ze haar dan zo kalm krijgen op een menselijke manier dat ze wel mee gaat.dat is ook iets wat me veel bezig houd.
Mijn moeder woont nu nog in een aanleunwoning en ze kookt zelf niet meer haar gas is al enige tijd geleden afgesloten, Nu gaat ze elke dag eten in het bejaardentehuis waar ook haar medicijnen worden toegediend maar wat het zo moeilijk maakt ze wil van niets weten en denkt dat er echt niets met haar aan de hand is .Sinds Ze heeft sinds een paar maanden ook een bewindvoerder als het op haar geld gaat wat ook vaak voor grote problemen zorgt zeker op de wat heldere momenten bij haar.
Nu word er aan het Vincent van Gogh gedacht in Venray , misschien dat mensen hier nog wat over kunnen vertellen, wat hun bevindingen daar zijn ? Over een tijdje mogen we zelf daar gaan kijken.

mvg Geert
Geert43