We zijn gestart!, 2e blog van onderzoeker Rik van der Kant

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

We zijn gestart!, 2e blog van onderzoeker Rik van der Kant

Berichtdoor Dinant (Alzheimer Nederland) » 15 April 2014

In zijn tweede blog vertelt Rik van der Kant over de start van zijn onderzoek. Om alleen al te starten, heeft hem maanden van voorbereiding gekost. En zelfs nu is het onzeker of hij succes zal hebben. Maar als dat zo is, dan heeft hij iets heel bijzonders 'in handen'. Hersencellen van een alzheimerpatiënt.

Lees de blog van Rik: http://www.alzheimer-nederland.nl/actue ... start.aspx
Dinant (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Berichtdoor Dinant » 15 April 2014

Wat spannend Rik. Ik ga voor je duimen!
Dinant

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 15 April 2014

Dag Rik,

Dank voor je blog.

Dit is de eerste keer dat ik een verslag lees over een onderzoek, waar ik van op de hoogte ben dat dit ging starten.
Een ding heb je al bereikt, als ik weer wordt gevraagd voor een beoordeling zal ik zeker weer meewerken.
De aanvragers van een ondersteuning moeten bedenken dat wij als mantelzorgers, weinig inzicht hebben in de onderzoekonderwerpen.
Wij kunnen alleen maar reageren als z.g. ervaringsdeskundigen en ons gevoel laten spreken.
Gelukkig zijn er ook vele Deskundigen, zodat ik weet dat e.e.a. goed onderbouwd wordt.
Temeer ben ik enthousiast jouw onderzoek te mogen volgen middels deze site.
Je neemt mij mee in de voortgang van je onderzoek en ik vind het fascinerend.
Succes.
leo

Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor jannieka » 15 April 2014

Hallo Rik, misschien te simpel gedacht maar waarom neem je geen hersencellen voor je onderzoek en ga je de omweg om van huidcellen, stamcellen te maken en daarna daar hersencellen van maken? vriendelijke groeten Jannieka
jannieka

Berichtdoor Rik » 15 April 2014

En nu zonder te veel spelfouten
Hallo Leo,
Bedankt voor je reactie. Ik ben blij te horen dat je het informatief vind. Ik vind het belangrijk dat er door onderzoekers teruggekoppeld wordt naar donateurs, beleidsmakers en het algemene publiek.

"Fundamenteel" onderzoek op het moleculaire niveau is complex en -nog meer dan andere onderzoekslijnen- met vallen en opstaan. De technieken zijn moeilijk, en soms lastig uit te leggen, en investeringen in dit soort onderzoek zijn investeringen voor de lange termijn.
Ik hoop echter dat dit soort transparantie helpt om mensen te overtuigen dat het dit soort onderzoek is, dat in de toekomst nieuwe medicijnen kan opleveren. Ik ben dus ook heel blij dat Alzheimer Nederland -met een panel van ervaringsdeskundigen en wetenschappelijke referenten- hierin heeft willen investeren!

Als je nog meer de diepte in wilt duiken kun je meer achtergrond informatie vinden op mijn eigen website (www.onderzoeknaaralzheimer.nl). Daar staan ook stukjes op die soms iets technischer zijn. Ik hoop dat je me blijft volgen!
Rik

Berichtdoor Rik » 16 April 2014

@jannieka, dat zou inderdaad makkelijker zijn. Maar het probleem is dat je niet zomaar cellen kunt nemen uit iemands hersenen.. Terwijl een huidbiopt makkelijk en onschuldig is, is een hersenoperatie zeer ingrijpend. Bovendien, zou jij een stukje hersenen willen missen? Waarschijnlijk niet!
Rik

Berichtdoor jannieka » 17 April 2014

Hallo Rik, het staat niet in mijn donorcodocil, volgens mij, maar zou dat niet een goed idee zijn? Je kunt je lichaam toch beschikbaar stellen voor de wetenschap? vriendelijke groeten, Jannieka
jannieka

Berichtdoor Dinant » 17 April 2014

Dag Jannieka,

Donor zijn, je lichaam beschikbaar stellen aan de wetenschap en je hersenen beschikbaar stellen zijn drie verschillende zaken. Ze zijn niet altijd te combineren:

Zie: http://www.hersenbank.nl/hersendonatie/ ... de-vragen/

groet, Dinant
Dinant

Berichtdoor Rik » 22 April 2014

Hoi jannieka, wat misschien niet zo duidelijk was in mijn stukje is dat het om levende cellen gaat. De cellen kunnen niet van een overleden persoon afkomstig zijn. De hersencellen zijn een van de eerste cellen die dood gaan na het overlijden van een persoon, en die cellen kunnen we niet gebruiken voor het onderzoek. Hoop dat het nu iets duidelijker is waarom we (levende) huidcellen veranderen naar (levende) hersencellen. Groet rik
Rik