twijfel over diagnose (beginnende) dementie

Deel hier je verhalen en vragen

Re: twijfel over diagnose (beginnende) dementie

Berichtdoor Dirk de jeu » 14 Maart 2018

Beste Cathy,
Ik heb je bericht met belangstelling gelezen.
Tja, 'diagnose beginnende dementie'... Ik kan er niks mee. Het zal wel, denk ik maar. Nu, anderhalf jaar verder na gestelde de diagnose, kan ik zoals ik eerder op dit forum meldde, eigenlijk alleen maar constateren dat er van 'achteruitgang' geen enkele sprake is. In tegendeel zelfs.
Nog geregeld vraag ik mijn kinderen of anderen in mijn omgeving of ze mij 'anders' of 'ongewoon' ervaren. Niet dus, dat versterkt mijn overtuiging dat er niets- of nauwelijks iets aan de hand is met mij.
Goed, ik word binnenkort 65, en horen daar geen ongemakken als iets vergeten niet gewoon bij?

Ik regel al mijn dagelijkse zaken zelf. Ik kook, doe de was, houd mijn huis bij, doe zelf mijn boodschappen, verzorg mijn honden, doe zelf mijn bankzaken, ben als bassist actief in de muziek, schrijf artikelen voor een verenigingsblad, rijd auto, heb een heel grote tuin die ik zelf bijhoud en pas regelmatig op de kleinkindertjes en... heb doorgaans zin in iedere nieuwe dag.

Kortom Cathy, een actief bestaan, gewoon en normaal (trouwens, wat is normaal...) als het maar kan, is mijn ervaring. Vandaar mijn twijfel of de destijds gestelde diagnose wel klopt.

Mijn casemanager die mij tot voor enige tijd met regelmaat bezocht, komt nu alleen als ik er behoefte aan heb om even bij te praten. Ook zij oordeelt (misschien met enige reserve, dat weet ik natuurlijk niet...) dat het echt goed gaat met mij.
Ik heb eigenlijk om het zomaar te zeggen, meer 'last' van de diagnose en de gedachte eraan. Ik merk wel eens dat dat me op momenten een onzeker gevoel kan geven.
Toch, om zeker van mezelf te zijn, 'leef' ik met een weekagenda op tafel waarin ik alles zoals verjaardagen en afspraken noteer. Maar doen niet zoveel anderen/ouderen dat ook?

Wat me veel meer dan de diagnose bezighoudt, is het onverwacht overlijden van mijn vrouw twee jaar geleden. Zij werkte haar leven lang in de verpleging van (demente) ouderen. Ik ken de verhalen over- en het verloop dementie maar al te goed.

Oja, ik waardeer en respecteer de 'zorgen' van mijn kinderen om mij echt wel. Zij maken zich er drukker over dan ikzelf maar ik kan ze nog iedere dag laten zien én geruststellen dat met mij alles okee is.
Ik ben en blijf positief. Ik verhuis binnenkort weer voor de zomermaanden naar mijn vakantiewoning. En zo Cathy, ga ik met veel plezier verder.
Wat de toekomst me eventueel ooit brengt, ach... dat zie ik wel.

Cathy, ik wens je van harte toe dat het met jou ook zo mag gaan. Blijf positief en blijf vooruitkijken!

Groeten en alle goeds! (en mocht je willen reageren, altijd goed!)
Dirk.
Dirk de jeu

Geboortejaar:
1953
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor derwort » 14 Maart 2018

Bedankt voor je reactie Dirk
Prachtig hoe je met de diagnose en je leven nu omgaat.
Elke dag is een nieuw begin en we gaan gewoon verder (tot) er evt. wat veranderd en sowieso gebeurt dat met iedereen die ouder wordt.
Ik denk het enige verschil is dat we nu meer en bewust leven en dat is een zegen.
Pluk de dag en dat doe je ook!

Groetjes
Cathy
derwort

Geboortejaar:
1942
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Dirk de jeu » 05 April 2018

Goed nieuws!

Inderdaad goed nieuws!
Gisteren (4 april) bezoek gehad van mijn casemanager, nadat deze voor het laatst begin januari is geweest.
Ik schreef op dit forum al eerder uitgebreid over mijn groeiende twijfel aan de diagnose 'beginnende dementie' die ruim een jaar geleden werd gesteld.
Mijn twijfel heb ik in de achterliggende tijd met zowel mijn casemanager, mijn kinderen en anderen uitgebreid besproken, en we zijn tot de conclusie gekomen dat ik zo normaal functioneer als normaal als 'normaal' kan zijn voor iemand van mijn leeftijd. (bijna 65)

Mijn casemanager en ik hebben dan ook in goed overleg besloten om de begeleiding te stoppen. Ik ga dus vol- eigenlijk met nog meer vertrouwen, mijn toekomst tegemoet. Het moet wel even wennen en tijd nemen om van de gedachte aan de destijds gestelde diagnose af te komen.

Ik ben steeds positief ingesteld gebleven en had alle vertrouwen in mezelf, was overtuigd van mijn eigen kracht. Ik ben er vast in blijven geloven, en ben niet bij de pakken neer gaan zitten. Juist níet!

Het is een wonderlijk verloop, want ook mijn casemanager heeft dit niet eerder meegemaakt. Ik zal wel een heel exceptionele uitzondering op de regel zijn, maar ik ben er blij mee!

Het meest waarschijnlijke scenario is, dat nadat ruim twee jaar geleden tragisch en totáál onverwacht mijn vrouw overleed, ik een ernstig 'rouwtrauma' heb opgelopen, en daardoor buiten de werkelijkheid belandde. Dat is waarschijnlijk toen onderkend en had daarin professionele ondersteuning moet krijgen.
Overigens álle hulde en dank aan mijn casemanager die mij weer in het goede spoor heeft geholpen!

Nouja, zo kan het dus ook gaan!
Ik kijk uit naar het mooie voorjaar, de zomer en alles wat daarna komt!

Groeten,
Dirk.
Dirk de jeu

Geboortejaar:
1953
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 05 April 2018

Van harte gefeliciteerd.
Blijf alert, zeg nooit nooit. Ieder mens kan deze rot ziekte krijgen.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Dirk de jeu » 06 April 2018

Dankje voor je reactie Leo,

Natuurlijk blijf ik alert net zoals mijn kinderen en anderen in mijn omgeving dat zullen doen. Daar zal ik ze ook zelf zoals het uitkomt naar vragen. Ik houd dus zeker wel 'de vinger aan de pols'. Ben ook heel realistisch. Alleen... ik voel me nu wel 'bevrijd' en opgelucht en kijk heel wat luchtiger en onbevangener tegen de dingen aan.
Het komt zo het komt, en wat de toekomst brengt zie ik wel, maar dat geldt voor iedereen toch?

Groeten en alle goeds!
Dirk.
Dirk de jeu

Geboortejaar:
1953
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie