Reacties op TV uitzending Zembla - euthanasie en dementie

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Reacties op TV uitzending Zembla - euthanasie en dementie

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 06 Maart 2013

Beste allen,

Heeft u op 14 februari de uitzending van Zembla gezien over dementie en euthanasie?
Bekijk de uitzending op uitzendinggemist: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1325796

Wat is uw reactie? Deel het op ons forum.

hier wat reacties uit de kranten:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... leur.dhtml Euthanasiebeleid KNMG stelt Els Borst teleur (Volkskrant)

http://www.zorgvisie.nl/Kwaliteit/Nieuw ... -1174631W/ KNMG: geen euthanasie bij dementie (Zorgvisie)

Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie van: Alzheimer1727

Geachte lezers,

Ik vind het schandalig, dat artsen een eigen terreur voeren ten aanzien van euthenasie.
Het betekent dat je nog in de bloei van je leven een beslissing moet nemen of je wel of niet in leven moet blijven.
Gelukkig huldig de NVVE een ander standpunt.
Ik hoop dat de artsen door deze uitzending van hun troon afkomen en gaan inzien, dat men niet op zo'n manier mensen op jonge leeftijd ene moeilijke beslissing hoeft te laten nemen.
Ik ben het met het standpunt eens dat indien men niet meer aanspreekbaar is en men herkent de partner of kinderen niet meer, en duidelijk van tevoren heeft aangegeven, dat dat het eindstation is dat men dan aan alle voorwaarden voldoet.
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie van Leo:

Geachte lezers,

Ik vind het schandalig, dat artsen een eigen terreur voeren ten aanzien van euthenasie.
Het betekent dat je nog in de bloei van je leven een beslissing moet nemen of je wel of niet in leven moet blijven.
Gelukkig huldig de NVVE een ander standpunt.
Ik hoop dat de artsen door deze uitzending van hun troon afkomen en gaan inzien, dat men niet op zo'n manier mensen op jonge leeftijd ene moeilijke beslissing hoeft te laten nemen.
Ik ben het met het standpunt eens dat indien men niet meer aanspreekbaar is en men herkent de partner of kinderen niet meer, en duidelijk van tevoren heeft aangegeven, dat dat het eindstation is dat men dan aan alle voorwaarden voldoet.

Wij zijn al zo'n 17/18 jaar lid van de NVVE, omdat wij in ons leven geconfronteerd zijn geweest met onmenselijk lichamelijk lijden.
Wij waren beiden er van overtuigd dat we dat niet wilden.
Toen wij 3 jaar geleden terug kwamen uit Frankrijk hebben wij direct onze insteek met onze huisarts besproken
en de Euthanasieverklaringen opnieuw ingevuld en ondertekend in het bijzijn van de arts.

Ik weet inmiddels dat Euthanasie bij dementerenden in een gevorderd stadium een probleem is, maar in een gesprek met onze toenmalige verpleegarts
van de Dagopvang vertelde zij mij dat Paleatieve sedatie ook een optie zou kunnen zijn.

Ik heb gisteravond de uitzending gezien waarin centraal stond :
welke mogelijkheden zijn er bij vergevorderde dementie m.b.t. Euthanasie.Niet dus.

Geschokt was ik door de woorden van de heer Keizer ( verpleeghuisarts ) die stelde dat als de diagnose gesteld is, dat er sprake is van een Dementie,
men zo snel mogelijk Euthanasie moet laten plegen, want als de patiënt niet meer wilsbekwaam is,
heeft de patiënt zijn kansen voorbij laten gaan. "Pech gehad ".

Mijn vrouw heeft inmiddels 6.5 jaar Alzheimer en we hebben nog een heel fijn leven samen.
Ik hoop ook dat het moment nooit komt.mijn vrouw wil nog jaren verder zij heeft totaal geen idee wat er bij haar aan de gang is.

Ik hoop dat er een discussie op gang komt, waardoor er een duidelijke uitleg komt van de wet.
En dat er rekening wordt gehouden met de individuele wensen van de persoon in kwestie.

