euthanasie bij Alzheimer

Hier kun je initiatieven plaatsen die je graag wilt delen met anderen. Ook kun je hier activiteiten plaatsen of afspreken met anderen

euthanasie bij Alzheimer

Berichtdoor Janny van Loo » 20 Juni 2016

Namens mijn man heb ik een vraag.Mijn echtgenoot is Alzheimer patiënt en heeft een aantal jaren geleden aangegeven te kiezen voor vrijwillige euthanasie op het moment dat het in zijn beleving nodig is.Die wens is onveranderd en de afgelopen jaren hebben wij daar veelvuldig over gesproken met verschillende artsen en daarnaast is er een uitgebreid dossier aangelegd met verslagen van de gesprekken en wensen en grenzen.Ik als echtgenote kan nog goed voor hem zorgen en we hebben het samen nog goed genoeg. Het omgaan met en het bepalen van het "juiste " moment is bijna ondoenlijk moeilijk en geeft ons veel hoofdbrekens. Daarom ben ik op zoek naar partners of familieleden van patiënten die met hetzelfde probleem worstelen of geworsteld hebben. Ik zie reacties met spanning tegemoet.
Janny van Loo

Geboortejaar:
1941
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Klavertje vier » 20 Juni 2016

Dag Janny,
Ik ben niet alleen ervaringsdeskundige (mijn moeder heeft het ook heel lang uitgesteld, totdat het bijna te laat was) maar ook professioneel heb ik hier mee te maken.
Ik kan me goed voorstellen dat dit een voor jullie een probleem is. Het kan zijn dat de wens bij je man als het ware 'verdampt' en dat geen euthanasie meer wil. Als zijn ziekte inzicht vermindert en hij is reuze tevreden met de situatie waarin hij zit, dan zal hij geen euthanasie meer willen en/of krijgen. Of als hij moeite krijgt met het nemen van beslissingen, dan zal hij er niet meer om vragen. En misschien hebben jullie het nu nog zo goed samen dat jullie er nu nog niet aan willen denken. Dan kan je het er op aan laten komen en het accepteren zoals het is.
Wellicht heb je hem ooit beloofd om ervoor te zorgen dat hij euthanasie zal krijgen. Voel je niet schuldig als het niet lukt: jij kán dat niet voor hem regelen. Dat kan hij alleen zelf.
Er is een nieuwe richtlijn voor artsen over euthanasie bij wilsonbekwame mensen 'die zichtbaar lijden'. Als mensen goede afspraken hebben met de arts, en ze worden wilsonbekwaam en daarbij duidelijk ongelukkig met hun lot, dan zou een arts het mogen doen. Maar lang niet alle artsen zullen dat doen.
Hier zie je meer informatie over het onderwerp: http://opiniepanel.eenvandaag.nl/uitsla ... _als_moord_
Klavertje vier

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Jaco » 21 Juni 2016

Goedemorgen Janny.

Een paar weken geleden werd op NPO2 een documantaire 2DOC uitgezonden. In deze documentaire werden 2 vrouwen gevolgd die, los van elkaar, euthanasie "kregen". Het hele proces werd heel mooi en integer gevolgd. De vrouwen waren zich heel bewust en wisten precies wat er gebeurde. Misschien heb je er iets aan om deze docomentaire te zien.
Sterkte en hartelijke groet. Jaco, echtgenote van een alzheimerpatient
Jaco

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Klavertje vier » 21 Juni 2016

De documentaire die Jaco noemt is hier te zien: http://www.npo.nl/specials/voltooid-leven/KN_1680874
Klavertje vier

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Janny van Loo » 21 Juni 2016

Hallo Jaco,
Bedankt voor je reactie. Die documentaire hebben wij ook gezien ,het was behoorlijk aangrijpend.De betreffende dames waren alleenstaand met geen partner die voor hen kon zorgen.Ik kan me voorstellen dat een alzheimer patiënt dan eerder vastloopt in het leven.ik kan nog prima voor Joop zorgen ,ik zorg ervoor dat hij een comfortabel leven heeft en dus de "noodzaak" tot euthanasie nog niet zo voelt.En daar ligt precies mijn zorg het grote gevaar dat hij te lang doorgaat en uiteindelijk het niet meer uitvoerbaar is.
hartelijke groet Janny
Janny van Loo

Geboortejaar:
1941
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie