Licht-dement mét indicatie. Wat nu?

Beschrijf hier je eigen verhaal of plaats je gedicht

Licht-dement mét indicatie. Wat nu?

Berichtdoor DochterMetZorgen » 13 Maart 2014

Mijn moeder is bang om alleen te zijn. Echt bang! Ze durft niet meer alleen te wonen en de huisarts heeft haar verteld dat ze een angststoornis heeft. Haar vergeetachtigheid werd ondertussen steeds erger. Ze mocht naar een verzorgingstehuis waar ze het een week heeft uitgehouden. Dat ging ook niet. Ze vond het verschrikkelijk om de hele dag alleen op haar kamertje te zitten. Ze is toen opgenomen op de psychiatrische afdeling van het ziekenhuis waar ze nu alweer zo'n maand of 2 zit.
Ze zoekt een woonvorm zoals die zich nu voordoet op de psychiatrische afdeling; een kleine groep mensen die samen eten, samen therapieën hebben en dichtbij elkaar wonen. Nu heeft ze een indicatie 5 van het CIZ gekregen, zodat ze in een verpleegtehuis kan. Dit betekent echter dat ze achter gesloten deuren zal gaan. Daar heeft ze zelf in toegestemd, omdat ze gewoonweg niet alleen durft te wonen - zelfs niet in een verzorgingstehuis.
We hebben de laatste weken verschillende tehuizen bezocht en allen zitten vol met zwaar demente mensen. Mijn moeder is niet zwaar dement. Ze is vergeetachtig en er is vasculaire dementie geconstateerd. Maar we hebben normale gesprekken met elkaar. Ik heb tot nu toe nog niet 1 patient in een tehuis gesproken die dat kan.
We zitten nu met onze handen in het haar. Wat moeten we doen? Haar bij zwaar demente patienten stoppen lijkt absoluut geen oplossing en dat wil ze ook helemaal niet. Maar er lijkt geen tussenweg te bestaan. Ik hoor graag of iemand ideeën of ervaring hiermee heeft.
DochterMetZorgen

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 13 Maart 2014

Dag dochter met zorgen.

Het verpleeghuis waar mijn vrouw inmiddels ruim 2 maanden is heeft ook een afdeling voor jong dementerenden.
Mijn vrouw zit op een afdeling , waar de deuren wel zijn gesloten, maar ze hebben toch wel bewegingsruimte.
Ik draai daar nu ruim 2 maanden mee. Natuurlijk er zijn veel verschillende vormen van dementie.
Maar....... er is ook veel liefde in de benadering naar de cliënten.
ZZP 5 is natuurlijk niet niks.
IK was het honderd procent eens met deze beoordeling door de mevrouw van het CIZ.
Mijn vrouw had een ernstige slaap-waakstoornis en mijn vrouw is opgenomen omdat ik instortte.
Ik heb meer dan een half jaar de onregelmatige nachten gehad en ik stortte in.
Ons probleem is dat mijn vrouw nog steeds onregelmatige nachten heeft en dat ik nog steeds, volledig gesloopt ben.
Succes met jullie beslissing.
leo

Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor DochterMetZorgen » 14 Maart 2014

Beste Leo,
Het is zo moeilijk om uiteindelijk de beslissing te nemen om iemand op te laten nemen, maar het kan ook niet ten kosten van jezelf gaan. Bedankt voor je reactie en medeleven. Ik wens jou ook veel succes en hopelijk kan je gauw weer de draad oppikken. Groeten...
DochterMetZorgen

Berichtdoor jannieka » 14 Maart 2014

Beste Dochter met zorgen, er zijn ook verzorgingstehuizen waar een gemeenschappelijke woonkamer is, gemeenschappelijk wordt gegegeten en waar de mensen worden opgehaald voor thee, koffie enz. Daar woont mijn moeder ( met parkinson) die ook niet meer alleen kon zijn maar niet dement is, maar wel veel zorg nodig heeft.
Mijn schoonmoeder ( alzheimer) was eerst eigenlijk iets te goed voor de afdeling waar ze nu woont. Een verdieping lager wonen mensen die extra zorg nodig hebben maar niet dementerend zijn. Daar had ze mogen wonen. Uiteindelijk ging ze echter zo snel achteruit dat er werd gekozen voor de verdieping met dementerenden.
Er zijn dus wel degelijk meer mogelijkheden en tussenwegen!
Indicatie 5 is toch nog niet zo heel zwaar.....dan kan je nog heel wat zelf!
Succes met de zoektocht: het goeie tehuis bestaat! vriendelijke groeten Jannieka
jannieka