Ervaringen Creutzfeldt Jacob?

Ervaringen Creutzfeldt Jacob?

Berichtdoor Linda V » 04 Oktober 2018

Beste lezers
Ik ben op zoek naar andere die te maken hebben met de ziekte Creutzfeld Jacob, hoe verloopt het concreet, ik heb hier mee te maken.
Er zijn zoveel concrete vragen die mij bezig houden
Linda V

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 05 Oktober 2018

Dag Linda,

Kijk onder 'Vormen van dementie': viewforum.php?f=20328
Daar lees je meer over het onderwerp. Je kunt iemand ook een privéberichtje sturen als je ingelogd bent.
Heel veel sterkte Linda! Hartelijke groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor S. » 18 Oktober 2018

Beste Linda,

Of iemand je concreet het verloop kan aangeven lijkt me erg moeilijk. Aangezien het proces bij iedereen anders verloopt.

Hieronder een aantal feiten waarmee ik te maken heb gehad in mijn beleving.

Hersenen worden afgebroken naar mate tijd verstrijkt. En in een bepaalde volgorde. Aansturing vanuit hersenen word (voor het gevoel stapsgewijs) voorgoed uitgeschakeld. De symptomen zijn naar mijn mening niet vanaf het begin direct zichtbaar. Achteraf en terugdenkend aan situatie uit nog verdere verleden dan het moment dat ik doorhad dat er echt iets niet klopte, had ik al een aantal signalen misbegrepen. Zichtbaarheid van 1 van de eerste symptomen is geheugenverlies. En merkbaar aan frequentere vergeetachtigheid. Motorieke achteruitgang zoals evenwichtigheid, maar ook langzamer kunnen bewegen. Tot niet meer weten hoe te slikken en andere vitale basisfuncties als zelfstandig ademen. Worden uitgeschakeld. Te merken aan gedrag en houding. Houding van ledematen, uitspraak, slikken en ademenhaling. Mentaal gezien lijkt het steeds meer op dat de persoon in kwestie zich jonger naar nog jonger gaat gedragen, maar ook waanzin en wartaal, oude herinneringen uit jeugd en kindertijd komen naar voren.
Dat is dan de huidige situatie waarin hij/zij bevind. Tenminste dat is wat hij/zij dan gelooft. Zelf geloof ik dat het dan beter is om daarin mee te gaan tot een voor jouw acceptabele situatie. Bijvoorbeeld ik moest de deuren, ramen en gordijnen sluiten, want er stond een monster voor het raam naar binnen te kijken (Een situatie uit kindertijd). Dus sloot ik de deuren, ramen en de gordijnen. Zelfbewustzijn liep ook steeds verder terug.

Tip. Probeer voor degene die aan de symptomen leidt voor zover mogelijk het makkelijk te houden. Het zal jou ook helpen.

Veel sterkte Linda!
S.

Geboortejaar:
1977

Berichtdoor Linda V » 29 Oktober 2018

Dankje.
Helaas niet meer nodig. Mijn broer is 18 aug opgenomen in het zh met klachten niet meer kunnen praten, 1 dag eerder stond hij nog te follyballen op het strand met zijn zoon en kleinzoon. Op 14 september is hij weer thuisgekomen met de vreseijke diagnose. Wij hebben 6 weken voor hem kunnen zorgen en is op 19 oktober overleden. Dit is eigenlijk zo onwerkelijk. Maar helaas is het waar.
Wel is bij hem direct opductie gedaan . Het zal de definitieve diagnose geven. Het lijkt erop dat de artsen het wel voor 99 procent wisten en het zal verbazen als het geen creutzfeld jacob zal zijn. Dit moeten we natuurlijk nog horen.
m.v.g Linda
Linda V

Geboortejaar:
1961
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie