Reacties op TV uitzending Zembla - euthanasie en dementie

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Re: Reacties op TV uitzending Zembla - euthanasie en dementi

Berichtdoor Klavertje vier » 21 April 2015

Beste Lysanne,
Je schrijft dat je moeder bijna niet meer drinkt en dat je hoopt dat ze daarmee op gaat houden. Weet je dat jij als haar wettelijk vertegenwoordiger nu iedere medische behandeling, dus ook kunstmatige toediening van vocht namen je moeder mag tegenhouden?
Het is belangrijk dat je moeder niet lijdt, dus geen nare dorst gevoelens mag hebben. Als je merkt dat ze wil drinken kan je dat haar dus niet onthouden, maar als ze geen behoefte lijkt te hebben aan drinken dan mag het niet worden opgedrongen. Wel is het belangrijk dat haar mond heel goed verzorgd wordt. Informatie over mondverzorging is te vinden in een richtlijn die niet helemaal van toepassing is op de situatie van jouw moeder, omdat het gaat over mensen die bewust afzien van eten en drinken, maar de mondverzorging wordt goed beschreven.
Je schrijft dat het schrijnend is dat je moeder geen euthanasie kan krijgen, want ze had dit nooit gewild. Euthanasie is (volgens de WTL: wet toetsing levensbeëindiging op verzoek) alleen mogelijk voor mensen die zich bewust zijn van wat er gebeurt. Er moet sprake zijn van een vrijwillig en weloverwogen verzoek. Als iemand wilsonbekwaam is geworden en niet weet wat hem/haar overkomt, mag het gewoon niet. Misschien kan je je voorstellen dat de wetgever het nooit goed zou vinden als ánderen beslissen over iemands leven. Wie bepaalt er dan of een leven mag worden beëindigd, en wiens normen gaan daarbij gelden?
Je moeder had euthanasie kunnen krijgen in de eerste fase van de dementie, toen ze nog wilsbekwaam was met betrekking tot haar doodswens. Het is heel tragisch dat mensen daardoor soms gevoelsmatig te vroeg moeten overlijden.
Nu is het alleen nog mogelijk om namens je moeder alle levensverlengende behandelingen te weigeren. Dat kan volgens de WGBO, de wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst. Daarin staat dat de patiënt voor iedere medische behandeling toestemming moet geven. Als de patiënt wilsonbekwaam is, dan moet de wettelijk vertegenwoordiger toestemming geven.
Klavertje vier

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Lysanne » 21 April 2015

Zoals ik al omschreef is mijn moeder dankzij medicie eerder in een stadium van dementie beland. Voordat ze haar heup brak, was er nog helemaal geen diagnose gesteld dat ze dementie had. Door de vele narcoses is dit gebeurd ineen tijdsbestek van nog geen 3 maanden. Ze heeft in 2007 deze verklaringen allemaal opgesteld, maar als je dit overkomt, kun je niet meer zeggen dat je euthanasie wilt en ben je te laat.
Ik begrijp de wet, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het daar mee eens ben. Iemand die hersendood is, daar mag de stekker wel uit. Mijn moeder is 80 jaar en ik ken haar wens heel goed. Het is genoeg en het is goed zo. Elke situatie/mens is anders. Dit einde heeft ze nooit gewild. Drinken kan niet worden geweigerd, maar ze vraagt er ook niet om. Ze geven het haar via een rietje uit een glas. Praten doet ze niet en ze slaapt de meeste tijd.

Fijn dat er mensen zijn die reageren. Ik draag dit verdriet alleen omdat er verder geen familie is.
Lysanne

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Klavertje vier » 30 Mei 2015

Beste Lysanne,
inmiddels zijn we ruim een maand verder. Gaat het een beetje?
Je schrijft dat de stekker er wel uit mag bij iemand die hersendood is. Ja, zo iemand mag overlijden doordat hij of zij niet langer kunstmatig in leven wordt gehouden. Ook bij zo iemand is euthanasie (een dodelijke injectie dus) niet mogelijk.
Het is dus van belang dat er niets wordt gedaan om je moeder kunstmatig in leven te houden. Kan je daarover goed praten met de artsen?
Klavertje vier

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 24 Juli 2016

Euthanasie nogmaals van meerdere kanten belicht:
https://www.youtube.com/watch?v=EhJiN3tt7iI
onderzoeker30 (vrijwilliger)