Muziek en oude radioshows online

Hier kun je initiatieven plaatsen die je graag wilt delen met anderen. Ook kun je hier activiteiten plaatsen of afspreken met anderen

Muziek en oude radioshows online

Berichtdoor otterhouse » 02 November 2016

Waar ik benieuwd naar ben, is er behoefte aan (gratis) muziek en radioshows in verzorgingstehuizen?
Heb er, als verzamelaar van oude opnames, wel eens aan gedacht om vrijwillig te "DJ"en in verzorgingstehuizen, met 78 toerenplaten.

Er staan ook diverse opnames online van muziek uit de jaren 30, 40 en 50.
Soms ook radioprogramma's als deze uit 1951
https://www.youtube.com/watch?v=zB_UUmP_qJE
Worden daar wel eens playlists voor gemaakt? Is er behoefte aan playlists op bv youtube of Spotify?

Op de site van eye staan ook complete films uit de bovengenoemde periode. Idee om daar met een beamer filmavonden van te maken? Voorbeeld:
Bleke Bet uit 1934 https://www.youtube.com/watch?v=Z209e1VXLcE
Pygmalion uit 1936 https://www.youtube.com/watch?v=OoiCbkrASng
Fanfare (Bert Haanstra) uit 1958 https://www.youtube.com/watch?v=v8ia00cJ8nE

Groet,
Rolf
otterhouse

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 02 November 2016

Beste Rolf,

Ik hoop dat je in de buurt van het verpleeghuis zit, waar ik dagelijks vertoef. Want hier gebeurd vrijwel niets.
De laatste 3 jaar is er stelselmatig bezuinigd op de dagelijkse verstrooiing van de patiënten.
De situatie is momenteel zo, dat de mensen worden uit bed gehaald, krijgen een ontbijt, vallen ter plekke
in slaap, krijgen rond 11 uur een kop koffie, en worden weer wakker gemaakt rond 12.15 voor het warme eten.
Daarna valt het gros weer in slaap, en worden rond 5 uur naar de broodmaaltijd geleid. En uitgifte medicatie.
Daarna ligt het hele spul voor 8 uur grotendeels te bed.
Dus tussen de vaste momenten gebeurd er helemaal niets. Dus mijns inziens WELKOM,WELKOM.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor madeleine » 02 November 2016

Helemaal mee eens. Draaien die handel

M
madeleine

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor josha » 02 November 2016

Dag Rolf
Elk idee om voor meer leven in de brouwerij te zorgen in verpleeghuizen is zeeeeer welkom. Het is een super idee om als DJ een muziekshow te gaan geven in de tehuizen voor bewoners met dementie van oude muziek met de 78 toerenplaatjes!
Helemaal toppy! DOEN DOEN DOEN!

Gelukkig gebeurt dit geregeld in het verpleeghuis van mijn moeder in de recreatiezaal, we hebben al 25 jaar een vrijwilligster die om de week piano komt spelen en er wordt volop meegezongen bij de oude melodietjes, er wordt zelf op gedanst..Als de pianiste er niet is komt er een andere artiest,[ vrijwilligers] die de middag verzorgt. Ook is er geregeld een muziek kwis, waarbij de artiest geraden moet worden, waarvan dan een foto + muziek van verschijnt op een beeldscherm.
Het slaat enorm aan en wat een plezier iedereen dan heeft...

Ik hoop echt samen met Leo dat je iets aan die droevige toestand in dat verpleeghuis kunt doen en in de buurt woont.. het zal een fantastisch sinterklaaskadootje zijn voor alle bewoners.

Dus lieve Rolf , liever vandaag dan morgen nog je idee/ voornemen ten uit voer brengen. je doet er zeer veel bewoners/ familie/ personeel een groot plezier mee en ik weet zeker dat het jou ook veel energie zal geven om naar die glunderende gezichten te kijken, als ze de muziek horen van lang geleden. Je wordt met open armen ontvangen overal...

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor josha » 03 November 2016

Dag Leo

Wat in en in triest wat jij schrijft over de dagbesteding van de bewoners van het verpleeghuis waar jouw vrouw woont. Dus is het na de verbouwing naar kleinschalig wonen alleen maar slechter geworden?
Ik hoop dat je nog de puf en kracht hebt om dit aan te kaarten want DIT MAG NIET.

Vanuit de AWBZ[heet nu anders maar deze wet bestaat nog steeds] komt er geld naar de verpleeghuizen voor ontspanning. Dit betaalt dus de regering!
Ik geloof dat het 10 euro per maand per bewoner is. Op blz 16 van het boekje "daar hebt u recht op in een AWBZ instelling"staat duidelijk dat de instelling zorgt voor ontspanning, zoals bingo of een muziekavond of kaartavond [ middag] Activiteiten zijn afhankelijk van de mogelijkheden van de bewoners. De directie van de instelling maakt hierover afspraken met de clièntenraad.

