Strijd om FTD

Strijd om FTD

Berichtdoor Anitam1965 » 19 November 2017

Hallo
Ik ben anita en heb sinds een aantal jaar een enorme strijd moeten voeren om aan te geven dat er iets mis is met mijn man.
Div hulporganisaties hebben erop gezeten.
Ik gaf steeds aan er is iets met hem hij is niet meer de man die hij was.
Maar steeds werd het terug gebracht naar echtelijke ruzie door financieele problemen en stopte steeds als er feiten op tafel kwamen met de hulp organisaties.
In drie jaar tijd escaleerde het onder hun ogen zo erg dat ik uit pure wanhoop en uitgeputheid en mei een overdosis medicijnen heb genomen en het op een haar na overleefde.
Toen werd er mdft ingestart en gaande weg een paar weken werd ook bij hun duidelijk dat er het een en ander aan de hand was.
Echter werd daardoor het gedrag van mijn man steeds extremer en is eigenlijk op dit moment niet meer te doen.
Echter gaan ze met zachte hand te werk omdat ze hem willen overtuigen dat er iets mis is met hem.
Maar dat betekend dat het voor de kinderen en mij wel heel erg onleefbaar is geworden.
En wij het maar moeten ondergaan.
Hij is er van overtuigd dat wij hem het leven onmogelijk maken maar wij kunnen niet meer.
En wij kunnen nergens terecht.
Ik zou zo graag s met iemand willen delen wat dit betekend als gezinsleden.
Ik ben werkelijk de wanhoop nabij.
Het is weer weekend de druk is groot maar je kunt nergens terecht
Ik ben zo ongeveer weer op t punt dat ik t niet meer weet en kan.
Help
Anitam1965

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor frans 50 » 20 November 2017

Anitam1965

de beste plaats en advies betreft hulp en advies en ervaringen

zie de volgende link. https://www.margreetmantel.nl/margreet | mantel. home · margreet · blog · media · FTD · nieuws · docu papa · lezingen · TIPS · abc... links · contact.

Veel succes en fijn dat je deze weg plaats op het forum heb gevonden.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 20 November 2017

Dag Anita,
Ook ik dacht aan mogelijk jong dementerend .
De site die Frans je voorstelt is opgezet door Margreet Mantel wiens man FDT heeft.
Dit is een site voor jong dementerenden en Margreet kan je misschien verder helpen.
Succes.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Anitam1965 » 21 November 2017

Hallo allemaal bdedankt voor de tips
Maar mijn situatie is nu wel heel erg snel in een stroomversnelling berg afwaards gegaan.
3jaar geleden help ik hulp ingeroepen voor het feit dat ik door de gedrags en karakter verandering van mijn man iet aan de hand was.
Mijn man heeft een bedrijf en het begon met het niet afwikkelen van de financieen Dit hield hij achter.
Onder de hulpverlening voor de heftige situaties binnen het gezin die ontstonden door zijn verandering.
Werd het afgedaan door echtelijke spanningen om geld.
Echter was de hulp vraag er is iets met hem.
Maar hij kwam rustig en normaal over dus tja die vrouw kan de financieele druk niet aan.
Nu het duidelijk werd hoe en wat er speelde door de goede hulp weigerde hij verder mee te werken en is met de noorderzon vertrokken.
Niet bereikbaar voor niemand en ik kan alle deurwaarders ondergang van t bedrijf afsluitingen opzeggen van de hypotheek enz ondergaan.
Zonder een cent blijf ik hier zitten en men kan niets.
Hoe moet ik dit nu doen.
Hij heeft mijn email geblokkeert geeft al jaren geen inzage in financieen en ik weet niet wat me overkomt.
Alle hulpinstanties geven toe het is fout ingeschat politie geeft aan dit kan niet maar niemand helpt me verder.
Het enige waar ze mee komen is we kunnen m als vermist opgeven.
Ohoh ik zie dit niet meer zitten
Graag tips anita
Anitam1965

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 23 November 2017

Dag Anita,

Vraag advies van één van onze experts: https://dementie.nl/hulp-en-advies/experts
Er staat een kandidaat-notaris tussen die kan je vast verder helpen.
Een ongelooflijke moeilijke situatie waar jij en je gezin nu inzitten.
Heel veel sterkte, hartelijke groet
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 30 November 2017

Beste Anita,

Wat een vreselijke situatie. Je hebt hard hulp nodig. zowel praktisch als emotioneel. Kun je hier met je huisarts over praten? Hopelijk kan die je verder helpen. En daarnaast heb je als ik het zo lees juridische hulp nodig. Ik raad je aan om naar het juridisch loket te gaan met je verhaal en te vragen wat zij voor je kunnen betekenen.

