Over het brede begrip 'cognitie', 7e blog onderzoeker Jet Vonk

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Over het brede begrip 'cognitie', 7e blog onderzoeker Jet Vonk

Berichtdoor Dinant (Alzheimer Nederland) » 09 Oktober 2013

Het woord cognitie is één van de meest gebruikte woorden in het onderzoek naar dementie. Maar wat betekent het nu precies? Onze columnist Jet Vonk geeft uitleg.

Lees: Over het brede begrip 'cognitie' http://www.alzheimer-nederland.nl/actue ... nitie.aspx
Dinant (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 09 Oktober 2013

Dag Jet,

Wat een interessant verhaal.
Zo merk je ook dat iemands gehoor slechter wordt o.a. omdat het begrip van de woorden achteruit gaat. De woorden hebben geen betekenis meer. Kun je hier nog iets aan doen, helpt het om beter te articuleren, langzamer te praten enz.?
Kun je misschien iets vertellen over het ruimtelijk vermogen bij dementie, hoe dat werkt. Hoe merk je dat dit achteruit gaat en kun je hier
de patiënt hier nog een beetje mee helpen, d.m.v. trucjes of hulpmiddelen?
Heeft hier de langzame tred ook mee te maken, gebrek aan coördinatie in de ruimte? Als iemand in zijn element is of in z'n vertrouwde omgeving lijkt dit wel te minder te zijn.

Groeten en bedankt voor je uitleg,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor dementmaarnietgek » 10 Oktober 2013

Ik denk, dat emotie ook een grote rol speelt. Als je je verdrietig voelt, als je je steeds eenzamer voelt, als je steeds vaker kwaad wordt om bijna niets, heeft dit zeker ook invloed op hoe je dingen waarneemt, onthoudt enz. Nu zij er mensen, die emotie onder cognitie brengen, maar ik bem het daar niet mee eens. De cognitie kan nog redelijk intact zijn, maar ee patient zou om emotionele redenen kunnen gaan disfunctioneren, denk ik. Daarom is het soms ook zo, dat een dementerende als hij een prettig liedje hoort, ook op cognitief niveau verbetert.
dementmaarnietgek