Ga eens kijken of jij de vrijwillige bijdrage voor ontspanning ook betaald. In het tehuis van mijn moeder wordt dit wel gevraagd aan familie maar is niet verplicht. Deze is 9.60 per maand en daar gaan de bewoners van op stap met een busje naar bv Tuinland met de Kerst, visje eten buiten de deur, even winkelen met koffie en gebak, kortom leuke extra dingen doen, ook het bosje bloemen op tafel wordt hiervan betaald. verjaarkadootjes. sinterklaas enz....ga kijken wat jij maandelijks betaald en of daar ook ontspanningsgelden bij zitten....Als dit het geval is en je vrouw krijgt niets aan ontspanning, zou ik dan maar stoppen met betalen.

Maar zoals ik hierboven al aangeef, de instelling krijgt van de AWBZ betaalt voor elke bewoner voor ontspanning, dus klopt er niets van als bewoner dit niet terug ziet in de dagbesteding. En verdwijnt het geld om een ander potje te vullen bij de instelling.

Ik hoop dat je er de puf voor hebt om dit te gaan onderzoeken, anders even een briefje naar de CLIÈNTENRAAD, zij zijn ervoor om voor de belangen op te komen voor de bewoners. Ik hoop dat deze volledig onafhankelijk functioneert van het management....en durft op te treden.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 03 November 2016

Dag Josha,
De verbouwing is inmiddels al weer 2 jaar aan de gang.
De afdeling waar mijn vrouw zit is nog steeds de oude afdeling en de bedoeling is dat er op dit moment een begin wordt gemaakt met de verbouwing van de plek waar ze de eerste week van januari komend jaar naar toe gaan. D.w.z. 2 afdelingen ieder van 9 patiënten. En dan gaat de hemel open zegt men.
Overigens een paar afdelingen met jong dementerenden zijn inmiddels verhuisd en het SCHIJNT dat het fantastisch is.
Vandaag kreeg ik het bericht dat de verdeling door het personeel is gemaakt en eind van de maand horen wij in welke groep mijn vrouw komt te zitten. ( Inspraak ho maar ).
Sinds eind vorig jaar gold een cliëntenstop omdat de locatie moet inkrimpen van 162 naar ca 112 bewoners.
Begin dit jaar zei een van de interimmanagers we liggen aardig op schema, en onze afdeling had goed meegewerkt, want deze afdeling had nu nog per 1 oktober nog 14 bewoners van de 28 bij de start. Inmiddels zijn er al weer twee nieuwe patiënten bijgeplaatst.
Het is ook wel een zware afdeling want van de 16 huidige bewoners zijn er nog 2 tot 3 bedlegerig,
3 mobiel en de rest zit/slaapt de hele dag in een rolstoel. Daar heb je al een dagtaak aan als je die de hele dag naar het toilet moet begeleiden.
Door het verloop van het patiëntenbestand komt er ook minder geld binnen, dus ook minder personeel.
De cliëntenraad was in 2014 en 2015 een lachertje.
Ik heb ruzie gemaakt met de toenmalige voorzitter en hem verweten van kontenlikkerij. Wij zijn geen vrienden, maar in die twee jaar hebben zij alleen maar de toenmalige manager niet voor de voeten gelopen.
Avonden georganiseerd door de C.R werden geleid door de manager, veel werd er uitgelegd, maar niets kwam van de grond. Het bleek dat er alleen nog de voorzitter er zat, met ( inderdaad 1 lid ) en 1 toegevoegde secretaresse.
Begin dit jaar, kregen wij een nieuwe interim voorzitter voor de C.R. die direct een aantal bewoners heeft uitgenodigd om zitting te nemen in de nieuwe C.R. Het hele management is er uit gestuurd inclusief de Voorzitter v.d. Raad van bestuur.
Ik ben door de voorzitter van de C.R.uitgenodigd om haar te adviseren het ziet er naar uit dat er een en ander in gang is gezet. Op dit moment is de oude voorzitter officieel nog in functie, vandaar dat ik niet in de C.R. wil zitten.
In februari j.l. zijn er 2 vaste krachten aangesteld om de activiteiten weer op gang te helpen.
Half juni (!)was de eerste zangochtend eens per week 5 kwartier begeleid door een pianist weer een feit.
ER zijn inmiddels weer een aantal artiesten ingehuurd voor een avondje recreatie, maar b.v. het een keer per week zwemmen komt nog steeds niet van de grond.
Bloemen op de afdeling, no way, kleuren, patat bakken, een barbecue , alleen maar persoonlijke aandacht helemaal niets.
Wij hadden in 2013 meer dan 200 vrijwilligers, door de rigoreuze ontslagen van de mensen die de vrijwilligers aanstuurden, zijn die grotendeels verdwenen. Want bij elke activiteit moet er toch wel een verzorgende / deskundige bij zijn en die zijn allemaal weg bezuinigd.
Het is voorlopig trekken aan een dood paard.
In de afgelopen maanden kreeg ik van een van de verpleeghulpen ook te horen dat er weinig was te bedenken voor deze categorie mensen.
HET WACHTEN IS GEWOON OP HET MOMENT DAT DE GROEP VERHUIST IS en dan gaat alles beter.
Daar zijn alle ogen op gericht.
Ons huis behoort bij een organisatie die de komende 8 maanden nog onder curatele staat.
Dat wil niet zeggen dat de verzorging slecht is, maar er zijn gewoon te weinig verzorgenden.
En alles wat er uitgegooid is, komt niet meer terug. Dus slechte arbeidsmarkt zegt men.
Maar nogmaals EINDELIJK zie ik ook wat verbeteringen. Alleen te heeft zolang geduurd.
Er zal nog een cultuuromslag ge maakt moeten worden, want tot op de huidige dag worden wij mantelzorgers gedoogd.
Toen ik van de week een cd-tje op een zaaltje wilde aanzetten voor de 5 slapenden, kreeg ik te horen dat als ik dit deed dat ik dan in het belendende zaaltje de cd moest stoppen, want zei de verzorgende ik word gek van al die verschillende muziekjes als ik er rond loop.
En dan nu de commotie weer over een z.g. plascontract.
Beste minister het kan wel geregeld zijn bij wet, maar het is letterlijk dweilen met de kraan open.
Hoe kun je dit goed onder controle hebben met te weinig personeel ?
Zie je het voor je in januari 9 patïenten met 1 vaste begeleidster die verder alles moet doen, mogelijk af en toe een extra hulp, wie zal het zeggen.
Eind van de maand krijgen we weer meer uitleg.
Leo
p.s. ik ga het laatste half jaar alleen nog maar iedere ochtend naar mijn vrouw, ik wordt meestal met gejuich ontvangen, ze zegt nog steeds dat ze zo gelukkig is, maar af en toe ben ik haar broer of vraagt ze wie die meneer is die daar binnenkomt. Tsja mensen het proces gaat voort.
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor josha » 03 November 2016

