Prachtige initiatieven voor mensen met dementie

Hier kun je initiatieven plaatsen die je graag wilt delen met anderen. Ook kun je hier activiteiten plaatsen of afspreken met anderen

Prachtige initiatieven voor mensen met dementie

Berichtdoor EmmaS » 12 Februari 2018

Dag allemaal,

Mijn naam is Emma en ik ben een van de webredacteuren van dementie.nl. Ik schrijf artikelen voor de website en ben (net als Rob Groot Zwaaftink) betrokken bij de ontwikkeling van de website.

Vier keer per jaar plaatsen we op dementie.nl een video genaamd 'Prachtig!'
Met Prachtig! zetten PGGM&CO en Alzheimer Nederland initiatieven in het zonnetje die waardevol zijn voor mensen met dementie en/of hun mantelzorgers. Met de video's willen we mantelzorgers inspireren.

Eerder reikten we de Prachtig!-oorkonde o.a. uit aan:
Kinderboek Oma, mag ik mijn pop terug?
Zwementie; een project waarbij jonge vrijwilligers zwemmen met mensen met dementie.
De workshops van ‘Jet en Harrie’, die mantelzorgers en zorgprofessionals helpen om beter om te gaan met dementie.
Je kunt de video's hier bekijken: https://dementie.nl/prachtig

Nu vroegen we ons af: heb jij een goede suggestie voor organisaties/initiatieven die de Prachtig! verdienen?
We zijn op zoek naar dingen/diensten/activiteiten/producten die het leven van jou en je naaste met dementie een beetje makkelijker/leuker/prettiger maken.

We zijn benieuwd naar jullie ideeën!

Hartelijke groet,

Emma
EmmaS

Geboortejaar:
1987
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor James Hendrickx » 21 Maart 2018

Zangeres Maartje de Lint uit Heiloo doet prachtig werk met haar BASE activiteiten in verzorgingstehuizen en met Sing-a-long Heiloo, waarbij ze samen met mensen met dementie én hun mantelzorgers door middel van muziek de hersenen prikkelt, en mensen een blijvende ervaring biedt. Maartje is een gedreven vakvrouw met passie voor muziek, én voor het helpen van mensen met dementie. Meer informatie is te vinden op maartjedelint.com.
James Hendrickx

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Doesjka » 23 Maart 2018

Sinds kort ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met de Tovertafel. Wat een ontzettend mooi product is de Tovertafel voor mensen met gemiddelde tot vergevorderde dementie.
Ik was gelijk erg gegrepen door het doel van dit product. Keer op keer zorgt het ervoor dat ze weer gaan stralen en dat hun wereld weer even wordt vergroot.

Active Cues heeft het prachtige doel om in 2025 meer dan 10 miljoen geluksmomenten per dag te creëren. De geluksmomenten worden vergroot door de Tovertafel.

Ik ben ontzettend blijf dat ik Active Cues ontdekt heb en daarbij de Tovertafel voor het eerst heb gezien. Voor mij was dit een geluksmomentje en ik hoop dat ze nog heel erg veel geluksmomenten mogen creëren!
Doesjka

Geboortejaar:
1995
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 23 Maart 2018

Ik ken de tovertafel nu ruim een jaar toegepast voor vergevorderde patiënten. Dat is op 2 afdelingen .
Ik ken de hoes van de tovertafel waarin hij verpakt staat , want zonder begeleiding wordt er zelden of nooit gebruik van gemaakt.
Volgens mij een volkomen misser. Nogmaals zonder begeleiding.
Ik ben inmiddels een variant tegen gekomen.
Voor het scherm staan 2 stoelen en men kan kiezen uit vele steden over de hele wereld waar men dan op de fiets een tour door de straten van b.v. Parijs, Amsterdam,|Londen en New York maakt.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Lex M » 29 Mei 2018

Indertijd hebben wij, gezien de fase waar mijn Rita in verkeerde, een tovertafel gegeven aan het verpleeghuis. De teamleidster was enthousiast en zeker van plan gestructureerd met het apparaat aan de slag te gaan. Daar is niets van terecht gekomen. Gevolg was dat hij af en toe door een verzorgende aangezet werd. En dat was het dan. Dat werkt dus niet! De Tovertafel is mi een waardevol instrument als het 'onder leiding' gebruikt wordt. Maar zo maar aanzetten is het niet. Jammer :-(
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken