lotgenoten groep/steun van ouder met dementie?

Berichten voor jongeren die een ouder met dementie op jonge leeftijd hebben

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 11 Juli 2013

Ik heb hier een bericht van 1990dd verwijderd. Daarin had ze haar eigen mailadres gezet. Wegens privacy heb ik dit bericht verwijderd. Ik zal haar op de maillijst van jongeren zetten en deze rondsturen.

hartelijke groet,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor leoniehoegen » 15 Oktober 2013

Hoi allemaal.

Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die snappen hoe het is om je ouder (in ons geval onze moeder) te zien 'verdwijnen' door de vreselijke ziekte dementie. Mijn moeder is bijna 54 en heeft twee jaar geleden de diagnose Alzheimer gekregen. Dit heeft een enorme impact op ons gezin. Ikzelf ben 30 jaar en net moeder geworden. Dat is prachtig, maar ook weer extra confronterend. Mijn moeder gaat erg snel achteruit en herkent haar kleindochter niet meer als zodanig. Ook wil ze mijn vaders trouwring niet meer dragen. Heftig allemaal. Is er inmiddels een groep van kinder van jong dementerenden? Dan wil ik me graag aansluiten.

Iedereen veel kracht gewenst!

Leonie
leoniehoegen

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 16 Oktober 2013

Dag Leonie,

Er is op basis van dit onderwerp een lijst met de contactgegevens van alle jongeren die er open voor staan contact met elkaar op te nemen. Ik heb deze lijst zojuist via de mail naar jou en de anderen gestuurd. Op deze manier kan iedereen op deze lijst met elkaar contact opnemen.

Mochten er andere jongeren zijn die zich herkennen in de bovenstaande verhalen, laat dan op het forum iets achter over jezelf, mail mij (r.grootzwaaftink@alzheimer-nederland.nl) en ik zet je op de lijst en stuur deze naar iedereen door.

Vriendelijke groet,
Rob
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Amy » 10 November 2013

Hoi allemaal,

Heel herkenbaar om jullie berichten te lezen... bij mijn moeder (60 jaar) is 2 jaar geleden de diagnose Alzheimer vastgesteld. Het eea is aan het licht gekomen omdat mijn moeder last heeft van afasie. Ze woont thuis samen met haar vriend en mijn zusje, die veel voor hun kiezen krijgen. Daarnaast ga ik 1 dag in de week naar haar toe en gaat ze 4 dagen in de week naar dagopvang voor jong dementerenden.

Tegenwoordig lukken de simpele alledaagse dingen haar niet meer. Gelukkig is ze meestal vrolijk (is ook wel anders geweest). Soms heeft ze, denk ik, een helder moment en beseft ze weer wat er aan de hand is. Omdat geen goede communicatie met haar mogelijk is (door de afasie) vraag ik me vaak af wat er in haar om zou kunnen gaan…

Ik (29 jaar) zou graag met mensen persoonlijk in contact willen komen om ervaringen te delen. Rob, zou jij me willen toevoegen aan de lijst?

Groetjes Amy
Amy

Berichtdoor Mariëtte (Alzheimer Nederland) » 11 November 2013

Dag Amy,

Fijn dat je deze plek gevonden hebt om je verhaal te doen en anderen te ontmoeten. Welkom!
Als je Rob een mailtje stuurt met je gegevens, zal hij je volgende week op de lijst zetten en contact opnemen.

Veel sterkte.

Vriendelijke groet,
Mariette
Mariëtte (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor mamafrani2000 » 15 November 2013

Lieve allemaal,
ik zoek ook naar contact met kinderen van jong dementerenden.
Mijn moeder is 57 jaar en nu 6 weken geleden hebben we de diagnose gekregen dat ze vasculaire dementie heeft...
Dit moet allemaal nog erg " landen " ...
Heb er zelf dan ook grote moeite mee...
Mijn sterke moeder die nu zo verandert...
Ik ben zelf 35 en woon in de omg. van Rotterdam...
Groetjes Francisca
mamafrani2000

Berichtdoor Anoniem » 10 December 2013

Beste lezers,

Bij mijn moeder van 65 jaar is een half jaar geleden Alzheimer vastgesteld. Sinds 3 jaar had zij klachten. Daarna heeft zij meerdere MRI-scans gehad en is onderzocht of er een bepaald eiwit in het bloed zat. Lichamelijk is de diagnose nooit aangetoond. Uiteindelijk naar aanleiding van de uitkomst van een uitgebreide psychologische test die ook een half jaar eerder was afgenomen, is toch Alzheimer geconstateerd.

In drie jaar tijd is mijn moeder enorm hard achteruit gegaan, vooral het laatste jaar. Inmiddels gaat zij sinds 4 maanden naar dagbesteding (3 dagen per week) maar sinds kort heeft zij een volledige zorgindicatie gekregen. Dat betekent dat zij, zodra er een plek vrij komt bij de zorginstelling van haar (lees: onze) keuze, zij daar kan worden opgenomen. Gelukkig is het een kleinschalige instelling waar (bijna) alles mogelijk is. Zo kunnen wij mijn moeder wanneer wij willen bezoeken en ophalen, ook voor een aantal nachten.

Dit alles heeft een enorme impact, niet in de minste plaats op haar man/onze vader die bijna volledig verantwoordelijk is voor haar welzijn en alle zorg eromheen. Ik zou hier graag met lotgenoten over willen praten/mailen die in een soortgelijke situatie zitten.

Rob, zou jij me willen toevoegen aan de maillijst?

Hartelijk dank.

Anoniem

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 11 December 2013

Dag Anoniem,

Zojuist heb ik je op de lijst geplaatst en deze aan iedereen doorgemaild. Ik hoop dat het onderling delen van ervaring jullie helpt!

Hierbij ook een uitnodiging aan anderen met een ouder met dementie op jonge leeftijd: Lees de verhalen hierboven, en wil je ook je ervaringen delen? Laat hier een bericht achter met je verhaal en geef aan dat je op de lijst wil komen.

Vriendelijke groet,
Rob
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Lotuitdeloterij » 21 Januari 2014

Hallo allemaal,

Ik heb al jullie berichten gelezen en herken me zelf hier helaas ook erg in..
Mijn moeder is 66 en ik zelf 22 jaar. Sinds ongeveer 3 jaar is de diagnose alzheimer gesteld. Mijn ouders zijn gescheiden en ik woonde zelf bij mijn moeder. Ik vond zelf dat ze zich heel erg terug trok en daarom heb ik de huisarts ingeschakeld. Toen kwamen al de onderzoeken (MRI scan, vraaggesprekjes bij dokter en ziekenhuis).. Zelf stond ik net op het punt om te beginnen met mij hbo opleiding. Ik heb er voor gekozen om toen op mezelf te gaan wonen, waardoor mijn moeder naar een verpleegtehuis moest. Ze woont nu sinds ongeveer 2 jaar in een verpleegtehuis voor jong dementerende. Gelukkig heeft ze het hier meestal erg naar haar zin. Ook hadden wij een hondje wat ze mee mocht nemen. Dit gaf haar veel steun en een thuisgevoel. Helaas en moeilijk om te zien is mijn moeder heel erg achteruit aan het gaan. De gesprekken lopen steeds moeilijker, en ook is ze vaak sacherijnig om het feit dat er volgens haar spullen worden gestolen. (dit verstopt ze zelf in tassen). Omdat mijn moeder hard achteruit gaat en de hond chocola etc. begint te voeren is besloten dat onze hond daar nu weg moet. Dit is heel erg moeilijk en een nieuw tehuis voor ons 9 jarige hondje is nog niet gevonden.. Ik zou het fijn vinden om bij de groep aan te sluiten!

Groetjes,
Lotte
Lotuitdeloterij

Geboortejaar:
1992
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 22 Januari 2014

Dag Lotte,

Rob, van Alzheimer Nederland, is er een paar weekjes tussenuit. Zal je vraag om op de lijst gezet te worden bij hem neerleggen en dan zal hij ongetwijfeld reageren zodra hij terug is.

Wat een beslissingen heb je moeten nemen, erg pittig op jouw leeftijd.
Gelukkig bevalt het je moeder aardig goed op haar plek. Ja die achterdocht, dat zie je vaak bij Alzheimer. Wat wil je als je je eigen geheugen niet meer kan vertrouwen. Ontzettend sneu dat haar hondje nu weg moet. Een tijdje geleden vroeg iemand op het forum om een speelgoed hond, misschien is dat op den duur iets voor je moeder om het gemis te verzachten.

http://www.alzheimer-nederland.nl/hulp- ... uffel.aspx

Hoop dat je gauw een goed tehuis vindt voor jullie hond. Hartelijke groeten en heel veel sterkte met het geregel en de zorg voor je moeder.
onderzoeker30 (vrijwilliger)