Praatgroep jongdementerend rondom Meppel starten?

Hier kun je initiatieven plaatsen die je graag wilt delen met anderen. Ook kun je hier activiteiten plaatsen of afspreken met anderen

Praatgroep jongdementerend rondom Meppel starten?

Berichtdoor Vincenzo » 26 September 2019

Mijn wens is om in gesprek te komen met een paar mensen (min 6, Max 9)
die ook mantelzorger zijn van hun partner die jong dementerend is.
Ik ben zelf van 1960 en mijn vrouw van 1962.
Zij is van haar werk weggestuurd vanwege haar mindere functioneren.
Dat was des te schrijnender omdat het haar eigen zaak was.
Zij is nu 2 jaar geleden gediagnosticeerd met Alzheimer.

In een dergelijke praatgroep zou ik graag bepaalde onderwerpen bespreken:
Hoe hou je het nog prettig thuis met de ervaren frustraties over een afnemend vermogen om dingen te doen zoals lezen, mobiel bedienen, appen, overzicht agenda etc.
Omgaan met ongelijke verhoudingen.
Hoe zorg je er voor dat je wereld niet steeds kleiner wordt. Ervaringen met vakanties.

Genoeg andere onderwerpen, dus 1x per maand bijeenkomen lijkt mij mooi.

Jong dementerend zou ik zien als jonger dan 65 jaar.
Het is vanwege de andere levensfase dan ouderen dat ik deze grens kies.
Wij wonen in zuidwest Drenthe.
Het beste is als men afkomstig is uit een straal van 40km rond om Meppel ivm reistijd.
Dus bijvoorbeeld uit Zwolle, Emmeloord, Assen, Emmen, Hoogeveen
of de plaatsen daar tussen in. (Drenthe/Overijssel)
Heb je belangstelling, reageer dan, zodat ik vanaf half november 2019
de balans kan opmaken of er voldoende animo is.
Vincenzo

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 26 September 2019

Dag Vincenzo,

Goed iniatief om ervaringen op deze manier te delen met lotgenoten. Dementie is zo moeilijk uit te leggen aan hen die het niet dagelijks meemaken en helemaal als het iemand zo jong overkomt. Frustraties, vremoeidheid, verdriet maar ook mooie momenten, komen vaak op wisselende momenten voorbij in het proces. Fijn als je dan steun en herkenning kunt vinden bij elkaar.
Hartelijke groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Vincenzo » 18 Oktober 2019

Reageren is moeilijker dan niet reageren en het te laten gaan! Toch heb ik er al één goede reactie!
Je kan namelijk specifiek op het bericht naar mij toe reageren zodra je geregistreerd bent.
Anderen kunnen dat dan niet zien. Best ingewikkeld, maar willen is kunnen (als het een beetje meezit ;-)

Het kan ook zijn dat je een drempel voelt en onzekerheid: waar beland ik dan in?
Persoonlijke vragen zomaar gaan bespreken is ook eng. Er moet vertrouwen zijn.
Daar moeten we natuurlijk eerst aan werken. Iemand vragen om de praatgroep te (bege)leiden?
Misschien kan je een reactie geven als een van bovenstaande zaken bij jou speelt,
terwijl je toch graag met lotgenoten zou willen praten!
Hartelijke groet, Vincenzo.
Vincenzo

Berichtdoor Margaret » 20 Oktober 2019

Beste Vincenzo,

Wat een goed initiatief van je. Wellicht dat mensen in de toekomst nog op deze pagina terechtkomen als ze zelf googlen naar praatgroep dementie Meppel bv.

Heb je al contact met de regionale afdeling in de buurt van Meppel? Zij kennen vast meer mensen die op jonge leeftijd dementie hebben. Wellicht woont een deel daarvan in Meppel. En anders kunnen ze helpen je oproep te verspreiden:
https://www.alzheimer-nederland.nl/regios/drenthe
https://www.alzheimer-nederland.nl/regios/ijssel-vecht

Groeten,
Margaret
Margaret

Geslacht:
Vrouw