Dreigende stigma’s door dementiepreventie, blog Kirsten Emou

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Dreigende stigma’s door dementiepreventie, blog Kirsten Emou

Berichtdoor Dinant (Alzheimer Nederland) » 17 September 2014

Vandaag verscheen het Wereld Alzheimer Rapport 2014. Het had een positieve boodschap. We kunnen het risico op dementie verminderen door gezond te leven. Wetenschapsjournalist Kirsten Emous, bekent van het boek 'De doolhof van tante An.', maakt zich in haar blog echter zorgen. Geven we mensen met dementie nu niet het stempel 'eigen schuld dikke bult'? Op onze homepage kunt u haar blog lezen, of via onderstaande link.

http://www.alzheimer-nederland.nl/actue ... entie.aspx

Wat vindt u? Hoe moeten we mensen informeren over (on)gezond gedrag?
Dinant (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Berichtdoor zustersannie » 18 September 2014

Hallo Dinant,

Zeer goede vraag!

Mijn mening: dubbel!
Enerzijds ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen gezondheid; maar hoe en waar vind je de juiste en correcte voorlichting?? Alleen al over gezonde voeding vind je tal van tegendraadse adviezen, wie of wat kun je nog vertrouwen hierin en vertellen de juiste waarheid??

Daarbij komt dat vaak de gezonde leefstijl ook wat centjes kost, en veel mensen hebben dit helaas niet, dus hebben zij vaak ook geen keuze...

En hoe vaak hoor je niet: ach mijn opa heeft een pakje shag per dag gerookt en is 100 geworden... én....ik snap het niet, ik heb nooit gerookt, sport en eet gezond , drink niet..en nu heb ik kanker??

Liggen ziektebeelden niet aan veel meer factoren? Je kunt je best doen om gezond te leven en hopen dat je geen erfelijke of dragende genen van het een of ander in je hebt...lijkt mij.

Voor mij is 1 ding duidelijk: geniet van je gezondheid zolang je hem hebt; doe niets waarbij je je niet prettig voelt, maar geniet wel van de dingen die je lekker vindt. Kun je in ieder geval denken, ik heb genoten...
Want alles maar "laten", geeft echt geen zekerheid...
En ziek worden wenst niemand zich toe, en kan toch niet de bedoeling zijn om je eigen schuld te zijn?

Een lieve groet,
Zustersannie
zustersannie

Geboortejaar:
1979
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Dinant (Alzheimer Nederland) » 24 September 2014

Dag Zustersannie,

Bedankt voor je reactie. Mooi omschreven. Het voelt inderdaad dubbel. Wij willen mensen graag informeren, waardoor ze mogelijk dementie bespaard blijft. Anderzijds geeft preventie geen garanties en ‘eigen schuld’ gaat bij dementie zeker niet op.

Daarbij is roken natuurlijk wel een mooi risico om aan te pakken, want die kost alleen maar geld. Het argument ‘mijn opa werd 100’ heb ik inderdaad vaker gehoord. Een mooi tegenargument vond ik een gedachtenexperiment van een onderzoeker. Hij zei: “als je 100 mensen geblinddoekt over een drukke snelweg laat lopen en 90 krijgen een ongeluk, maar 10 komen zonder brokken aan. Geloof je dan de 10 mensen als ze zeggen dat je zonder gevaar geblinddoekt over de snelweg kunt lopen?”

groet, Dinant
Dinant (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Berichtdoor zustersannie » 25 September 2014

Hoi Dinant,

Wat een goed voorbeeld! Die hou ik er in, hihi!

Groet zustersannie
zustersannie

Geboortejaar:
1979
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken