Heb ik dementie of schade door de ziekte van Lyme?

Beschrijf hier je eigen verhaal of plaats je gedicht

Heb ik dementie of schade door de ziekte van Lyme?

Berichtdoor Lymepatient » 08 Maart 2014

De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door een infectie die is overgebracht door een besmette teek met de bacterie Borrelia Burgdorferi.
Hiermee geïnfecteerd in 1990 em na 7 jaren hiervan verlost maar .... met aanzienlijke schade.
De infectie kan alle orgaansystemen aantasten zoals botten, spieren, gewrichten, huidaandoeningen maar ook het centrale zenuwstelsel aantasten.

De manifestaties kunnen zijn: geheugen- em concentratieverlies, evenwichtstoringen,orientatieproblemen, onvermogen om iets te onthouden aan namen of richting,(orientatie) em een taal te leren.

Ik woon in brazilie maar in 7 jaar heb ik niet het vermogen om iemand enigzins te verstaan em mag van geluk spreken dat ik een woord kan onthouden na het eerder al 100 keer te hebben gehoord. telken weer vragen wat iets betekend. Is de vraag in hoeverre mijn leeftijd van 74 jaar hierbij een rol speelt.

Onzekerheid is ook heel groot em voel steeds meer mijn zelfstandigheid te verliezen en meer afhankelijk te worden.

MRI heeft aangetoond dat ik 3 oude infecties in mijn hersenen heb maar medicijnen heb niets kunnen verbeteren.

Worstel dus met de vraag: Is alles ziekte van Lyme schade, zijn het op zich staande schade in de hersenen,is het de leeftijd, of is het een begin van dementie?
Lymepatient

Berichtdoor jannieka » 09 Maart 2014

Beste Lymepatient, er zijn talloze redenen waarom je een taal niet leert.

Als we taalvaardigheden buiten beschouwing laten, zijn er dan meer dingen die je opvallen waardoor je twijfelt aan je geheugen?
Kan je erover praten met je omgeving? De naaste familie of vrienden merken meestal al heel snel dat er iets gaande is.

Je zou een MMSE-test kunnen downloaden van internet. Dat is een heel eenvoudige geheugentest die huisartsen afnemen om een indruk te krijgen en om een ijkpunt te maken voor de toekomst.

Mijn advies is: blijf er niet in je eentje mee tobben maar neem je naasten in vertrouwen en deel je zorgen.
vriendelijke groeten, Jannieka
jannieka