onder rechterlijke macht uit huis geplaatst

Beschrijf hier je eigen verhaal of plaats je gedicht

onder rechterlijke macht uit huis geplaatst

Berichtdoor givannyb » 15 Januari 2014

mijn vader is sinds drie maanden in een verzorgingstehuis,op een gesloten afdeling.tis verschrikkelijk,hij is van 113 kilo naar 85 kilo gegaan.nu wou mijn moeder hem naar huis halen,maar
ze is al weer terug aan het krabbelen,ze zegt omdat hij onder rechterlijke macht staat is het
niet mogelijk om hem naar huis te halen.nou onzin vind ik want als hij daar blijft wordt het zijn dood.zij wil het gewoon niet meer.wie weet misschien iets over de rechterlijke macht en of het wel mogelijk is om hem naar huis te halen?
givannyb

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 16 Januari 2014

Dag givannyb,

Allereerst: wat erg wat jullie overkomt.
Je vraag is doorgespeeld naar Mariëtte van Alzheimer Nederland, zij weet vast meer over dit onderwerp.
Het eerste wat in me opkomt: hebben jullie je bezorgdheid over de achteruitgang van je vader ook uitgebreid besproken met de verpleeghuisarts? Ik kan me je reactie levendig voorstellen, als je ouder geplaatst wordt op een gesloten afdeling ga je je vaak heel schuldig voelen, omdat er voor een ander wordt beslist wat 'goed' is. Het is ook een ernstige situatie.
Aan de andere kant zou je moeder wel voor hem kunnen zorgen met al de problemen die er nu zijn?
Heel veel sterkte en ik hoop dat jullie een goede oplossing gaan vinden.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Mariëtte (Alzheimer Nederland) » 16 Januari 2014

Beste givannyb,

Het is heel naar, wanneer je je vader zo achteruit ziet gaan. Begrijpelijk dat je je zorgen maakt.
Een Rechtelijke machtiging (RM) maakt echter dat hij niet 'zomaar' naar huis mag. Natuurlijk wil je het beste voor hem, maar voor je moeder moet het ook te doen zijn om hem 24/7 thuis te hebben.
Mij lijkt het beter om met het verzorgingshuis (de arts en de eerst verantwoordelijke verzorgende (evv'er) in gesprek te gaan. Vraag hen hoe zij denken dat het komt dat je vader zo is afgevallen. Er kunnen allerlei redenen voor zijn. Misschien heeft hij last van zijn gebit, of krijgt hij daar heel ander eten dan hij gewend is?
Hij zal zeker moeten wennen aan de nieuwe omgeving, andere mensen om zich heen, etc.
Je zou samen met je moeder een lijstje kunnen maken met dingen die hij gewend is, of fijn vindt. Bijvoorbeeld welk eten hij lekker vindt, naar welke muziek hij graag luistert, of hij graag doucht of liever in bad gaat, of hij gewend is met ‘je’ of ‘u’ aangesproken te worden, welke spelletjes of andere activiteiten hij graag doet, etc.

Veel sterkte gewenst.

Hartelijke groet,
Mariëtte
Mariëtte (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geslacht:
Vrouw