Dag Leo
Bedankt voor het bijpraten over het verpleeghuis, inderdaad duurt de nieuwe omslag erg lang en zo te horen is het nog een lange weg te gaan.
En toch pak ik het positieve punt van je hele verhaal eruit. JE GAAT DE CR ADVISEREN IN DE TOEKOMST. Dan kun je los!

Ach, een verpleeghulp die zegt dat er weinig te organiseren valt voor deze groep mensen, kletst toch uit haar nek. Zoveel mogelijkheden, Paro de zeehond huren, er is een stichting die met levende dieren langs wil komen, ballonnen overgooien, zorgt vaak voor dolle pret. Dit kun je allemaal aankaarten als je betrokken raakt bij de CR.

Wat ik erg belangrijk vond toen ik in de CR zat was om middagen te organiseren met familie/ eerste contactpers van de woning om te praten over het wel en wee van de werkvloer. . Ook de teamleidster uitnodigen, zodat er een levendige discussie kan ontstaan..
Geen bewoners erbij tijdens de discussie omdat dit te veel afleidt, maar na afloop gezamelijk een broodje eten of zo.. Zo krijg je de knelpunten snel boven water en ook wat wel goed gaat.

Avonden georganiseerd door de CR en geleid door het management mag helemaal niet. lekkere verstrengeling... er zijn nog teveel CR die niet beseffen dat ze voor de rechten van de bewoners moeten opkomen en kritisch behoren te zijn naar het management.

Waarom moet er bij elke activiteit een verzorgende of deskundige zijn? Vrijwilligers zijn ook verplicht om cursussen te volgen, hoe goed om te gaan met bewoners met dementie. Loopt het uit de hand is er vast wel een deskundige in de buurt, Tenminste als de activiteit in het tehuis is.

Omdat het tehuis van je vrouw nog onder curatele staat, zal het moeilijk zijn om vrijwilligers te krijgen, terwijl ze daar nu juist erg nodig zijn. Het lijkt me inderdaad dat daar nog een hele cultuuromslag gemaakt moet worden, ook door het personeel, gezien de opmerking van de verzorgende over het last hebben van de muziek, die jij zo liefdevol wou opzetten voor de bewoners.......
Misschien te overbelast?
Veel sterkte en ik weet dat het beter zal gaan als jij een vinger in de pap krijgt bij de CR.....blijf vol goede moed en vertrouwen..

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: