Over het effect van tweetaligheid, 5e blog van onderzoeker Jet Vonk

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Over het effect van tweetaligheid, 5e blog van onderzoeker Jet Vonk

Berichtdoor Dinant (Alzheimer Nederland) » 27 Augustus 2013

In de krant staat om de zoveel tijd dat het spreken van meer dan 1 taal de kans op dementie verkleint. Maar hoe zit dat precies? Blogger Jet Vonk legt het uit in haar 5e blog.

Lees de blog Over het effect van tweetaligheid, http://www.alzheimer-nederland.nl/actue ... gheid.aspx
Dinant (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Berichtdoor Dinant » 27 Augustus 2013

Bedankt voor je blog Jet! Net in New York en dan toch een blog voor ons schrijven. Helemaal fantastisch!

Succes en groet,

Dinant
Dinant

Berichtdoor Alie1 » 27 Augustus 2013

Jet, ik heb nog een vraag i.v.m. die tweetaligheid: vallen mensen die opgevoed zijn met twee talen weer terug in hun moedertaal als ze dement worden? Ik denk dan m.n. aan de marokkaanse en turkse "medelanders" van de tweede of derde generatie.

Verder wens ik je een goede tijd in New York!

Groet,
Alie.
Alie1

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 27 Augustus 2013

Goede morgen,

Ik herinner mij van jaren geleden dat de Nederlandse emigranten van na de oorlog een probleem werden, omdat zij door hun Dementie terugvielen op hun moedertaal.
Dit is toch in tegenspraak met de stelling dat tweetaligheid Dementie zou vertragen.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor JetMJVonk » 28 Augustus 2013

@alie: Ja, vaak wel. De moedertaal is het beste gegrond in de hersenen en blijft daardoor het langste actief. De afbraak van het talig vermogen loopt grofweg in omgekeerde volgorde (net als vaak het geval is bij de herinneringen: de vroegere herinneringen blijven langer bewaard dan de nieuwere herinneringen). De tweede taal verdwijnt dus eerder, waardoor iemand terugvalt op zijn moedertaal - ook al heeft diegene het laatste deel van zijn/haar leven uitsluitend die tweede taal gesproken. Maar dat is dus het geval als iemand sequentieel de tweede taal geleerd heeft, dus als de talen niet tegelijk, maar na elkaar geleerd zijn. Overigens was hier laatst een interessant nieuwsartikel over, betreffende Nederlandse migranten in Australië, zie: http://www.mikadonet.nl/artikel.php?artikel_id=1710

@leo: Helaas betekent 'uitstel' geen 'afstel'. Dus ondanks dat tweetaligheid een gunstige invloed heeft, betekent het niet dat het zorgt dat je helemaal geen dementie kan ontwikkelen. Wat er met deze onderzoeken bedoeld is, is dat bijvoorbeeld een bepaald iemand op 80-jarige leeftijd dementie zou ontwikkelen, maar doordat hij tweetalig is en dat een gunstige invloed heeft op de cognitie, diegene pas op 84-jarige leeftijd dementie ontwikkelt. Natuurlijk is het nooit per persoon te bepalen op welke leeftijd diegene dementie zou hebben gekregen 'als', maar zijn deze studies gedaan aan de hand van hele grote groepen mensen, waarbij gekeken is naar de statistieken. Twee- of meertaligheid bleek daarbij onbetwist een invloedrijke factor.
JetMJVonk

Berichtdoor mitsie » 28 Augustus 2013

Hallo allemaal,

Zelf heb ik enige reserve wat betreft die meertaligheid.
Mijn echtgenoot is viertalig zowel in schrijven als spreken.

Hetgeen ik wel weet is: dat hoogopgeleide personen het nog véél langer kunnen verbloemen, dan iemand die pakweg tot zijn 18 of 19 jaar is naar de school geweest.

Sinds mijn en de dokters hun medeweten kreeg hij vijf jaar geleden de diagnose dementie/alzheimer.

Volgens mij en mijn kinderen was hij al jaren daarvoor allerlei aan het vergeten of verloren rijden met zijn wagen.

groetjes , mitsie.
mitsie