Blog huisarts Marieke; 1. Even voorstellen

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Blog huisarts Marieke; 1. Even voorstellen

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 29 April 2013

Reageer hier op de eerste blog van huisarts Marieke Perry; 'Even voorstellen'. http://www.alzheimer-nederland.nl/actue ... rieke.aspx

Marieke stelt zich in haar eerste blog aan u voor. Het lijkt haar ontzettend leuk om via deze blog en het forum in gesprek te gaan met u als ervaringsdeskundige. In haar blogs beschrijft ze haar ervaringen en verhalen uit de dagelijkse praktijk als huisarts.
Hebt u dus een vraag voor haar, of wilt u haar welkom heten? Laat dan hier een berichtje achter!

Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 29 April 2013

Dag Marieke,

Ik ben erg blij dat je je ervaringen met ons wil delen en wil helpen bij het beantwoorden van vragen van lezers!

Hartelijke groet,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 29 April 2013

Dag Marieke,

Als er iemand blij is met je komst, dan ben ik het wel.
Een lang gekoesterde wens is in vervulling gegaan.

Ik werd even gehinderd in mijn direct reageren omdat ik vanochtend vanaf half 8 tot tegen elven bezig bengeweest met het zoeken van een van gehoorapparaten van mijn vrouw.
Zij is juist vandaag gestart met een derde dag naar de Dagbesteding.
Dat heb ik meer dan een jaar tegen gehouden, maar vorige week liep ik tegen mijn grenzen op.
Vrijdag een telefoontje en nu vanochtend was ze al welkom.
Daardoor had ik weer tijd om te zoeken .

Ik wens je veel succes en hoop nog veel contact met je te hebben.

leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 29 April 2013

Dag Marieke,

Welkom, ontzettend fijn dat je je tijd beschikbaar stelt.
Ik val meteen met de deur in huis.
Wat me de laatste tijd zorgen baart is dat ik regelmatig lees dat er in verpleeghuizen
zo gemakkelijk haldol wordt voorgeschreven. Een patiënt of zijn familie heeft dan al weinig
in te brengen.
Ik weet dat er ook veel weerstand tegen het gebruik hiervan is en dat er tehuizen zijn die
hier niet voor kiezen. Ook lees je dat anti-depressiva Alzheimer zelfs zou verergeren.
Wat is jouw visie hierop? Op de site van Alzheimer.nl kan ik hier niets over vinden, graag
zou ik hierover goed geïnformeerd zijn.
Zijn er ook goede alternatieven of methodes om patiënten anders te kalmeren?

Alvast vriendelijk bedankt voor de interesse,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

PS. Tegelijk met Reminyl wordt vaak een anti-depressiva voorgeschreven bij
Alzheimerpatiënten zoals citalopram.
Hoe lang moet je deze laatste blijven gebruiken? Jarenlang?

Marieke,
Ik heb je blog gelezen en ik wilde het nog even toejuichen dat er zo'n training
wordt gegeven voor huisartsen verpleegkundigen!

Berichtdoor Alie1 » 30 April 2013

Marieke, heel blij ben ik met jouw verschijning op het Forum. Ik ben n.l. werkzaam als telefoniste bij de Alzheimer Telefoon en ik hoor veel klachten over het (niet) handelen van de huisarts bij veronderstelde dementie.De familie voelt zich met een kluitje in het riet gestuurd en weet niet hoe ze verder moeten handelen. Goed dat er huisartsen getraind worden.
Kortom: fijn dat je er bent!

Vriendelijke groet,
Alie.
Alie1

Berichtdoor Mia (vrijwilliger) » 06 Mei 2013

Hallo Marieke,
Ik heb een positieve ervaring en die wil ik graag nog even vertellen.

In tegenstelling tot velen was bij ons de diagnose, na mijn eerste bezoek aan de huisarts, in twee maanden rond.
Ik werd op een gegeven ogenblik verschrikkelijk ongerust over het gedrag van mijn man en melde mij bij de plaatsvervangend huisarts, die na mijn verhaal en vermoedens van FTD, meteen de telefoon pakte en voor de volgende dag een afspraak regelde bij een neuroloog.

Een week later was mijn eigen huisarts van vakantie terug, belde mij op en vroeg mij: Wat is er toch allemaal bij jullie aan de hand? Omdat ik op dat moment nog nergens met mijn verhaal naar toe kon /wilde was het heerlijk om mijn hart te kunnen luchten.

Te weten dat ik altijd een luisterend oor heb bij mijn huisarts en dat ik gehoord wordt is voor mij van onschatbare waarde!

Groet Mia
Mia (vrijwilliger)

Geboortejaar:
2015
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Marieke (huisarts) » 16 Mei 2013

Beste lezers,

Wat fijn dat na 2 weken vakantie er al volop reacties zijn gekomen op mijn eerste blog. In deze reactie probeer ik even zoveel mogelijk antoorden te geven op de vragen die er al gestart zijn.

Allereerst Mia: wat ben ik blij om te horen dat zowel de plaatsvervangend huisarts als uw eigen huisarts uw zorgen zo serieus heeft genomen en u het gevoel gegeven heeft dat u uw verhaal kwijt kon. Zo zou het altijd moeten zijn!

Beste Leo: dat lijkt me een moeilijk moment. Uw vrouw naar de dagopvang te brengen omdat het voor uzelf te veel is geworden. Ik hoop dat ze het daar naar haar zin heeft en dat u weer wat ruimte krijgt om op adem te komen.

Beste onderzoeker 30:
Wat betreft gedragsproblemen bij mensen met dementie weten we dat een goede benadering veel effectiever is om het gedrag te beinvloeden dan medicatie. In de richtlijn voor huisartsen wordt dan ook aangeraden om medicatie als Haldol maximaal 2 weken te gebruiken en in die periode te zoeken naar een andere oplossing.
Er zijn inderdaad antidepressiva, die de vergeetachtigheid (niet echt de ziekte van Alzheimer)verergeren. Dat geldt niet voor citalopram. Bij dementie zie je vaak dat depressie in het begin het meeste voorkomt, omdat patienten dan nog begrijpen dat er iets mis is met hun geheugen en dat maakt ze somber. Naarmate de dementie vordert, zou je dus kunnen proberen om de antidpressiva af te bouwen.
Is dit voldoende antwoord op de vragen?

Vriendelijke groeten,

Marieke Perry
Marieke (huisarts)

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 16 Mei 2013

Dag Marieke,

Dat U mag je er bij mij wel weglaten.
Ik ben mijn hele leven met mijn voornaam aangesproken.

Ik vertel je niets nieuws denk ik, dat er zoveel verschillende Alzheimerpatiënten als mensen zijn.
Mijn vrouw kreeg Reminyl door Philip Scheltens voorgeschreven.
Wij woonden toen in Frankrijk en de Franse arts heeft zonder enige controle het medicijn gewoon voorgeschreven.
Na 6.5 jaar gebruik zonder enig bijverschijnsel, heb ik het besluit genomen om met het medicijn te stoppen. Reden was voor mij dat mijn vrouw wanen kreeg en ik in de bijsluiter las dat e.e.a. met elkaar te maken zou kunnen hebben.
Wijj woonden inmiddels weer in Nederland en toen ik 's maandags dit plan met onze huisarts besprak, die ook gewoon was blijjven voorschrijven, was hij het helemaal met mij eens.
Je begrijpt echter wel, dat ik er wel enige tijd moeite mee heb gehad, ommdat ik toch niet van het idee af kon komen dat ik haar iets onthield.
Ook is haar toestand verder aan het verslechteren, maar ja dat kun je niet aan het onthouden van de Reminyl relateren. Of..... toch wel.
Ik heb hier niet een duidelijk antwoord op gekregen. Evenmin op mijn vraag hoelang gebruik je Reminyl.
Sterkte en groet,

leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man