Ik hield een behoorlijke kater over aan de uitspraken van beide artsen.

leo
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie van Alie:

Die kater van Leo deel ik hartgrondig. De materie is dan ook zeer ingewikkeld. Ik schrok van die arts die het advies gaf euthanasie te plegen in het beginstadium van de dementie.Ik dacht zelfs even: meent hij dat nou of wil hij tonen hoe zwaar het dilemma is voor een arts. Wat is eigenlijk het criterium om iemand te laten sterven? De man die met zijn vrouw in de uitzending was , (zijn naam ben ik vergeten), die al jaren aan het dementeren was en heel opgewekt vertelde dat het goed met hem ging en dat hij nog twintig jaar verder zou gaan, zo'n man wil toch niet sterven?
Wat is het toch een teer onderwerp. Maar die uitzending van gisteren maakte me niet geruster op de gang van zaken in dit land. Ter verduidelijking: ik ben geen lid van de NVVE en heb ook geen euthanasieverklaring in de kast of bij de huisarts liggen.

Maar het is en blijft een erg zwaar onderwerp,en ook heel persoonlijk.Iedereen staat hier weer anders in.

Ik denk dat er veel reacties volgen. Ook via de Alzheimer Telefoon. Misschien komt er nog eens een lezing in het Alzheimer Café i.v.m. verklaringen die mensen al in huis hebben. Ik wacht af.

Alie.
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie van dementmaarnietgek:

Ik heb een niet-behandel-verklaring in veelvoud ondertekend. Houdt in, dat ik wens, dat ik op het moment, dat ik mijn wil niet meer kenbaar ken maken, dat dan alle behandeling stopt- ook dwang eten en drinken en dat er alleen wordt ingegrepen als duidelijk dat ik pijnlijd, extreem benauwd ben , jeuk heb, of erg in de war ben. Ik kan alleen maar hopen, dat mocht het zover komen, men er zich aan zal houden. Ik denk dat mijn huisarts in dat geval diepe sedatie zou invoeren, met als argument, dat hij niet kan vaststellen in welke mate ik psychisch lijd en dit conform mijn wens gaat behandelen.

Beste Groeten
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie op Marjan:

Er is op dit ogenblik geen euthanasie verklaring die je al van te voren kan onderteken/ invullen voor later. Je moet het zelf op het moment dat je niet meer verder wil kunnen vragen en dus bij je volle geestelijke vermogen zijn. En we weten allemaal dat mensen met Alzheimer dat niet hebben. Dus er ook geen aanspraak om kunnen maken. En ik vind als iemand met Alzheimer ook het recht moet hebben om eerder uit het leven te stappen. Het moet gewoon in het begin stadium vast gelegd kunnen worden of dat de persoon eerder al iets heeft vast laten leggen dat hij/zij niet in een bepaalde situatie wilt leven en dan graag euthanasie wilt. Maar zoals het nu is moet je het maar uitzitten als je Alzheimer hebt. Het is toch te zot voor woorden dat je maar euthanasie moet plegen als je nog in goede doen bent. Echt te gek voor woorden. Leo je had het over Paleatieve sedatie een optie zou kunnen zijn volgens je huisarts. Nou ik moet zeggen dat het ook niet gedaan word. Wij hebben het met onze moeder meegemaakt en alles wat ze geven moet een medische reden hebben. Ze geven het anders niet om dat het een verkapte vorm van euthanasie word. En dat willen ze niet. Er werd gezegt dat je ook de natuur zijn gang moet laten gaan. Onze moeder kreeg morfine om dat ze veel pijn had en ze was erg gespannen en kreeg daarvoor spierverslappers. Maar ook die werden alleen gegeven als het ook echt werd geconstateerd. Ging het iets beter dan werd er gelijk geminderd. Er word wel zo mooi vertelt dat je niet hoeft te lijden als Alzheimer patient in de laatste fase van je leven, maar ik vind het nog best strak aan banden liggen. Ik ben zelf van mening dat je in de laatste fase van je leven, geen pijn moet voelen en van mijn part gewoon lekker soezen en geen weet van alles wat er met je gebeurt en moet meemaken. Er word zo mooi vertelt dat een Alzheimer patient geen honger en geen dorst meer erkend en het niet meemaakt. En het word zo mooi versterven genoemd, maar voor mij verhonger en raak je uitdroogd. En het moet haast wel dat je daar veel ongemak en pijn bij moet hebben. En ja het zal best zo zijn dat een Alzheimer patient het niet meer kan plaatsen als honger en dorst en pijn. Maar dat wil niet zeggen dat een Alzheimer patient het ook niet voelt ook al kunnen ze het niet plaatsen. Ik kan iedereen alleen maar zeggen, doe wat je hart je ingeeft. Laat je niet uit het veld slaan door wat er tegen je gezegt word. Het is het enigste wat je kan doen om het voor je vader/moeder/ partner zo prettig mogelijk kan maken. Blijf er bovenop zitten. Sterkte toegewenst voor de gene die er voor komen te staan.
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie van Alzheimer 1727:

