lotgenoten groep/steun van ouder met dementie?

Berichten voor jongeren die een ouder met dementie op jonge leeftijd hebben

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 04 Februari 2014

Beste Lotte,

Ik heb je zojuist een mail gestuurd en je op de lijst met jongeren geplaatst. Ik hoop dat jullie op deze manier steun bij elkaar kunnen vinden!

Hier nogmaals de uitnodiging aan anderen met een ouder met dementie op jonge leeftijd: Lees de verhalen hierboven, en wil je ook je ervaringen delen? Laat hier een bericht achter met je verhaal en geef aan dat je op de lijst wil komen. Vriendelijke groet, Rob

Hartelijke groeten,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor L87 » 19 Maart 2014

Hoi allemaal,
Mijn moeder (57 jaar) heeft ongeveer 2 jaar geleden de diagnose Alzheimer gekregen. Dit had uiteraard een grote impact op haar en op ons als gezin. Ikzelf merk de laatste tijd steeds meer van de impact die haar ziekte op mijn leven heeft. Ik voel me erg gesteund door vrienden en familie, maar voel ergens ook dat niemand écht weet wat ik doormaak.
Dit forum biedt me al een hoop herkenning en ik zou me dan ook graag toevoegen aan de mailgroep die al bestaat. Rob, kan jij dit voor me regelen?
Bedankt!
L87

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 20 Maart 2014

Geregeld!
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor djaanr » 16 April 2014

Hallo allemaal,

Mijn moeder (56 jaar) is onlangs gediagnosticeerd met Alzheimer. Wij zelf komen oorspronkelijk niet uit Nederland, wat haar ziekteproces enorm vermoeilijkt: ze heeft met twee talen te maken die ze nu beide niet meer goed beheerst, en haar familie (behalve mijn broers en ikzelf) zijn allemaal ver van haar vandaan. Mijn moeder zit nu midden in het besef van dat ze de ziekte Alzheimer heeft en dit is heel erg voor haar, maar ook voor mij om aan te zien. Ik ben zelf 22 en sta nu echt op het punt in mijn leven waarbij ik grote beslissingen moet maken, maar dat gaat erg moeilijk door de grote impact die deze gebeurtenis heeft. Ik vind het zwaar en ik zou graag met lotgenoten willen praten, omdat herkenbaarheid me erg goed doet en steun kan geven. Ik zou daarom graag ook aan de mailgroep willen worden toegevoegd. Zou dit geregeld kunnen worden?

Heel erg bedankt alvast!
djaanr

Berichtdoor Lyn87 » 27 April 2014

Hoi iedereen,

Bij mijn vader (64 jaar) is 6 jaar geleden de diagnose semantische dementie vast gesteld. Ik was toen zelf 20 jaar. Voor die tijd merkte mijn moeder en ik al veel veranderingen in zijn gedrag. Uiteindelijk na onderzoek kwam er dus semantische dementie uit. In de afgelopen 6 jaar is mijn vader erg achteruit gegaan. Hij is heel erg dwangmatig en erg kinderlijk geworden. Een normaal gesprek kun je ook niet meer met hem voeren. Wij hebben ook het probleem dat hij nog graag auto wil rijden. Zelf ontkent hij ook dat ie ziek is en dat hij dingen vergeet. En dat bepaalde dingen zoals auto rijden eigenlijk een beetje onverantwoord zijn. Meestal geeft hij mij en mijn moeder de schuld als er iets fout gaat. Hij houdt zich erg vast aan bepaalde gewoontes. Alles moet op een vaste tijd en vaste manier gebeuren. Ik heb ook nog een broer en zus maar die vinden het ook erg moeilijk om er mee om te gaan. Die gaan het eigenlijk uit de weg en komen bijna niet meer langs.
Ik vind het ook moeilijk om het er met vrienden over te hebben omdat ze het niet kunnen begrijpen hoe het is om een ouder te hebben die dement is.. Soms maken ze er zelfs wel eens een grapje over van ohw, misschien ben ik wel jong dementerend, dat is dan echt een klap in m'n gezicht. Het is alsof ze er dan niet eens bij stil staan, dat mijn vader jong dementerend is en dat zulke opmerkingen kwetsend zijn voor mij. Ik zou ook graag in contact willen komen met jongere die een ouder hebben die lijdt aan dementie. Soms heb ik wel eens het gevoel dat ik de enige ben die hier mee te maken heeft. Maar nu zie ik deze blog en ik lees veel dingen die ik herken!

Alvast bedankt!

Lyn87

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 27 April 2014

Dag Lyn,

Rob van Alzheimer Nederland zal je binnenkort benaderen over de contactlijst voor kinderen van jong dementerenden.
Dat moet allemaal erg zwaar zijn voor jou en je moeder. Ik wens je heel veel sterkte en steun toe van lotgenoten. Dementie valt heel moeilijk uit te leggen aan anderen, maak je over die opmerkingen maar niet meer zo druk. Verder hoop ik dat jullie je vader kunnen overtuigen dat het niet verstandig is dat hij nog autorijdt, hier vind je wat tips hierover:
http://www.alzheimer-nederland.nl/infor ... ijden.aspx

Hartelijke groeten,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Cardi09 » 02 Mei 2014

Hoi allemaal,

Hier nog een lotgenote.
Bij mijn moeder is ongeveer 4,5 jaar geleden jonge dementie vast gesteld en zij is toen ook gelijk opgenomen. Ik was zelf toen pas 13.
Als het kan zou ik me ook graag willen laten toevoegen aan de mailgroep.

Groetjes,
Cardi09

Berichtdoor fjfaase » 07 Mei 2014

Beste Rob (Alzheimer Nederland),

mijn dochter Annabel, die 19 jaar oud is, zou ook wel graag in contact willen komen met lotgenoten van haar leeftijd. Mijn vrouw wordt over een paar weken 57. Annabel was 12 toen eind 2006 de diagnose gesteld werd. Mijn vrouw woont nu alweer 3 jaar in een verzorgingstehuis. Zou je contact met mij kunnen opnemen dat ik haar contactgegevens kan door geven.

Met vriendelijke groeten,
Frans
fjfaase

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 09 Mei 2014

Dag Cardi09,

Je staat op de lijst en hebt de mail gekregen.
Ook Frans heb ik gemaild, zodat je de gegevens van je dochter door kunt sturen.

Ik hoop dat via deze mailgegevens jullie steun aan elkaar hebben! Mocht er een keer behoefte zijn aan een bijeenkomst, kan Alzheimer Nederland daar zeker in faciliteren.

Groeten Rob
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor roomen » 15 Mei 2014

Hallo iedereen,

Zelf zit ik in hetzelfde schuitje dat als Fem een jaar geleden zat. Ben 24 jaar, thuiswonend, volg een studie SPH en zit in de afstudeerfase. Mijn moeder (58) heeft gisteren eindelijk een deeldiagnose dementie(alzheimer) gekregen, na 7 slepende jaren. Ik heb al aardig wat ervaring met- en kennis over het ziektebeeld, maar dit is erg dichtbij en soms moeilijk te behappen. Afstuderen gaat hem wellicht niet meer lukken dit jaar, dus ik ben heel benieuwd hoe anderen dit oppakken. Ik heb behoefte aan lotgenoten contact.

Vriendelijke groet
roomen