Casemanager Tiertsje; Blog 'een dilemma'

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Casemanager Tiertsje; Blog 'een dilemma'

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 13 September 2013

Lees de nieuwste blog van casemanager Tiertsje. Ze schrijft over het dilemma van een opname of niet... Wanneer het thuis niet meer goed gaat, maar het de laatste wens van iemand is om thuis te blijven wonen.. Wat te doen?

Lees hier de blog: http://www.alzheimer-nederland.nl/18853.aspx

Laat vooral uw reacties achter!
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Alie1 » 13 September 2013

Tiertsje, dit is een probleem waar ik ook vaak tegenaan loop. Als kinderen sta je machteloos. Soms kom ik in de gesprekken tot de conclusie dat je, als mantelzorgers, echt met lege handen komt te staan omdat de patiënt helemaal niets wil en in het verleden dan ook duidelijk heeft gemaakt wat zijn wil is. Zou het dan mogelijk zijn de toestand op zijn beloop te laten en dan maar kijken waar het schip strandt? Voor de naaste familie is dat vaak niet acceptabel. Is dan de volgende stap de gang naar de rechter om een opname proberen af te dwingen? Heb jij dat wel eens geadviseerd en/of meegemaakt?

Goed weekend!

Alie.
Alie1

Berichtdoor dementmaarnietgek » 15 September 2013

Wel, als je besluit te abstineren, en meneer loopt niet weg, speelt niet met gas of andere gevaarlijke dingen enz., waarom zou je zijn wens dan niet honoreren. Ja, het is een afschuwelijk beeld, een man, alleen, die valt en na enige, misschien wel veel, tijd in eenzaamheid stertf. Maar als hij nog genoeg bij de tijd is om te zeggen dat hij hiervoor kiest, liever dan voor het 'tehuis', waarom zou je hem dan niet laten? Soms is zorgen ook gewoon aan de kant blijven staan en er het beste van hopen (b.v. hartstilstand...)

Beste Groeten
dementmaarnietgek

Berichtdoor Mia (vrijwilliger) » 15 September 2013

Hoi Tiertsje,

Ja wat een dilemma.
Heel vaak, en dat geldt hier ook voor, zijn er geen goede oplossingen te bedenken. Dan is het, na wikken en wegen van alle voors en tegens, uit het minste, het beste kiezen.

Maar wat dan de keuze ook is, het zal je nooit optimaal, een goed en voldaan gevoel geven.

Moeilijk, en het is inderdaad te hopen dat het zich, net als dementmaarnietgek aangeeft, vanzelf oplost.
Voor heel veel dingen is tijd ook een belangrijke factor. Is er vandaag geen goede oplossing misschien ineens volgende week wel. En die tijd moeten wij onszelf ook wel eens geven en gunnen.

Groeten van Mia

Mia (vrijwilliger)

Geboortejaar:
2015
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor annelies V » 18 September 2013

Beste Tiertsje.

Ik ben casemanager dementie in Amsterdam.
Zodra er een palliatieve indicatie is, heb ik regelmatig gebruik gemaakt van de diensten van Royal Care als iemand niet meer alleen kon zijn. Zij leveren wel iemand die 24 uur aanwezig is. Zij werken met kundige mensen en heb daar zeer goede ervaringen mee.
Je zou kontakt met hen op kunnen nemen om te informeren of ze in Friesland ook deze zorg kunnen bieden. De moeite waard.

met vriendelijke groet,

Annelies
annelies V

Berichtdoor Vergeetmijnietje » 07 Oktober 2013

Dank voor alle reacties.
Privé nog al wat mee gemaakt waardoor ik niet eerder heb kunnen reageren.
De situatie welke ik schets is waar gebeurd en uiteindelijk is meneer toch rustig in zijn eigen omgeving overleden.
Wat jij schrijft Annelies, is door ons ook voorgesteld maar meneer wilde geen 24 uur per dag zorg om hem heen.
Maar het is voor de verzorgers om meneer heen niet altijd even gemakkelijk geweest om de deur achter hen dicht te doen....
Het is wel belangrijk om regelmatig met elkaar om tafel te gaan en de situatie te bespreken, liefst samen met de familie natuurlijk.
Vergeetmijnietje