Ernstig zieke Alzheimerpatiënt: na hospice naar een verpleeghuis

Beschrijf hier je eigen verhaal of plaats je gedicht

Ernstig zieke Alzheimerpatiënt: na hospice naar een verpleeghuis

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 22 Februari 2014

Eerder geplaatst door Winzom:

Mijn vader heeft alzheimer en 4 maanden geleden kreeg hij heel erg pijn in zijn rug en kon niet meer plassen. In het ziekenhuis is een scan gemaakt en toen bleek dat hij uitgezaaide long kanker heeft in een ver gevorderd stadium. Op mijn verzoek is mijn vader toen in een hospice geplaatst omdat de levens verwachting minder dan drie maanden was. Heel verwarrend voor hem maar uiteindelijk een prima plek. Echter mijn vader overleed niet binnen de drie maanden en moest het hospice tot onze grote schrik verlaten. Geen idee hoe ik hem dit moest vertellen. Om het kort te houden...wij hebben met pijn in ons hart mijn vader afgelopen woensdag naar een verpleeghuis moeten btengen op een psycho geriatrische afdeling......verschrikkelijk. Hij snapt er niets van en als wij op bezoek komen wil hij alleen maar naar huis. Een gesprek met hem voeren gaat niet meer....wie heeft hier ervaring mee en kan mij tips geven hoe om te gaan met mijn vader als wij hem bezoeken....... Voor mijn moeder can 86 is het haast geen doen om haar man daar te bezoeken.....

onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 22 Februari 2014

Dag Winzom,

Wat een verschrikkelijk verhaal dat jullie dit ook nog moeten meemaken.
Wat jammer dat hij niet meer in het hospice kon blijven, 2x verhuizen geeft veel verwarring en net nu hij een beetje gewend was. Nu zal hij weer een paar weken moeten wennen, een beetje wrang in jullie geval. Toch ook daarna, snappen patiënten regelmatig niet waarom ze niet naar huis kunnen, maar zijn ze wel rustiger. Soms betreft de herinnering aan huis ook niet meer de laatste woning, maar het huis uit hun jeugd.
Je geeft aan dat een gesprek niet meer mogelijk is, wat wel kan is zijn handen vasthouden of insmeren met handcrème, dat werkt rustgevend. Gewoon tegen hem praten is voor hem ook vertrouwd, al hoor je niet veel terug. Heeft hij trouwens een eigen kamer?
Als er vervelende geluiden te horen zijn op zijn kamer, dan kun je misschien een cd met zijn favoriete muziek opzetten? Ik heb me erover verbaasd hoe goed Alzheimerpatiënten reageren op muziek, zelfs als ze nooit muzikaal waren.
Heel erg moeilijk voor je moeder, hoop dat het voor beiden qua gezondheid mogelijk is nog wat momenten samen door te brengen.
Veel sterkte gewenst,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Winzom » 22 Februari 2014

Ik denk inderdaad dat thuis.....het huis is waar mijn ouders heel lang gewoond hebben.....in het hospice stond een bruine piano....volgens mijn vader had hij een zwarte piano thuis terwijl hij allang een witte piano had.
Ik denk dat ik uit intuïtie zijn handen al vastpak als ik wat wil zeggen tegen hem...of ik raak hem aan ....ik merk inderdaad dat hij daar rustig van wordt.
Hij heeft een eigen kamer maar de patiënten zijn daar overdag niet. Volgens de verpleging slaapt hij wel goed......vandaag is mijn moeder en broer op visite geweest maar hij was erg onrustig, zei steeds maar dat hij naar huis wil. Hij heeft wel de piano ontdekt die ook in het verpleeghuis staat....hij heeft wel al wat piano gespeeld....gek genoeg kan hij dat nog heel goed.....alleen is dat maar voor 5 minuten. Toen mijn vader in het hospice lag ging mijn moeder er elke dag naar toe....voor haar was het daar ook fijn om soms over mijn vader te praten....nu is dat wat ingewikkelder.....hoe ervaart een alzheimer patiënt het als hij niet elke dag bezoek krijgt ? Weet hij dat dan ?
Winzom

Berichtdoor jannieka » 23 Februari 2014

Beste Winzom, om met je laatste vraag te beginnen: mijn schoonmoeder heeft Alzheimer in een gevorderd stadium. Als ik op bezoek ben en even de kamer uitloop, weet ze al niet meer dat ik op bezoek ben. Wanneer ik dan weer binnen loop, begroet ze me alsof ze me voor het eerst ziet, die dag.
Ze onthoudt de bezoeken dus niet maar geniet wel op het moment zelf.

Ik ben net een aantal weken op vakantie geweest en had andere leden van de familie gevraagd af en toe even bij haar langs te gaan. (normaliter ben ik de enige die haar bezoekt). Dat hebben ze braaf gedaan.

Vorige week ging ik voor het eerst sinds weken weer op bezoek bij mijn schoonmoeder.
Ze was blij me te zien en zei "ik heb zo naar je verlangd". Ik vertelde dat ik op vakantie was geweest. Ze me had gemist zonder te weten dat ik er niet was. Zonder tijdsbesef, want dat is ze al heel lang kwijt, was er toch dat gevoel, dat ik niet was langs geweest.

Ik weet dat mijn schoonmoeder niet met de kalender in de hand op me zit te wachten. Ik ga naar haar toe als ik in de buurt ben of zomaar ineens...zonder regelmaat.
Ze is altijd blij en verrast.
Ik weet dat mijn schoonmoeder goed verzorgd wordt. Daardoor voel ik me niet vervelend als ik een keer een bezoekje 'oversla'.
Ik hoop dat jullie diezelfde rust krijgen in de wetenschap dat je vader goed verzorgd is.
Sterkte ermee en vriendelijk groeten, Jannieka
jannieka

Berichtdoor Winzom » 24 Februari 2014

beste Jannieka, bedankt voor je reactie... Dat gevoel had ik inderdaad wel dat mijn Vader dat niet meer merkt....Je voelt je alleen zelf zo schuldig dat je hem daar achter moet laten terwijl je weet dat er geen andere keus is en hem niet elke dag kan bezoeken.. We merken ook dat zijn Alzheimer nu sneller achteruit gaat, nu hij niet meer thuis woont en niet meer naar de dag besteding gaat. Omdat hij uitgezaaide longkanker heeft krijgt hij veel medicatie om de pijn te onderdrukken waardoor hij suf wordt. Wel probeert hij steeds te lopen wat hij nog een beetje kan maar eigenlijk niet meer mag. Vanmorgen was hij zelf uit bed gegaan en kwamen ze hem in de gang tegen.....Het moment dat hij ons ook niet meer zal herkennen zal ook heel moeilijk zijn maar misschien dat mijn Vader dat stadium niet haalt. Dat hij het Hospice moest verlaten was een klap voor ons.....dit had ik hem willen besparen. Maar ja, je kunt niet alles regiseren, dat blijkt wel weer. Ik hoop dat wij en mijn Vader snel aan de nieuwe situatie gewend zijn.
Winzom