Over waarom spraak geen taal is, derde blog van onderzoeker Jet Vonk

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Over waarom spraak geen taal is, derde blog van onderzoeker Jet Vonk

Berichtdoor Dinant (Alzheimer Nederland) » 15 Juli 2013

Wat is het verschil tussen spraak en taal? En waarom is dat verschil belangrijk bij dementie? Daarover vertelt onderzoeker Jet Vonk in haar derde blog.

Over waarom spraak geen taal is: http://www.alzheimer-nederland.nl/actue ... -taal.aspx

Dinant (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Berichtdoor Dinant » 15 Juli 2013

Hoi Jet,

Mooie blog weer! Voor mij een totaal nieuwe wereld. Onze site geeft helaas nog niet zoveel tips over het omgaan met spraak en taalproblemen. Maar misschien kunnen we dat met de lezers van het forum verbeteren. Zo las ik op het internet een mooie tip over het omgaan met spraak en taalproblemen:

Het is belangrijk om voor uzelf of uw naaste te weten op welk onderdeel de problemen liggen. Begrijpt iemand taal niet meer goed? Misschien helpt het dan om iets duidelijk te maken door taal te combineren met gebaren of plaatjes. Zit het probleem juist in het spreken? Gun dan bijvoorbeeld iemand de tijd om zijn verhaal rustig af te kunnen maken.

Misschien hebben meer mensen tips?

Groet, Dinant
Dinant

Berichtdoor dementmaarnietgek » 15 Juli 2013

Hoi Jet,

weet je, dat ik het motorische stuk, wanneer dat mis gaat, mijn wang hangt, mijn tong niet wil en ik praat als een dronkeman, dat dat voor mij veel beangstgender is, dan wanneer ik mijn woorden verhaspel? Waarschijnlijk breng ik ptoblemen met de spraak wel in verband met de gedachte 'er is iets mis met mijn hersenen', terwijl ik problemen met de taal heel anders beleef : ik ben een beetje moe, of 'al die opwinding brengt me van mijn stuk'. Gek eigenlijk, aslof je spraak 'hebt'en taal 'bent'. Nu ja, het kan voor anderen natuurlijk weer totaal anders zijn.

Beste Groeten
dementmaarnietgek

Berichtdoor Alie1 » 15 Juli 2013

Jet, je hebt het helder uitgelegd. Voor mij een verhaal om vaker dan een keer te lezen om het beter te kunnen onthouden. Het is niet zo vreemd dat taal- en spraakvermogen nog wel eens wordt verwisseld.
Ik kijk weer met aandacht uit naar je volgende blog.

Vriendelijke groet,
Alie.
Alie1

Berichtdoor Mia (vrijwilliger) » 15 Juli 2013

Jet, wat een leuk en interresant verhaal!
Net als Alie zegt, iets om zo nu en dan terug te lezen en het mijne er mee doen.

Mooi!
Groet Mia
Mia (vrijwilliger)

Geboortejaar:
2015
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor jannieka » 15 Juli 2013

goeie uitspraak, dementmaarnietgek!! '.....alsof je spraak hebt en taal bent'...dank je....het helpt me op een heel ander vlak weer een stap verder, vriendelijke groeten, Jannieka
jannieka

Berichtdoor Tan » 17 Juli 2013

Een lieve man, zijn hoofd gaat hem verlaten,
Wat overblijft, zijn letters ’t abc zonder Praten.
Volstaat zijn vrouw, ’t verzorgen Zwaar,
Rust, liefde Haar gebaar..
Gebarend, aan kinderen Help wij doen’t samen..
2 dochters 1 vader 1 moeder 4 Namen.
Verbonden, tot ! samen ’t Geheel,
Zo bijzonder, zo mooi , ieder zijn Deel..
Op slot, Verborgen, Nood, Weg,
Pijn, niet Goed, ’t Gebouw, Verleg.
Verleggen van grenzen, versneld naar binnen kering,
Goede Aktie! Tegen zijn dochter de Lering…
Lering, oefening, ’t is de Toon waar’t om gaat,
2 dochters , 1 vader, 1 moeder ’t Geheel ’t Staat!!!
’n Liefdevolle weg Mooi terug naar’t begin,
4 namen: Moeder, Vader, Dochter en Dochter 1 Gezin.

Door geduld, en liefdevolle zorg raakt deze meneer zijn woorden niet kwijt. Deze man werd weggebracht opgesloten in een verzorghuis, op de verkeerde plaats . Het was Nood van de kinderen, moeder werd plotseling opgenomen, en vader kon niet alleen thuis. Kinderen overbelast. Maar meneer kwam terug thuis, dochters gingen om beurten bij vader slapen, tot moeder thuis was. Met zorg van de thuiszorg erbij. De woorden kwamen weer terug. Hoe iemand zo snel zijn letters kan verliezen. Vriendelijke Groet Tanja verzorgende
Tan

Berichtdoor JetMJVonk » 24 Juli 2013

Bedankt voor alle reacties!
@dementmaarnietgek: een mooie uitspraak.
JetMJVonk