Dementie hoofdoorzaak no. 1

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Re: Dementie hoofdoorzaak no. 1

Berichtdoor josha » 04 Augustus 2017

Dag Leo

Ik heb met stijgende verbazing jouw verhaal gelezen over de val van je vrouw in het verpleeghuis....
Begrijp ik het goed dat jij niet direct gebeld werd en je ook niet op de hoogte bent gebracht dat ze morfine krijgt tegen de pijn?
Het is zelfs zo dat elk paracetemolletje aan jou als contactpersoon gemeld moet worden! En dat jij daar officieel toestemming voor moet geven! Zelfs verzorgenden weten dit niet altijd.

Nu is het in de praktijk bij mijn moeder ook wat soepeler en heb zelf gezegd dat ze me niet hoeven te bellen voor een paracetemol maar WEL als ze koorts heeft natuurlijk Ik hoor ook altijd achteraf waar het voor is geweest. Maar een valpartij niet melden aan jou kan echt niet. En of de EVVer nu op vakantie is of niet , doet er niet toe, Degene die op de werkvloer erbij was behoort jou direct op de hoogte te stellen.

Het is maar goed dat je vrouw jou nog heeft , dat je elke dag kunt zien hoe het daar gaat en kunt ingrijpen, want deze communicatie tussen personeel en familie is goed knudde. Goed dat je dit hebt aangepakt.En dat het verandert in de toekomst natuurlijk.

Daarom zou er elke maand een familiemiddag/ avond moeten zijn dus het team en familie/ contactpersoon om de gang van zaken te bespreken.. wat gaat er fout op de afdeling en wat is er goed. Gewoon met elkaar om de tafel.
Waar loop je als familie tegen aan en wat vind het team wat er anders moet in de omgang met elkaar. Zo en zo alleen kan je van elkaar leren en de knelpunten oplossen onderling Dan pas ga je de goede kant op samen. Elke maand of 2 maanden zo`n meeting met familie en het team, dat is waar ik me voor wil inzetten. Ik laat het niet bij dromen maar ga er voor zorgen dat dit van de grond komt in het verpleeghuis van mijn moeder.

Ik weet dat er verpleeghuizen zijn waar dit fantastisch is geregeld, daar is de sfeer open en heeft men interesse in elkaar . Daar waar dit niet gebeurd, krijg je dat familie onderling gaat mokken en hun frustratie`s deelt met andere familieleden en DAT LOST VERDORIE NIETS OP

De betreffende verzorger moet aangesproken worden, samen kijken hoe het in de toekomst anders moet. Er is soms nog een cultuur van vroeger waarin familie alleen maar als lastig gezien gaat worden en dan gaat men volledig voorbij aan het feit dat de bewoner CENTRAAL moet staan, Het gaat om hun welbevinden en daar hoort hun familie ook bij.
Ik zie hier hier wel verbeteringen in en er komen steeds meer verzorgenden die dit hoog in hun vaandel hebben staan, dat maakt het veel prettiger in het verpleeghuis, zowel voor familie als voor de verzorgenden zelf.

Leo sterkte !

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor josha » 04 Augustus 2017

Dag Madeleine

Ook ik wens je heel veel kracht en sterkte op deze vreselijke dag... Het is echt hartverscheurend om alleen weer naar huis te moeten en je dierbare daar achter moeten laten.....
Het kost gewoon tijd om dit te accepteren, je weet verstandelijk ook wel dat er geen andere optie is maar ja ,, het hart hè....het doet zo`n pijn..

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie