Biobank; hoe patiënten bijdragen aan onderzoek, 7e blog van Wesley

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Biobank; hoe patiënten bijdragen aan onderzoek, 7e blog van Wesley

Berichtdoor Dinant (Alzheimer Nederland) » 26 Augustus 2013

Patiënten wordt soms gevraagd of hun bloed- en hersenvochtmonsters gebruikt mogen worden voor onderzoek. Waarom is dat belangrijk? En wat gebeurd er met het materiaal als u toestemming hebt gegeven? Daarover vertelt onderzoeker Wesley Jongbloed in zijn 7e blog.

Lees de blog 'Biobank; hoe patiënten bijdragen aan dementieonderzoek', http://www.alzheimer-nederland.nl/actue ... anken.aspx
Dinant (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Berichtdoor Dinant » 26 Augustus 2013

Mooie blog Wesley! Volgens mij ben je werknemer bij de enige bank die nooit omvalt en alleen maar in waarde blijft stijgen!
Dinant

Berichtdoor Alzwes » 26 Augustus 2013

Bedankt Dinant! Dat is een mooie observatie en ik denk dat je gelijk hebt, haha.

Er wordt ook alles aan gedaan om de bank niet te laten 'omvallen'. Ik heb dit niet verteld in de blog, maar iedere vriezer staat apart aangesloten op een veiligheidssysteem. Als een vriezer te koud of te warm wordt, bijvoorbeeld, dan gaat bij de technische dienst direct een alarm af. En ook al zou de stroom in heel Amsterdam uitvallen, dan blijven de biobank vriezers veilig. De biobank is te waardevol om dit soort risico's te lopen.
Alzwes

Berichtdoor Alie1 » 26 Augustus 2013

Wesley, er wordt dus met acht UMC-s samengewerkt. Dan is er ook een kans dat familieleden in de bank terecht komen, b.v. iemand uit Utrecht en iemand uit Nijmegen o.i.d. Is dan ook bekend bij jullie dat het familieleden zijn en doen jullie er wat mee? Nader onderzoek b.v. bij andere leden van de familie? Misschien vroegdiagnostiek?
Ik vind het weer een interessant en duidelijk verhaal .

Groet,
Alie.
Alie1

Berichtdoor Alzwes » 26 Augustus 2013

Beste Alie,

dat klopt, en zeer waarschijnlijk zijn er veel mensen die doneren aan een biobank lid van dezelfde familie. Deze informatie is inderdaad bijzonder interessant, bijvoorbeeld voor onderzoek naar erfelijke factoren van dementie of naar vroegdiagnose. De taak van een biobank is echter puur het verzamelen, opslaan en beschermen van deze medische informatie. Het (ongevraagd) benaderen van familieleden die mogelijk erfelijk belast zijn, bijvoorbeeld, roept al snel een aantal ethische vraagstukken op... dat gebeurt dan ook niet zomaar.

Pas wanneer een onderzoeker een familie bereid heeft gevonden voor onderzoek, en schriftelijk toestemming heeft gevraagd, kan er gericht gezocht worden naar materiaal uit de biobank. Wanneer de ook de biobank-commissie het onderzoeksvoorstel goedkeurt, kunnen op die manier de erfelijke factoren of mogelijke vroegdiagnose alsnog worden onderzocht. Binnen datzelfde onderzoek zouden familieleden ook actief kunnen worden benaderd.

Groeten,
Wesley

ps ik weet niet of er bekend is binnen de biobank of meneer A en meneer B familie zijn, of dat de betreffende onderzoeker dit eerst zelf moet uitzoeken. Ik zal het eens vragen!
Alzwes

Berichtdoor Alzwes » 09 September 2013

Heb het even nagevraagd: in de biobank is niet bekend of meneer A en meneer B familie zijn. Dat moet een onderzoeker dus eerst zelf uitzoeken en daarna de monsters opvragen.
Alzwes

Berichtdoor Alie1 » 08 Oktober 2013

Wesley, dank voor je antwoord. Het is boeiend werk wat de Biobank doet.

Groet,
Alie.
Alie1