Lewy body dementie wie herkent dit

Lewy body dementie wie herkent dit

Berichtdoor Kaatje69 » 19 December 2018

Mijn moeder heeft sinds n klein jaar nu lewy body dementie , ze kreeg hier medicijnen voor die eigenlijk goed hielpen nu is ze n week van twee tabletten per dag terug naar 1 tablet ik vindt der nu minder stabiel dan wat ze met twee tabletten was , ik maak me zorgen omdat we n paar weken geleden te horen hebben gekregen dat haar zus is opgegeven , mijn moeder zit in n stadium dat ze dat nog allemaal snapt en meekrijgt geestelijk gaat ze kleine beetjes achteruit lichamelijk ook ( gelukkig niet drastisch) maar mijn pa wil niet inzien dat ze deze ziekte heeft en vindt pillen rotzooi. Nu is mijn ma op die ene pil wat onrustiger en vlugger gepikeerd en geïrriteerd dan met die twee tabletten , deze beslissing is trouwens wel door de huisarts en neuroloog in overleg genomen , maar zonder navraag bij de kinderen die normaal ook in contact staan met de huisarts .
Mijn ma krijgt clozipine daar gaat ze t beste op tot nu toe . Ik weet dat stress averechts werkt vandaar dat ik me zorgen maak t ging juist zo goed hoop niet dat dit n verkeerde beslissing is van de huisarts en mijn vader ( die moeite heeft met het accepteren van haar ziekte.
Kaatje69

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor robinhaak » 21 December 2018

Beste Kaatje,

Wat een vervelende situatie waar jullie in zitten. Ik kan mij voorstellen dat het niet fijn is als de huisarts en de neuroloog een beslissing nemen zonder dit met de naasten te overleggen.

Er kunnen verschillende redenen zijn die er voor hebben gezorgd dat de artsen hebben besloten om van twee pillen naar die ene pil te gaan. Lewy body dementie is een hele compelxe ziekte, waarbij patiënten last kunnen hebben van hallucinaties, wanen, agressie, depressie en snellere irriteerbaarheid. Het is erg lastig om deze symptomen goed te behandelen. De medicatie die jouw moeder krijgt, clozapine, is een antipsychoticum dat bijvoorbeeld ook wordt gebruikt in de behandeling van schizofrenie. Net als met veel andere medicijnen, is het gebruik hiervan niet geheel zonder risico (met name in ouderen) en moeten goed de voor- en nadelen tegen elkaar worden afgewogen.

Overgevoeligheid voor antipsychotica komt vaak voor bij mensen met lewy body dementie en in de richtlijnen wordt dan ook geschreven dat het belangrijk is om zo kort mogelijk met een zo laag mogelijke dosis te behandelen (dat zou de overgang van twee pillen naar één pil kunnen verklaren). Verder wordt het aanbevolen om patiënten met lewy body dementie alleen te behandelen met deze antipsychotische medicatie als de psychotische symptomen (hallucinaties, wanen) een probleem vormen voor de patiënt of de zorgdragers.

Als jij denkt/ziet dat de symptomen van jouw moeder problematisch zijn voor haarzelf en haar omgeving, dan zou ik hier zeker het gesprek over aangaan met de behandelend arts.

Ik hoop dat ik je iets meer informatie heb kunnen geven over deze behandeling en ik wens je veel sterkte!

Groet, Robin

[http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... archie.pdf]
[https://www.lbda.org/go/treatment-behav ... ations-lbd]
robinhaak

Geboortejaar:
1998
Geslacht:
Man