Leerzaam materiaal van zorgverzekeraar CZ

Reageer hier op nieuws, artikelen en blogs

Leerzaam materiaal van zorgverzekeraar CZ

Berichtdoor Lex M » 06 Juni 2018

Op youtube staat mi leerzaam materiaal van zorgverzekeraar CZ over dementie.
Vooral die onder de kop 'CZ Online seminar' zijn interessant.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=E8BOtoy ... Q8ROpVBbex
Er is veel meer te vinden. Zoek maar met het woord 'dementie' of 'dementia' (Engels) bijvoorbeeld.
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor josha » 06 Juni 2018

Heel erg bedankt Lex, zeer leerzaam voor iedereen die met dementie te maken heeft,goed dat er deze video`s zijn. Zo valt er nog wel wat te leren van de tips van lotgenoten.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Sonja W » 06 Juni 2018

Dank voor het delen Lex. Ik heb de filmpjes bekeken, echter degebruikelijke standaard dementieverhalen. Ik heb behoefte aan filmpjes/info over dieperliggende dingen. Bijvoorbeeld... Hoe omgaan met ontkenning dementie, Hoe omgaan met wegwilgedrag in verpleeghuis. Hoe omgaan met je onterechte schuldgevoel als kind/partner van..... Weet iemand hier goede links toe te vinden?
Sonja W

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Lex M » 06 Juni 2018

Dag Sonja,
Er staat heel veel op internet. Het is een kwestie van zoeken of je iets vindt waar je wat aan hebt.
Mbt ontkennen dementie. In ons geval was dat zo in de 1e fase van Alzheimer. Ik ben er simpelweg mee meegegaan. Dat werkte prima, ik nam van haar over wat ze niet meer kon. Zo hebben we ons leven zo normaal mogelijk voortgezet onder mijn leiding. Daarbij merk je dat er in de loop van de tijd steeds meer ingeleverd wordt. Op een zeker moment komt er een einde aan. Maar zolang het ging hebben we zo veel mogelijk uit het leven gehaald. Ik heb het geluk gehad dat zij het wel accepteerde.
Dat schuldgevoel. Je zegt het zelf al: onterecht. Dus, leer er maar mee leven. Ik raak het nooit helemaal kwijt, het gevoel dat je dingen anders had moeten doen in het verleden. Maar zijn er mensen die dat niet hebben?
Ik wens je sterkte, wijsheid en geduld.
Lex
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken