Blog Wesley Jongbloed; 2. Makkelijke vragen bestaan niet

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Blog Wesley Jongbloed; 2. Makkelijke vragen bestaan niet

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 08 April 2013

Reageer hier op de tweede blog van moleculair bioloog Wesley Jongbloed; 'Makkelijke vragen bestaan niet'. http://www.alzheimer-nederland.nl/actue ... esley.aspx

Wesley bespreekt in deze blog de moeilijkheden in het onderzoek naar de ziekte van Alzheimer. Ook geeft hij een inkijk in manieren om overzicht te houden over al het onderzoek dat gebeurt.

Hebt u een vraag voor hem, of wilt u reageren? Laat dan hier een berichtje achter!
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 12 April 2013

Dag Wesley,

Erg leuke blog waarbij we ook weer veel leren over hoe onderzoekers communiceren. Dank!
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Alzwes » 13 April 2013

Dag Rob,

Bedankt voor het compliment!
Ik schrijf graag een blog voor Alzheimer Nederland.
Heb je een goed idee voor een volgend onderwerp?

Groeten,
Wesley
Alzwes

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 15 April 2013

Dag Wesley,

Goede vraag, wat het onderwerp moet zijn! Daarbij laat ik graag de lezers van het forum meedenken. Misschien hebben jullie ook ideeën?

Wesley Jongbloed is als moleculair bioloog werkzaam op de afdeling Klinische Chemie en het Alzheimercentrum van het VU medisch centrum. Op die afdelingen doet hij onderzoek naar de oorzaken van de ziekte van Alzheimer.

Laat je suggesties weten! Plaats ze hieronder of mail ze naar r.grootzwaaftink@alzheimer-nederland.nl

Hartelijke groet,
Rob
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 18 April 2013

Dag Wesley,

Ik las op leesbaaronderzoek.nl het artikel over microbloedingen bij dementie.
Hier staat te lezen dat deze bloedingen regelmatig voorkomen, hoe regelmatig
is dat eigenlijk?
Bij Alzheimer gebeurt dit aan de buitenkant van de hersenen, dan zou men hiemee
nu toch met nog meer zekerheid kunnen zeggen welke vorm van dementie iemand heeft?
Staan die hoeveelheid bloedinkjes ook in verhouden met het stadium van dementie?
dus het krimpen van de hersenen? Of verloopt dat toch anders?.
Zijn de effecten van die microbloedingen ook merkbaar?

onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Alie1 » 19 April 2013

Dag Wesley, ik zou graag wat meer willen weten over gliose en gliacellen.Houdt een bovengemiddelde gliose bij een ouder persoon ook verband met het inkrimpen van de hersenen? Graag zou ik iets willen weten over evt. gevolgen en uiteraard ook over de oorzaak.Of hoort dit niet bij je "vak"?

Wacht,heel nieuwsgierig, op je antwoord.

Groet,
Alie.
Alie1

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 20 April 2013

Dag Alie en Wesley,

Door te googlen op jouw vraag Alie, stuitte ik op een artikel waar aan het eind over
gliacellen wordt gesproken, wat ze ongeveer doen. Had er nog nooit van gehoord.
Tegelijkertijd vond ik het een zeer verontrustend artikel, als je dit leest zouden
veel medicijnen voor ouderen dementie juist in de hand werken.
Vooral anti-depressiva (vaak voor geschreven aan Alzheimerpatiënten) en bloedrukverlagende middelen.
Het middel zou dus de kwaal verergeren?? Klopt dit allemaal? Of moet ik het allemaal wat
genuanceerder zien.
Misschien kun jij hier geen antwoorden leveren Wesley, maar als familielid vraag je je weleens af,
of je goed bezig bent voor de patiënt.
http://www.wijwordenwakker.org/content. ... P1355&l=NL
Hoe vaak lees ik ook niet dat dementie patiënten Haldol voorgeschreven krijgen en lees ik aan de
andere kant hoeveel artsen hierop tegen zijn.
Heef Alzheimer Nederland hier anders een mening over?
Uiteindelijk komen waarschijnlijk veel Alzheimerpatiënten in een stadium dat deze middelen
voorgeschreven gaan worden. Daarmee bedoel ik vooral de kalmerende middelen.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Alzwes » 02 Mei 2013

Dag onderzoeker30,

Microbloedingen komen inderdaad vaker voor, maar lang niet bij iedereen. Je ziet ze vaker bij Alzheimer en vasculaire dementie, maar ook slechts ±20% van de Alzheimer patienten heeft microbloedingen. Het al-dan-niet hebben van deze bloedingen biedt helaas dus geen extra zekerheid over de diagnose. Een relatie tot het stadium van dementie is niet aangetoond, ook hangt de hoeveelheid bloedingen niet samen met cognitieve achteruitgang. Voor alsnog zijn de bloedingen een waarneming op hersenscans en merken de patienten hier - bij mijn weten - zelf niets van, in ieder geval niet op korte termijn. Het geeft wel aan dat er waarschijnlijk iets met de bloedvaten misgaat.

Ik hoop hiermee je vragen grotendeels te hebben beantwoord.

Vriendelijke groet,
Wesley
Alzwes

Berichtdoor Alzwes » 02 Mei 2013

Hallo Alie,

glia cellen zijn hele belangrijke cellen voor de hersenen. Hoofdzakelijk hebben we twee soorten gliale cellen in onze hersenen: de microglia en de astrocyten (astro=ster, deze cellen zijn stervormig). Deze bieden ondersteuning van de hersencellen en zijn de beschermcellen van de hersenen. Astrocyten bewaken bijvoorbeeld de bloed-hersenbarriere, waardoor eventuele infecties vanuit het lichaam niet in de hersenen terecht kunnen komen. Deze gliale cellen zijn intiem betrokken ook bij de ziekte van ALzheimer, zo proberen zij actief de amyloide plaques op te ruimen en aan te vallen (wat zowel goede als slechte gevolgen kan hebben). Dit is niet gemakkelijke, zo is het amyloid beta bijvoorbeeld giftig voor de gliale cellen. Al met al een zeer onwelkom samenkomen van de gliale cellen en de amyloide plaques.
Gliosis ontstaat uiteindelijk lokaal rondom de amyloide plaques, dan vormen de uitgeputte gliale cellen een soort litteken rondom de plaque (misschien om een soort muurtje rondom de plaque te maken en zo de rest van de hersenen te beschermen?). De precieze rol van gliosis bij de ziekte van Alzheimer wordt op dit moment verder onderzocht. Het lijkt er sterk op dat gliosis niet de oorzaak is van de ziekte van Alzheimer, maar maar een reactie op de vorming van plaques.

Groeten,
Wesley
Alzwes

Berichtdoor Alie1 » 03 Mei 2013

Wesley,hartelijk dank voor je antwoord. Ik heb nu een duidelijker beeld van wat de gliale cellen in de hersenen doen. De rol van gliosis wordt dus nog verder onderzocht met betrekking tot de ziekte van Alzheimer. Wat heeft een wetenschapper toch nog veel te doen!
Daarom: heel veel sterkte en wijsheid toegewenst!

Groet,
Alie.
Alie1