Reacties op:10 tips betere communicatie met iemand met demen

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Reacties op:10 tips betere communicatie met iemand met demen

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 25 Augustus 2015

Dementie zorgt voor veranderingen in een relatie. Een Amerikaans onderzoek richtte zich op de communicatie tussen echtparen waarvan de ene partner dementie heeft. Ze namen de gesprekken van de echtparen op en bekeken wat de communicatie bevorderde. Dit zijn de tips die ze vonden:

1. Vertel over het 'nieuws van de dag'
2. Geef ruimte voor eigen inbreng
3. Vraag om eigen inbreng
4. Zoek naar andere vormen van communicatie
5. Accepteer dat niet alles in een gesprek hoeft te kloppen
6. Haal samen herinneringen op
7. Vertel ook verhalen zonder reactie
8. Spreek waardering uit naar uw partner
9. Wees geduldig tijdens het zorgen
10. Geniet van het onverwachte

Welke tips werken goed? Welke tips missen er? Laat vooral uw ervaringen achter.
Lees hier het artikel: https://dementie.nl/informatie-en-tips/ ... mmunicatie
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Lodewijk » 11 Februari 2017

De moeder van Hans Siepel leed aan dementie, en wat hij daarover beschrijft in zijn boek is emotioneel heel erg aangrijpend. De titel van het boek is:

"Stemmen van de ziel ~ Vergeten waarheden van dementie".

Hij beschrijft daarin hoe zijn moeder hem leerde met haar te communiceren door hem bepaalde aanwijzingen te geven die hij vaak pas na enige tijd begreep. Hij moest daarvoor wel naar zijn innerlijke weten -intuïtie- luisteren. Zo hielp zijn dementerende moeder hem een diepere meer spirituele werkelijkheid te zien achter dementie. En daarmee ook achter het dagelijkse leven.

Ik las het boek in één keer door, enkel onderbroken door de noodzakelijke nachtelijke slaap. Letterlijk een "boeiend" boek; ik was er gefascineerd door en er aan geboeid.

Na dat eerste boek met het aangrijpende relaas van de vaak uiterst dramatische -en daar tussendoor ook zeer ontroerende- gebeurtenissen tijdens de voortschrijdende dementie van zijn moeder, schreef de auteur ook een tweede boek:

"Bewustzijn, dementie en spiritualiteit ~ Reis naar een verruimd bewustzijn".

Ik kan beide boeken van harte aanbevelen.
Lodewijk

Geboortejaar:
1946
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken