Blog Wesley Jongbloed; 1. Aangenaam kennis te delen;

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Berichtdoor Alzwes » 13 September 2013

Dag onderzoeker30,

Ik ben geen arts en kan je dus vanuit medisch oogpunt weinig informatie geven. Het is erg moeilijk te voorspellen bij wie de medicatie/niet aanslaat, ook omdat men de reden niet kent. Hieronder deel ik mijn gedachten over een mogelijke oorzaak.. maar let op: dit is geenszins wetenschappelijk vastgesteld!

Galantamine gaat de afbraak van een signaalstof tegen. Dit signaalstof is nodig voor de hersencellen om met elkaar te kunnen "praten". Alzheimer patienten hebben minder van dit signaalstofje, en door galantamine zou het kunnen dat er net genoeg overblijft voor de hersencellen om WEL te kunnen blijven praten. Kortom: het kan effect hebben.
In een later stadium van Alzheimer is er echter bijna geen signaalstof meer over. Dan heeft het remmen van de afbraak dus ook bijna geen zin meer: er blijft immers een tekort.

Vanwege bovenstaande zou het mij dus niet verbazen dat de werkzaamheid van galantamine samenhangt met de ernst van de ziekte... maar ik kan hier geen informatie over vinden in de medische literatuur.

Groeten!
Wesley
Alzwes

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 13 September 2013

Goede morgen Wesley,

Sedert wanneer kunnen wij b.v.Alzheimer met zekerheid vaststellen.
In het verleden was dat alleen mogelijk na het overlijden.
Bedankt bij voorbaat.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Beste leo,

de definitieve diagnose kan nog alleen na overlijden worden gegeven. Medische diagnosen komen vanwege de nieuwe technieken (waarbij eiwitneerslagen, bijvoorbeeld, kunnen worden gezien op een scanner) wel steeds beter overeen met de diagnose na overlijden.

De diagnose "probable Alzheimer" of "possible Alzheimer", zoals het in de medische literatuur wordt gebruikt is per definitie een klinische diagnose, voornamelijk gebaseerd op de geheugenklachten en verloop van de ziekte... dus zonder absolute zekerheid van het ziektebeeld in de hersenen.

Groeten,
Wesley
Alzwes

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 13 September 2013

Dag Wesley,

Je uitleg over het al dan niet aanslaan van Reminyl vond ik heel duidelijk en aannemelijk, bedankt hiervoor.

Als reactie op je uitleg aan Leo over de definitieve diagnose, kun je dan wel met zekerheid stellen als er veel eiwitneerslagen en krimping van de hersenen te zien zijn op de scan dat er sprake is van een vorm van dementie?? Of is dat niet zo simpel als ik het stel?

Groeten,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Onderzoeker30,

Dit is inderdaad niet zo simpel... de term 'dementie' beschrijft namelijk dat iemands cognitieve achteruitgang erg genoeg is om het dagelijks leven te verstoren. Dit is met neuropsychologische testen met zekerheid vast te stellen.
Wanneer iemand onder een scanner wordt bekeken, dan probeert men de (biologische) oorzaak van deze dementie achterhalen. Zo zijn eiwitneerslagen in bepaalde gebieden en krimping van het geheugengedeelte van de hersenen typerend voor de ziekte van Alzheimer. Door de dementie en de kennis over het achterliggende ziekteproces te combineren komt men tot een diagnose. Op deze manier kan men met bepaalde zekerheid stellen dat de dementie komt door de ziekte van Alzheimer.

Even een extreem voorbeeld ter illustratie
Stel dat de scanners en andere technieken aanwijzingen geven dat het ziekteproces van Alzheimer plaatsvindt (krimping hersenen en eiwitneerslagen bijvoorbeeld), maar de persoon in kwestie is niet dement? Dan kan de diagnose Alzheimer niet worden gegeven... dementie is vereist voor de medische diagnose "ziekte van Alzheimer".

Kortom, ingewikkelde materie!
Alzwes

Berichtdoor Carla » 13 September 2013

Na een lumbaalpunctie (ruggenprik) bij mijn man vertelde de neuroloog opgewekt dat hij geen Alzheimer kon hebben want dat zou duidelijk moeten zijn vanuit de uitslag van het lumbaalvocht(nieuw onderzoek, 3,5 jaar geleden). Hij was zeer opgetogen over deze manier van diagnosticeren. Mijn man zou lewybodydementie hebben, ook afgaand op de problemen/verschijnselen. Maar dat is ook pas na de dood vast te stellen
Carla

Berichtdoor Alzwes » 14 September 2013

Beste Carla,

de ruggenprik geeft inderdaad zeer waardevolle informatie. De eiwitten die men vindt in de eiwitneerslagen en eiwitkluwen sijpelen namelijk door naar het hersenvocht (dat via de ruggenprik wordt verkregen). De hoeveelheden van deze eiwitten in hersenvocht zijn, zeker in combinatie, een goede graadmeter van wat zich in de hersenen afspeelt.
Erg mooi dat in het geval van uw man hierdoor meer duidelijkheid kwam mbt de werkelijke oorzaak van de klachten.
Alzwes

Berichtdoor lifanilim » 06 November 2013

Dag Wesley,

Ik heb een vraagje over je artikel wat betreft het verband tussen metalen en de ziekte van Alzheimer. Daarin beschreef je namelijk dat de hoge concentratie van koper in het de oorzaak zou kunnen zijn voor alzheimer. Ik heb in een folder van ISAO over dementie gelezen dat juist het gebrek van koper mogelijk deze ziekte veroorzaakt. Bovendien wordt het ook op deze site ( http://www.pnas.org/content/110/36/14771 ) dezelfde bewering gedaan. Zou je mij misschien kunnen uitleggen hoe het nou in elkaar zit? Daarvoor wil ik je alvast bedanken!

Groeten
lifanilim

Berichtdoor Alzwes » 07 November 2013

Beste lifanilim,

bedankt voor je vraag en oplettende opmerking. Het artikel dat ik schreef over koper ging over de aanwezigheid van koper rondom de alzheimer eiwitneerslagen... ik heb het alleen over oorzaak-gevolg gehad in het stukje over de muizen (muizen werden wel meer alzheimer-achtig bij toevoeging van koper aan hun drinkwater).
Dus, hoewel koper lokaal een rol lijkt te spelen bij het transport en de afbraak van het alzheimer-eiwit, is over het risico van verhoogde/verlaagde waarden in bloed weinig bekend.
Overigens gebruikt het stuk in de link nogal lastige taal, maar in het volgende stukje geven ze eigenlijk ook aan dat (lokaal!) verhoogd koper zou leiden tot verminderde afbraak (hoog = slecht)

"Faulty Aβ clearance across the BBB due to increased Cu levels in the aging brain vessels may lead to accumulation of neurotoxic Aβ in brains."

Dus als koper zich in de verouderende hersenvaten ophoopt, kan het amyloid beta slechter over de bloed-hersenbarriere worden gepompt en stapelt het zich op in het brein. Dat komt goed overeen met de vinding in muizen!

Kortom; er valt nog een hele hoop te ontdekken over de rol van koper (en andere metalen) bij de ziekte van Alzheimer.
Alzwes