Cerebrale Amyloid Angiopathie (CAA)

Cerebrale Amyloid Angiopathie (CAA)

Berichtdoor yvon » 09 December 2017

Een jaar geleden is mijn man door heel veel klachten die hij had bij de neuroloog terecht gekomen. Nu is na alle onderzoeken de diagnose CAA gesteld. De afgelopen jaren ging het lopen steeds slechter maar ook merkte ik dat hij dingen vergat, het overzicht niet meer had en ook dat zijn emoties ontremd raakten. Of heel verdrietig of heel boos en met heel boos bedoel ik kunnen ontploffen om niets. Woede uitbarstingen, vloeken, schelden, beschuldigen.... Eerst af en toe maar nu bijna dagelijks. En het ergste is dat hij nergens hulp bij wil. En als ik die aanbied weigert hij die. Hij moet nodig naar de kapper maar ziet er als een berg tegenop en de kapper thuis laten komen mag niet. En dat geldt ook voor de pedicure, tandarts en ook hulp bij het douchen weigert hij. Het ergste vind ik nog dat als er iemand komt hij heel erg vriendelijk is en de dingen redelijk goed weet te verdraaien. Zo krijgen mensen en familie een andere man te zien als hij is als we alleen zijn. Inmiddels gaat hij bezoek zoveel mogelijk uit de weg, wil nergens naar toe en wil niemand ontvangen. Hij camoufleert zijn vergeetachtigheid waardoor het net lijkt of er met zijn geheugen niets mis is. Afgelopen weekeind wist hij niet meer hoe hij op de rand van het bed moest gaan zitten. 10 minuten schuifelen en in zichzelf praten maar ik mocht niet helpen. Uiteindelijk ging hij naast het bed zitten en viel op de grond. Ik krijg hem dan niet alleen overeind maar toen ik aangaf hulp te willen inroepen begon het vloeken en razen en tieren. Uiteindelijk lukte het mij de wijkverpleging te bellen en toen die kwamen was hij ineens weer zo vriendelijk...... En ik? Ik weet niet hoe lang ik dit volhoud. Zelf heb ik last van boezemfibrilleren door alle stress. Ben zo ontzettend moe.... zo moe.....
yvon

Geboortejaar:
1949
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor josha » 10 December 2017

Dag Yvon

Het eerste wat bij me naar boven komt als ik je bericht lees is dat je echt ZELF hulp moet gaan inschakelen. Voordat je er zelf aan onder door gaat en dan echt niets meer kunt betekenen voor je man.Je zult echt het heft in handen moeten nemen omdat jouw man dit duidelijk niet meer zelf kan door zijn ziekte. Ik weet hoe moeilijk dat is maar je zult echt voor jezelf en je man hulp moeten vragen.
Allereerst een gesprek met de huisarts, noteer alle dingen die je mee maakt met je man zodat het zwart op wit staat met datum enz er bij. Leg goed uit wat er aan de hand is en dat jij en je man hulp nodig hebben.

Ik lees niets over een casemanager die jou helpt , [ heb je deze niet?] hoe hiermee om te gaan. Je hebt echt begeleiding nodig in dit moeilijke proces. Zij/ Hij weet de juiste weg en kan je adviseren hoe het verder moet.

Je schrijft dat je man hulp weigert van jou. Misschien kan een deskundige casemanager meer bereiken en hem rustig uitleggen dat het zo niet goed gaat, dat er meer hulp moet komen omdat jij er zo onder door gaat....

Deze prikt ook wel door zijn facade heen dat er niets aan de hand is met hem. Daar zijn ze voor opgeleid.
Dus haal er deskundige hulp bij, ook als je man weigert. Misschien kun je het brengen als een kennis van jou die even op bezoek komt.

Ik ken zelf deze vorm van dementie niet, mijn moeder heeft Alzheimer. Maar ook daar is er geen zelfinzicht in de ziekte en moest ik echt het heft in handen nemen voor actie omdat er anders gruwelijke ongelukken konden plaats vinden.

Heel veel sterkte en wijsheid!
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor yvon » 18 April 2018

Afgelopen vrijdag is mijn man overleden. Zijn grootste angst was om ooit in een verpleeghuis terecht te komen. Alles te vergeten.
IN februari werd zijn fysieke toestand ernstig en hij is een week geleden overleden. Hoe verdrietig ook, de laatste week is hij thuis geweest en was het heel goed. We hebben een mooie afscheid gehad en hem is heel veel leed bespaard gebleven.
yvon

Geboortejaar:
1949
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor josha » 18 April 2018

Dag Yvon

Mijn oprechte deelneming met het overlijden van je man.

En wat ontzettend fijn dat hij de laatste week thuis is geweest en jullie een goed afscheid hebben gehad.. Het is volbracht en zo is het goed.
Ondanks het vreselijke gemis zal er ook iets van opluchting zijn dat deze ellende , ook voor hem , voorbij is.. Nu komt het verwerken voor jou.....
Heel veel sterkte, hiermee.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie