Verzorgingstehuis dementie met open deuren

Verzorgingstehuis dementie met open deuren

Berichtdoor Milakiri » 05 Augustus 2019

Hallo,

Bij mijn oma is afgelopen week vasculaire dementie geconstateerd. Dit na het tijdelijk verblijven in een verzorgingstehuis waar ze na een val was terecht gekomen. Nu we deze diagnose hebben gehoord vallen er veel puzzelstukken op zijn plek en is mijn oma ook ineens heel snel achteruit gegaan. We zijn nu met spoed op zoek naar een wooncentrum omdat ze op dit moment niet alleen kan zijn, er moet dan ook overdag en ‘s nachts Iemand bij haar zijn om te zorgen dat het goed gaat. Nu zijn we snel op zoek naar een plek voor haar maar komen vaak terecht bij wooncentra voor mensen met dementie waarbij ze op een gesloten afdeling zou moeten verblijven. Aangezien ze op veel punten absoluut nog niet op het stadium is waarbij ze “opgesloten” zou moeten worden willen we dit niet. Ze heeft een indicatie voor zorgzwaarte pakket 5. Is er iemand die een wooncentrum kent of kan aanraden? Alvast ontzettend bedankt!
Milakiri

Berichtdoor Danielle » 24 Oktober 2019

Hoi Milakiri

Is het niet meer je eigen gevoel dat je oma dan opgesloten zal zijn? Mijn ervaring is dat toen mijn moeder werd opgenomen ivm vasculaire dementie het meer ons geweten was dat sprak dan dat mijn moeder of een andere medewoner last had van de gesloten deur. Zelf merkt mijn moeder daar namelijk niks van. Ze is niet in staat om er zelf op uit te gaan. En als ik het goed begrijp is je oma ook volledig afhankelijk. Ik snap je twijfel hoor want het is een enorme beslissing. Veel sterkte met alles.:four_leaf_clover:
Groet Daniëlle
Danielle

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor wia » 25 Oktober 2019

Helemaal eens met Danielle.
Veel succes met "snel" een goede plek te vinden. Laat je wel goed informeren.
Succes Wia
wia

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Margaret » 27 Oktober 2019

Hoi Milakiri,

Wat lief dat je zo meezoekt naar een plekje voor je oma. In welke regio woon je?

Er zijn wel verpleeghuizen die meer experimenteren met een open systeem. Of een meer dorpsgevoel binnen het gesloten deel. Bv Hogeweyk in Weesp, Vossenberg in Kaatsheuvel en Wonen bij September in diverse plaatsen. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar heb erover gelezen. Verder denk ik dat je verpleeghuizen die aan 'kleinschalig wonen' doen beter bij je oma vindt passen. Dat zijn verpleeghuizen met per ca 8 personen een gemeenschappelijke huiselijke woonruimte met een eigen 'huishouden'.

Op Zorgkaart Nederland een overzicht:
https://www.zorgkaartnederland.nl/verpl ... 8+pers.%29

Groeten,
Margaret
Margaret

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Janneke85 » 28 Oktober 2019

Veel sterkte, Milakiri. Een herkenbaar verhaal. Mijn oma ging na een val ook hard achteruit. Waardoor we uiteindelijk helaas niet meer konden vermijden dat ze op een PG-afdeling kwam te wonen. Zij had ook vasculaire dementie en was vooral vaak en lang in paniek. En tegelijkertijd besefte ze wel op wat voor afdeling ze zat, dus ze had zelf door dat het om dementie ging. Dit was erg moeilijk om te zien. Ik wens je veel sterkte toe en hoop dat je een geschikte woonplek voor je oma kunt vinden.
groetjes, Janneke
Janneke85

Berichtdoor marc » 08 November 2019

Ik vermoed dat het voor de vraagsteller niet meer speelt. Zelf denk ik dat er mogelijk heldere momenten zijn waarop er een realisatie is bij de dementerende dat hij/zij opgesloten is maar uiteindelijk wil je ook niet horen dat de dementerende ontsnapt is en zelfs mogelijk niet gevonden kan of wil worden. Mijn vader is op een gegeven moment meegelopen met anderen vermoeden wij want hij stond plotseling bij mijn moeder voor de deur. Het was prettig dat hij de weg wist maar dit is niet iets wat goed is voor je gemoedsrust. Ook niet omdat niet is na te gaan wanneer nog welen wanneer niet meer de weg naar "huis" bekend is.

De deur achter me dicht trekken was inderdaad de eerste keer iets wat er wel inhakt en omdat het nog recent is is het nog steeds niet makkelijk maar ik zou het niet anders willen.
marc