Hoi Rob,

Verder begrijp ik van iedereen de ontstentenis en het ongenoegen, wat blijkt naar aanleiding van deze uitzending.
Ik denk dat het heel zinvol kan zijn, om daar landelijk via de alzheimercafé's of andere bijeenkomsten aandacht te schenken, in de vorm van dialogen.
Het zou goed zijn om daar verslagen van te maken en dit bespreekbaar te maken in Den Haag bij de commissie die hierover gaat.
Wij kunnen dan laten zien hoe dit leeft.
Misschien worden zij dan wakker.
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie van Partner:

Ook ik heb met verbijstering geluisterd naar het advies van de verpleegarts om al in het beginstadium van dementie ethanasie te laten plegen.
Wat ik gemist heb in de uitzending is hoe dat zit als iemand onder curatele, mentorschap of bewindvoering is geplaatst. Zou dat wettelijk uitmaken als je in het beginstadium tegelijkertijd met het invullen van een zorgverklaring alvast regelt wie voor jou beslissingen mag nemen??
Tweede vraag: is het mogelijk de algemene interpretatie van de artsen te laten toetsen door een rechter. Mevr. Borst zegt dat de wet zo niet bedoeld is. Kan een rechter dan niet bepalen hoe de wet bedoeld is en daar duidelijke handvatten voor geven.
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie van alzheimer1727:

Hoi Partner,

Bedankt voor je reactie, waarin je de vraag oproept, of de algemene interpretatie van de artsen zijn te toetsen is bij een rechter.
Ik ben bang van niet, daar geen enkele arts verplicht kan worden tot euthanasie.
Wat betreft mentorschap en onder curatele stelling,kan mi ook geen invloed hebben.
Je moet namelijk al zodra de eerste indicatie is afgegeven een verklaring opstellen en deze regelmatig via artsen, maatschappelijk werkenden etc kenbaar maken.
Ook moet daarin duidelijk gesteld worden, wanneer je als cliënt vind dat het leven voor jouw ondragelijk is en je niet langer meer wenst te leven.
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Gekopieerde reactie van Barbara (moderator):

Hallo allemaal,

Wil even reageren op Alie haar bericht. Regio Kennemerland heeft nu alweer 2 jaar geleden een Alzheimer Cafe georganiseerd over euthanasie bij dementie. Ze hebben daar destijds lang over vergaderd want het is een moeilijk onderwerp dat veel emoties oproept. Ik vond het ook heel moedig dat ze het toch aandurfden.

Het advies dat de spreekster van de NVVE gaf was om tijdig bij je huisarts aan te geven wat je wensen op dat vlak zijn, maar dat ook weer voortdurend aan te kaarten en naar te verwijzen bij elk artsenbezoek. En ze gaf aan dat veel artsen zich verschuilden achter hun geloof alhoewel ze aanvankelijk van dat geloof niets hadden laten blijken.

Conclusie garanties zijn niet te geven. Het is maar te hopen dat er mensen zijn die in jouw belang weten te handelen als het zover is.

Hartelijke groeten

Barbara
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man