Over taal en communicatie, eerste blog onderzoeker Jet Vonk

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 05 November 2013

Eerder geplaatst door Ely - op een andere plaats op het forum:

Mijn moeder is een zeer zelfstandige, individualistische en eigenwijze vrouw, altijd geweest. Wat er met nu haar aan de hand is, of ze beginnende dementie of Alzheimer heeft, we zullen het nooit zeker weten, want ze weigert pertinent alle onderzoeken en hulp en ze prijst haarzelf elke dag gelukkig. Helaas gaat ze communicatief erg achteruit, ze praat wel, maar ze gebruikt bijna geen kernwoorden meer, alleen veel 'dingetje' en 'ding' en "die ene' en 'weet je wel' en omdat ze niet uit Nederland komt (maar wel altijd perfect Nederlands sprak overigens) mixt ze haar moedertaal er veelvuldig doorheen, maar ook in haar moedertaal kunnen we haar niet meer volgen. Ze probeert vaak te vertellen wat haar die dag is overkomen, maar de laatste tijd wordt het steeds moeilijker te raden waar het over kan gaan. Als we haar helpen met woorden begrijpt ze ons niet. Wie heeft er tips over hoe we meer aan elkaar kunnen overbrengen? Ze denkt zelf dat ze heel duidelijk is, dus het is voor alle partijen frustrerend. Ik probeer geduldig te blijven, maar dat blijkt bij ons in de praktijk best moeilijk eerlijk gezegd.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 05 November 2013

Ely,

Goede morgen,

Houd het maar op Dementie, Alzheimer is alleen maar een soort, overigens wel het meest voorkomende.
Je zegt het zelf GEDULD daar komt het op aan. en LIEFDE.
Dat het spreken slechter gaar een vorm van Afasie, terugvallen op vroeger wat de taal betreft, het benoemen met ding en die ene, het wordt gebruikt omdat de echte naam niet meer invalt en met deze algemene benoemingen kun je niet direct een buil vallen.
Fijn dat zij in haar beleving gelukkig is. Een groot goed hoor.
Probeer alles zo rustig mogelijk te houden en wijs haar niet op haat fouten.
Het proces houd je niet tegen.
Ik ben in een vergelijkbare situatie, en ben al ruim 7 jaar bezig.
Geniet van iedere dag dat je moeder er nog is en vermijd de spanningen.
Al doende wordt je er steeds handiger in.
Heel veel sterkte en succes.
leo

Probeer
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor JetMJVonk » 07 November 2013

Bedankt voor het herposten van dat bericht Onderzoeker30 en voor het attenderen op deze forumvraag. Het is een interessant onderwerp. Het spijt me voor de vertraging in mijn reactie: ik ben momenteel op een congres en heb maar beperkt toegang tot internet. Zodra ik terug ben zal ik ermee aan de slag gaan en er binnenkort een blog aan wijden.

Tot schrijfs!
Jet
JetMJVonk