Ken je ook de stichting FTD Lotgenoten? Zij hebben een carerlijn die je 24 uur per dag kunt bellen: 085-4012596
Dan kun je met mensen spreken die weten hoe het is om iemand met FTD in de omgeving te hebben.

Heel veel sterkte in deze moeilijke situatie.
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor anis » 03 December 2017

Sorry Anita, ik heb geen tips, maar ik wil je graag sterkte wensen. Anis
anis

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor yvon » 09 December 2017

wat een verschrikkelijke situatie ben je terecht gekomen.... sterkte is het enige wat ik kan zeggen. Maar ook dat ik je verhaal herken. Ook ik kreeg te horen dat als ik door de problemen niet meer met mijn man kon praten ik maar moest scheiden. Pas na heel lang aandringen is hij doorverwezen naar een neuroloog en daar is CAA als diagnose uitgekomen. En het ergste van alles is de woede die steeds heviger wordt. Woede gericht op mij maar ook steeds vaker op zichzelf.
yvon

Geboortejaar:
1949
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Evelien84 » 25 December 2017

Hallo Anita,
Je zou ook eens hulp kunnen vragen aan een sociaal raadsman/vrouw. Zij zitten vaak in een wijkteam of Wmo-loket. Zij bieden sociaal juridische hulp en hulp is gratis.
Sterkte
Evelien
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor wvdveen » 25 November 2018

Hallo Anita,

Hoe is het nu met je? En hoe is het met de kinderen en hoe met je man?

Het is een jaar geleden toen je het vreselijke en wanhopige bericht plaatste. Ik lees het weer en zie hoeveel overeenkomsten er zijn met mijn eigen situatie vier jaar geleden. Jij hebt pillen genomen om ervan af te zijn. Ik heb mijn vrouw het huis uitgezet. Maar daarvoor haalde ik ook bij mijzelf de meest gekke dingen uit. Ook ik wist niet wat er aan de hand was en werd niet gehoord door de zorginstanties.

Ik vind het wel heel knap van je dat je zelf bent gaan kijken wat er zoal aan de hand zou kunnen zijn en ik hoop dat je daar steun aan hebt gekregen. Is de diagnose nu bekend?

Als dat zo is zou ik zo weinig mogelijk naar naar derden stappen. De situatie waar je dan in zit is voor deze organisaties niet te begrijpen. Men richt zich op eigen verantwoordelijkheid en het is duidelijk dat dit nu net is wat je man niet meer aankan. Ga dus altijd mee met je man naar de huisarts naar het ziekenhuis en naar waar dan ook en deel je zorg en laat vooral het woord frontaalkwabdementie vallen. Wellicht ben je allang zover gekomen. Ik wil het toch nog eens zeggen. En het komt volgens mij vaker voor dan men zegt.

Ken je het boek turks fruit van jan wolkers? Het boek, niet de film. Daar vertelt de schrijver heel aangrijpend het verhaal van Olga, een eens werkelijk bestaand iemand, die helemaal doordraaide. In het verhaal kreeg ze kanker in het hoofd maar het zou mij niet verbazen als ze in werkelijkheid een frontaalsyndroom had.
Hetzelfde geldt voor Robert Schumann. Hij was een erkent alcoholist, en er kwamen depressies en vreemde praktijken voor in de familie. Frontaal problemen zijn vaak familiair. Duitse kranten zijn nog steeds bezig uit te zoeken wat de man mankeerde. Voor Friedrich Nietzsche geldt dat ook. Familie toestanden en de laatste jaren van zijn leven helemaal de weg kwijt.

Maar je kunt ook dichter bij huis blijven. Ik woon in een klein provinciestadje en we hebben hier altijd wel ergens wat verwarde mensen in de stad lopen. Mensen die ooit goed functioneerden maar de weg zijn kwijtgeraakt. Geldt hier ook een frontaalsyndroom? Hun gedragingen komen werkelijk overeen met die van mijn vrouw destijds. Maar ik ben geen arts. Wel weet ik dat er nog een hoop te ontdekken valt op dit gebied en dat we wellicht toch anders moeten gaan denken over de zorg. Als het vermogen om oorzakelijke verbanden bij mensen vaker wegvalt dan we denken moeten we misschien toch wat harder optreden en de omgeving minstens net zo belangrijk maken als de patiënt.

Dat is toekomst en daar hebben we misschien niet zoveel aan met de huidige patiënten, maar zulke gedachten kunnen je wel op de been houden. Wellicht een mogelijkheid om door te gaan.

Heel veel succes dus en omarm je man zolang het kan, want liefde blijft toch het belangrijkste wat er is.

vr gr,
wvdveen
wvdveen

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken