Een ster erbij

Beschrijf hier je eigen verhaal of plaats je gedicht

Een ster erbij

Berichtdoor Strongwoman » 04 Januari 2019

Lieve opa,

In 2015 zagen wij de eerste kenmerken van dementie. Het herhalen, spullen kwijt raken en geen besef meer hebben waar je bent. Niet snel daarna kwam de diagnose alzheimer en vasculaire dementie. Vanaf die dag zagen wij jouw allemaal hard achteruit gaan.

Je had hulp nodig want het ging zo niet meer langer. De thuiszorg was er in de avond maar als snel was er ook hulp voor de ochtend nodig. Dit heeft niet lang geduurd want het thuiswonen ging niet meer.

Niet snel daarna zijn wij op zoek gegaan naar een verpleeghuis. We hadden iets gevonden en we kwamen uit op een kamer aan het weiland waar veel vogels over vlogen. En als er iemand van vogels hield was jij dat wel! We hebben die kamer zo veel mogelijk op thuis laten lijken helaas heb jij er niet lang van kunnen genieten.

Het was zwaar om iemand zoals jou zo achter te laten. Je was een man die altijd alles op een rijtje had. En langzaam was jij niet meer de baas over jezelf. Zo waren de eerste weken zwaar ik kon je amper achter laten. Daar zat je dan aan een tafeltje alleen met een verwarde blik. Iedere avond 5 maanden lang bezochten wij jou. En tot op vandaag de dag heb ik daar geen spijt van.

De afgelopen 5 maanden dat jij in het verpleeghuis zat zagen wij jou harder achteruit gaan. Je had geen idee wat je hier deed. Zelf praatte je nauwelijks en keek maar raar op als mensen opeens begonnen te schreeuwen.

Jij werd steeds vaker grieperig maar steeds knapte jij weer op. Totdat er begin oktober een longonsteking was gekomen. Je ging hard achteruit sliep alleen maar en dronk en at ook niet meer. Je zat aan de slaapmedicatie en morfine. We wisten allemaal dat het er nu aan zat te komen. Ondanks jouw zwakke hart heb jij gevochten en het nog 4 dagen kunnen volhouden. Ik vind het bewonderingswaardig .

Ik ga je missen maar zal altijd denken aan hoe sterk jij was, je leuke grapjes en vooral die liefde die jij mij hebt meegegeven in het leven. X
Laatst gewijzigd door Strongwoman op 05 Januari 2019, 1 keer totaal gewijzigd.
Strongwoman

Berichtdoor josha » 05 Januari 2019

Dag Strongwoman

Allereerst gecondoleerd met je opa, het zal een ontzettende leegte achter laten, terwijl er misschien ook een opluchting is dat het voorbij is voor je opa en ook voor jullie.

Je bericht kwam recht mijn hart binnen, er spreekt zoveel liefde uit voor je opa, het ontroerde me. Zo goed dat je het van je afschrijft en het een plek kan krijgen. Een dierbare verliezen is altijd erg maar het is nog heftiger om te zien dat zijn laatste tijd/ jaren vol verwarring en lijden zijn geweest. Gelukkig waren jullie daar om hem iets vertrouwds te laten voelen

Heel veel sterkte en je draagt je naam van Strongwoman terecht.!

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie