Over taal en communicatie, eerste blog onderzoeker Jet Vonk

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Over taal en communicatie, eerste blog onderzoeker Jet Vonk

Berichtdoor Dinant (Alzheimer Nederland) » 11 Juni 2013

Vorige maand kondigde ik de komst aan van een tweede bloggende onderzoeker. Nu mag ik vol trots al weer de derde aankondigen.

Onderzoeker Jet Vonk gaat ons op de hoogte houden van de wondere wereld van taal. Jet doet onderzoek naar taalgebruik bij mensen met dementie. Wanneer zijn problemen met taal bijvoorbeeld een symptoom van dementie?

In haar eerste blog stelt ze zichzelf voor. Ze is ook erg benieuwd naar uw vragen. Stel ze hieronder of geef een reactie op haar eerste blog ‘Over taal en communicatie’

http://www.alzheimer-nederland.nl/actue ... entie.aspx
Dinant (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 11 Juni 2013

Dag Jet,

Een heel interessant onderwerp, ik ben benieuwd naar je verdere
uitleg. Al gauw krijg je als patiënt en familie hiermee te maken,
alleen zijn de woordvindingsproblemen de ene dag erger als de andere.
Hoe kan een logopedist je hiermee van dienst zijn, want blijft het
aangeleerde wel hangen en in welk stadium wordt deze meestal
ingeschakeld?
Er was een lezing over in het Alzheimercafé, maar die heb ik helaas
niet bij kunnen wonen.
Soms merk je dat een brillenkoker een broodtrommel wordt genoemd
en al snel hebben jaartallen en cijfers geen betekenis meer.

Vriendelijke groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 11 Juni 2013

Dag Jet,

Welkom,welkom.
Het is voor mij niet direct een eerste keuze om over taal te discussiëren, maarik heb echter het genoegen dat ik als een uitgesproken betha een partner getrouwd heb die een knots van een talenknobbel heeft.
Mijn vrouw's taalgevoel is indertijd op de lagere school gecultiveerd door de daar aanwezige nonnen.
Een maand geleden kreeg ik een test onder ogen, gemaakt door een psychologe van haar Dagopvang, die sprak van een buitengewoon aanwezig taalgevoel.
Als.... mijn vrouw nog naar het nieuws kijkt, let ze ook alleen maar op alle taalfoutjes die langs komen.
Ik die mee maak wat er allemaal mis gaat, vraag haar nog steeds ,als ik niet precies hoe e.e.a. te schrijven.
Ik prijs haar dan ook zoveel ik kan.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 11 Juni 2013

Ik vergat te vertellen dat wij 10 jaar in Frankrijk hebben gewoond, inmiddels al weer bijna 4 jaar terug zijn in Nederland en dat mijn vrouw sedert een kleine 7 jaar geconstateerde Alzheimer heeft.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Mia (vrijwilliger) » 11 Juni 2013

Hallo Jet,

Ik ben blij met je komst en hoop dat je ons
veel over dit onderwerp kunt en wilt vertellen!
Groet Mia
Mia (vrijwilliger)

Geboortejaar:
2015
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor dementmaarnietgek » 11 Juni 2013

Hallo Jet,

volgens sommige mensen IS een mens zijn taal; ik denk dat dat net ver gaat, maar toch..

Wat ik nog wel eens doe als ik een woord niet kan vinden , is een nieuw woord maken.
Zo werd "groeteboer" in mijn opwinding "boerman"; tja, achteraf kan ik er wel om lachen, maar als ik een slechte dag heb en me moeilijk uitdruk, dan is het geen pretje.

Beste Groeten
dementmaarnietgek

Berichtdoor Alie1 » 12 Juni 2013

Jet, van harte welkom! Ben zeer geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt.

Regelmatig kom ik in aanraking met een oudere man die aan het "broddelen"is. Hij zegt het zelf zo: "Mijn hersenenen zijn sneller dan mijn mond. In gedachten ben ik al veel verder met wat ik wil zeggen".
Soms kan hij de woorden niet vinden en raakt hij daardoor weer in de war en nerveus. Wat denk je, is nader onderzoek nodig?

Groet,
Alie.
Alie1

Berichtdoor JetMJVonk » 12 Juni 2013

Bedankt voor de reacties en het warme welkom!

@onderzoeker30: er zijn allerlei verschillende vormen van therapie die een logopedist kan toepassen en er wordt ook nog veel onderzoek gedaan naar welke therapie nou het meeste effect heeft. Een goed idee om binnenkort eens een blog aan te wijden!

@leo: wat goed om te horen dat uw vrouws taalgevoel nog zo op niveau is! Ook goed dat u haar daarom prijst; het zelfvertrouwen om te kunnen communiceren en controle over de taal te hebben heeft sowieso al vaak een placebo-effect op het daadwerkelijke communicatieve vermogen.

@dementmaarnietgek: het maken van nieuwe woorden, ook wel neologismen genoemd, is inderdaad een vaak gezien fenomeen wanneer er sprake is van dementie of afasie (een taalstoornis die voortkomt uit hersenletsel). Het feit dat u zich er bewust van bent is in principe een goed teken, alhoewel ik snap dat het op het moment zelf natuurlijk erg vervelend kan zijn.

@alie: het is inderdaad lastig als je precies in je hoofd hebt wat je wil zeggen, maar het er niet uitkomt zoals je wilt. Voor mij is het moeilijk om zo te zeggen of er nader onderzoek nodig is, maar het zien van een logopedist zou wel een optie kunnen zijn. Wie weet kan die hem wel helpen om het in de war en nerveus zijn op zulke momenten te beperken en de rust in het spreken weer een beetje terug te vinden. Die zou er ook zicht op hebben of verder onderzoek nodig is.
JetMJVonk

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 04 Juli 2013

Dag Jet,

Taal roept beelden op, althans als je geen last van dementie hebt. Omgekeerd, wat kunnen beelden nog voor dementie patiënten betekenen?
Zijn er methodes/oplossingen om bepaalde begrippen nog lang vast te houden met behulp van beelden of kleuren? Stickers met woorden helpen al gauw niet meer, maar hoe herkent de patiënt de koelkast, als alle deurtjes hetzelfde lijken? Bestaan er geteste symbolen/icoontjes voor dementie patiënten die goed werken?
Je merkt nl. dat je door het gebruik van associaties nog herinneringen kunt oproepen, zoiets zal vast ook mogelijk zijn voor alledaagse gebruiksvoorwerpen?
Je vertelt in je verhaal dat naarmate we ouder worden we kleine stukjes taalvermogen weer kwijtraken, hoe moet ik dat zien?

Groet,

onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor jannieka » 04 Juli 2013

Als mijn kleinzoon vraagt om de 'knipper' , weten we allemaal wat hij bedoelt. Mijn zus bedacht vroeger het 'knak-gaat-ding" en zo is de perforator nog jaren genoemd in mijn familie....zo langzamerhand praten mijn schoonmoeder en ik in een gezamenlijke geheimtaal waarbij het begrijpen steeds minder belangrijk wordt. Verhaspelde woorden, gebroken zinnen....ze is geinteresseerd en luistert goed naar wat ik vertel....dat is het belangrijkste....ze luistert nog, ze IS er nog...het maakt me eigenlijk niet uit dat we geen diepgaande gesprekken voeren..even over dat ruggetje wrijven en een aai over haar bol...ik vind je zo lief, zegt ze dan...en als ze dat niet meer kan zeggen weet ik dat ze het bedoelt.

Taal is belangrijk maar begrip is belangrijker. vriendelijke groeten Jannieka
jannieka