Bewegen...

Beschrijf hier je eigen verhaal of plaats je gedicht

Bewegen...

Berichtdoor ernst » 16 December 2013

In de ruime ontvangsthal is het warm en ruikt het naar chloor. Het is lang geleden dat ik in een zwembad was, maar dit is zoals het hoort te zijn. Bij de balie vraagt de medewerkster of ik voor de MBVO kom. ‘Het is wel druk vandaag, er zijn al 50 mensen’ voegt ze toe.
Ik kijk haar vragend aan.
’Ons speciale programma in het recreatiebad: Meer Bewegen Voor Ouderen’, zegt ze.
Ik slik even en zeg: ‘Nee, ik kom voor conditie zwemmen in het sportbad’ en koop een kaartje.

Even later lig ik in het water in de baan die gereserveerd is voor mensen die voor het eerst aan de conditietraining meedoen. Ik volg de instructies en zwem rustig op met een oudere dame. Het gaat wel goed zo, denk ik. Na 5 baantjes draait ze zich opeens op haar rug en gaat er met een vlinderslag in rap tempo vandoor. Ik probeer haar bij te houden, maar dat lukt niet. Mijn ego doet pijn, net als die keren dat ik rustig aan het fietsen ben en wordt ingehaald door een bejaard echtpaar. Hoopvol kijk ik in zo’n geval of het misschien elektrische fietsen zijn. Vaak niet dus…
Als we even uitrusten en op nieuwe instructies van de badmeester wachten, zegt ze: ‘Verstandig om het niet te forceren, rustig opbouwen, dan kom je jezelf niet zo snel tegen’. Ik knik en houd mijn mond. Zij hoeft niet te weten dat ik mezelf nu al tegen kom.
Ik zwem weer verder, dit keer op mijn rug en probeer vaart te maken. Ik kijk naar het plafond, de TL lampen, de witte en grijze strepen. Ik voel mijn spieren, raak buiten adem. Dat is toch wel even wat anders dan lekker op je rug in de Middellandse zee dobberen, met de zon op je gezicht en het geluid van klotsend water en spelende kinderen in je oren. Na nog eens tien baantjes is het mooi geweest en mogen we stoppen.

Na een warme douche loop ik langs de balie. Daar valt mijn oog op een folder getiteld: ’Zwem Samen’. Het blijkt dat dit zwembad een speciaal programma heeft voor mensen met dementie. Zij kunnen eenmaal per week met een begeleider komen zwemmen. Klinkt leuk! Maar bij de volgende zin frons ik mijn wenkbrauwen: ‘Tegen ontwikkeling van geheugenverlies of dementie heeft volgens wetenschappelijk onderzoek regelmatige bewegingstherapie of zwemmen hetzelfde resultaat als medicatie’. Dit roept bij mij een hoop vragen op: Hoe hebben ze dat onderzocht? Over welke medicatie hebben ze het? Is er überhaupt medicatie tegen dementie? Volgens mij niet, waarom zouden de leiders van de G8 anders vorige week hebben besloten meer geld ter beschikking te stellen voor het ontwikkelen van zo’n medicijn?
Hier was een tekstschrijver wat al te enthousiast te werk gegaan. Hij had beter kunnen schrijven over het welbevinden van de patiënt met dementie, dat het gewoon leuk is om er samen even op uit te gaan, een doel te hebben, te ontspannen in het water.

Buiten zie ik de dame van de vlinderslag. We groeten elkaar. Zij stapt op haar fiets en ik in mijn auto. Tja, dat verklaart een hoop!

lees de wekelijkse column op: www.ernstbuning.com/column
ernst

Berichtdoor ©vlinder » 06 Januari 2014

Je hebt een leuke en schrijftechnisch goede manier van schrijven, Ernst. Heb enkele van je verhaaltjes gelezen. Met plezier. Valt de wens om uit te geven ook onder je nieuwe uitdaging? Of deelnemen aan een schrijverscollectief zoals www.LetterSpinsels.nl waar je je schrijfvaardigheid kan toetsen en verbeteren?
©vlinder

Geboortejaar:
1956
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie