Over de plek van taal; tweede blog van Jet Vonk

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Over de plek van taal; tweede blog van Jet Vonk

Berichtdoor Dinant (Alzheimer Nederland) » 25 Juni 2013

Onderzoeker Jet Vonk vertelt in al weer haar tweede blog over de plek van taal in de hersenen. Waar zit taal bij ons? En hoe zit dat bij een Chinees?

Lees haar blog: Over de plek van taal http://www.alzheimer-nederland.nl/actue ... -taal.aspx

Dinant (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Berichtdoor Alie1 » 02 Juli 2013

Jet,ik vind dat taalgedeelte in onze hersenen ingewikkeld.Na een zwaar herseninfarct kon mijn moeder geen duidelijke taal meer spreken: afasie. Soms had ik de indruk dat ze iets begreep van wat ik vertelde, maar de woorden die ze sprak sloegen nergens op. Dit heeft toch niets met dementie te maken? De oorzaak was duidelijk dat herseninfarct met alle gevolgen van dien.Of valt dit dan onder de vasculaire dementie?

Verder ben ik blij met jou en je "ambtgenoten" op dit forum. Ieder vertelt over zijn/haar eigen studie en werk. Prachtig!

Vriendelijke groeten,
Alie.
Alie1

Berichtdoor JetMJVonk » 03 Juli 2013

@alie: Afasie is inderdaad iets anders dan dementie. Afasie is puur een taalstoornis, terwijl dementie ook andere hersenfuncties aantast, zoals geheugen, oriëntatie, etc. En dus ook taal.
Een ander groot verschil tussen afasie en dementie is hoe het ontstaat: dementie is een progressieve aandoening, waarbij de hersenen beetje bij beetje worden aangetast en waarmee de situatie verslechtert naarmate de tijd vordert.
Afasie daarentegen wordt veroorzaakt door een 'eenmalig' incident, zoals bijvoorbeeld een herseninfarct, een hersenbloeding, of een ongeluk waarbij het hoofd een klap krijgt. Je taalvermogen verslechtert daarmee in één keer, maar als je daarna weer een beetje stabiel bent zal de taalsituatie redelijk op hetzelfde niveau blijven. Overigens kan het wel zo zijn dat bijvoorbeeld een herseninfarct een groter deel van de hersenen beschadigt dan alleen het taalgedeelte, waardoor er een (rechtszijdige) verlamming optreedt, maar dat staat los van de afasie.
Dus: afasie en dementie zijn niet hetzelfde. Afasie valt niet onder vasculaire dementie. Nu kan ik het nog wel ietsje ingewikkelder maken door te zeggen dat dementie soms wel gepaard gaat met afasie, maar misschien is het een idee om daar eens een blog aan te wijden om er dieper op in te gaan.

Bedankt, fijn om te horen dat onze blogs gewaardeerd worden!
JetMJVonk

Berichtdoor Alie1 » 04 Juli 2013

Jet, ik wacht met interesse op je blog over dementie met afasie tot gevolg. In elk geval dank voor je reactie.

Groet,
Alie.
Alie1