'Over genetisch onderzoek', eerste blog van Dinant Bekkenkamp

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

'Over genetisch onderzoek', eerste blog van Dinant Bekkenkamp

Berichtdoor Dinant (Alzheimer Nederland) » 20 Januari 2014

Reageer hier op mijn eerste blog 'Over genetisch onderzoek'

In mijn eerste blog vertel ik u meer over het nut van genetisch onderzoek. Door genetisch onderzoek leren we veel over de ziekte van Alzheimer. Maar dan wel op een bijzondere manier. Als we op dezelfde manier naar het fileprobleem zouden kijken. Zouden we alleen de bouwtekeningen van bijvoorbeeld asfalteermachines bekijken...

Lees het blog: http://www.alzheimer-nederland.nl/actue ... rzoek.aspx
Dinant (Alzheimer Nederland)
Site Admin

O ja. Laat ik meteen van de gelegenheid gebruik maken om me kort voor te stellen. Ik ben Dinant Bekkenkamp, medewerker wetenschappelijk onderzoek van Alzheimer Nederland. Ik werk sinds 2005 voor de stichting, na het afronden van mijn studie Bio-Medische Wetenschappen in Nijmegen. Ik werk nu een kleine 2 jaar voor de afdeling Wetenschappelijk onderzoek. In deze functie schrijf ik artikelen over het onderzoek dat we mogelijk maken, maar ik schrijf ook over wereldwijde ontwikkelingen. Daarnaast geef ik lezingen over wetenschappelijk onderzoek in Alzheimer Cafés en organiseer ik bijeenkomsten voor wetenschappers.

Tot schrijfs!

Groet, Dinant

Site Admin

Berichtdoor Socio (vrijwilliger) » 20 Januari 2014

Hallo Dinant,

Wat interessant dat je (genetisch) onderzoek doet naar de ziekte van Alzheimer. Tevens vind ik het geweldig dat je ook op de hoogte bent van ontwikkelingen op dat gebied in de wereld. Indien namelijk iets reeds bekend is geworden uit een ander onderzoek elders in de wereld, hoeft het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden en kan de ontdekking in het ene land als "springplank" worden gebruikt voor ander onderzoek.

Dank je wel voor jouw bijdrage en we kijken vol belangstelling uit naar jouw "updates".

Fijne dag !

Mvg, Socio
Socio (vrijwilliger)

Hallo Socio,
Bedankt voor je reactie! Overigens doe ik zelf geen onderzoek, maar ik hou de resultaten voor Alzheimer Nederland bij. Ik schrijf overigens ook al langer voor onze website, maar nog nooit als blogger. Dat is wel extra leuk, want je krijgt meteen reacties!
Wat betreft het stimuleren van onderzoek, door de communicatie van resultaten. Dat gaat (meestal) anders. Onderzoeker Wesley schreef daar ooit een blog over. http://www.alzheimer-nederland.nl/actue ... ragen.aspx

Groet, Dinant

Site Admin

Berichtdoor Lilith88 » 21 Juni 2016

Waarom gebeurt er eigenlijk in Nederland geen genetisch onderzoek? In Amerika kunnen ze bij muizen al het ApoE-4 gen vervangen door het ApoE-3 gen. Ik vind dit eigenlijk heel hoopgevend onderzoek.

Waarom kan dat hier in Nederland niet, en hoe lang moeten we wachten voordat we bij bestaande mensen genetische modificaties kunnen uitvoeren?

Heeft het misschien met een christelijke ethiek te maken dat er hier in Nederland een taboe op heerst? Of dat mensen het pijnlijk vinden dat de ziekte in je genen zit? Op het moment dat hij er uit kan worden gehaald kan dat wellicht ook minder pijnlijk worden...

Ik begrijp af en toe niet waarom onderzoek in Nederland zo gericht is op het stimuleren van mantelzorg en niet op de feitelijke oorzaken van Alzheimer. We zitten hier niet om geld te verspillen en tijd te verdoen met 'zacht onderzoek' zegmaar, wat niks belangrijks oplevert.
Lilith88

Geboortejaar:
1990
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie