mijn moeder heeft alzheimer

Berichten voor jongeren die een ouder met dementie op jonge leeftijd hebben

mijn moeder heeft alzheimer

Berichtdoor Bloemen83 » 28 April 2016

Mijn moeder heeft alzheimer. In een vergevorder stadium..66 jaar...we weten t nu 3 jaar en god wat is het zwaar. Ze woond nog thuis bij mijn vader. Die heeft inmiddels door alle stress 2 tia's gehad en ziet nog maar door 1 oog. Hij zorgd nu volledig voor haar omdat hij niet meer kon werken.Eigenlijk kan t thuis niet meer en daarom zijn we vandaag gaan kijken op een woongroep voor jong dementerende.wat is dat zwaar en confronterend. Graag kom ik in contact met lotgenoten...wanneer beslis je dat je moeder uit huis moet en hoe kan je dit mentaal doorstaan. En boe kan je je vader helpen hier mee om te gaan.
Bloemen83

Geboortejaar:
1983
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Margreet » 28 April 2016

Hallo Bloemen83,

Wat goed dat je schrijft en ik hoop dat je vele reacties krijgt.
Het bekijken van een woongroep, afdeling is zeker heftig en confronterend.
Wat mijzelf toch hielp was dat ik niet door mijn eigen ogen moest kijken maar door de ogen van m'n man.
Zou hij zien wat ik zie ?! Nee, niet meer... Ook weer confronterend omdat dat aangeeft hoe ver weg hij al was/is.
Het heeft mij wel geholpen.
Je vader moet volgens mij dan de beslissing nemen, maar met jullie !?
Als mantelzorger verleg je iedere keer je grens... Gaat mee.. Oh, het kan nog wel.
T moment... Is altijd te vroeg, want je wil je lief niet "wegdoen" ....
Maar.... Je partner heeft wellicht meer aan je als je er meer echt kunt zijn.
Je moet er zelf niet aan onderdoor gaan. En daar kan je als kind van... Mee en bij helpen.
Hebben je ouders een goede casemanager ?! Die moet ook een vinger aan de pols houden en begeleiden.
En jullie dus mede daarin begeleiden. Het blijft de verdrietigste stap die je moet nemen...

Gaat je moeder naar een dagopvang/dagbesteding/dagbehandeling?!
Zo ja, is de woongroep daar in de buurt of in hetzelfde huis ?!

Er zijn voor je vader... Helpen met een keer koken, schoonmaken, boodschappen doen ?!
Dat hij even eruit kan... Met vrienden iets doen?!
Ligt natuurlijk helemaal eraan hoe t thuis gaat met je moeder, is ze achterdochtig of niet...

Sterkte en succes! Hoop dat je er iets mee kan, iets aan hebt.
Bij mij scheelt t dat ik de kinderen nog thuis heb en m'n man zich rustig liet "opnemen".
Je vader komt dan straks alleen te zitten.
Dus dat vergt weer een andere benadering met langsgaan , koken voor etc.
Ik heb veel gehad en nog aan de openheid over de ziekte en vrienden toelaten iets te laten doen.
Mensen zijn echt bereidt te helpen, t accepteren is vaak t moeilijkste..
Dat je t niet alleen kan.. En dus ook niet hoeft.
Moeten die vrienden er wel zijn...

Groeten Margreet
Margreet

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 29 April 2016

Dag Margreet,

Wat een duidelijk verhaal, fijn dat je zo snel gereageerd hebt.
Zwaar ook voor jou, maar hier help je Bloemen83 zeker mee.

Hartelijke groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Margreet » 30 April 2016

Hallo Onderzoeker30,

Dank je wel! Inderdaad zwaar maar als je ziet dat t goed gaat, en t is zoals t is...
Weer die acceptatie..

M'n man in mei alweer 2 jaar wonende in Leusden.
Net intern verhuisd naar kleinschalig wonen en t gaat beter op deze groep.
Was benieuwd hoe hij de verhuizing zou ervaren... Maar beter dan gedacht/verwacht.

Me niet van te voren te veel zorgen gemaakt, je ziet t loopt toch weer anderssss...
Scheelt energie, negatieve energie...

Meebewegen in t nieuwe NU.

X Margreet
Margreet

Geboortejaar:
1968
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 01 Mei 2016

Dag Margreet,
Je hebt gelijk, stukje bij beetje verleg je je grenzen. Fijn dat die verhuizing meegevallen is en dat het beter gaat op deze groep. Een hele stap waar je je erg druk over kunt maken, maar het loopt toch anders. Soms valt het zomaar mee.

Bloemen83, het 'went' zo'n woongroep, je vader moet nu op adem komen, anders gaat het fout en kan hij er niet zijn voor je moeder.
Alzheimer is heel erg vermoeiend voor de partner: het verdriet, maar ook het inleven in de nieuwe situatie en de zorg voor. Het laat hem vast zelden los. Je kunt je vader ook helpen door hem af en toe een stukje afleiding te bieden.

Groeten en sterkte,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Bloemen83 » 03 Mei 2016

Dank jullie wel voor jullie reactie!het helpt een beetje masr blijft moeilijk omdat zowel mijn moeder als vader zich vaak verzet.morgen weer bellen om a.s dinsdag voor de derde keer proberen na de dagopvang.dit keer ga ik zelf mee en blijf ik erbij.

Papa wil haar niet loslaten...daarom is t zo moeilijk om hem te ontlasten. Hij blijft haar steunen.

Zondag moederdag...dubbel deze dag...ik ben ook moeder maar ja we gasn toch maar proberen te genieten...en dan hopen dat ik haar dinsdag mee krijg.

Dank jullie voor jullie tijd
Bloemen83

Geboortejaar:
1983
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Lilith88 » 01 Juli 2016

Vaak is het een gevoel wat vanzelf komt van wanneer de opname plaats moet vinden. Vaak gebeurt het als de voornaamste mantelzorger door zijn hoeven dreigt te zakken, in dit geval jouw vader dus.

Dat is in feite al gebeurd getuige de tia's, dus ik zou hem zo veel mogelijk steunen in zijn beslissing voor een eventuele opname. Probeer schuldgevoelens weg te praten etc.

Sterkte.

Eenmaal in het verpleeghuis gaat het vaak beter en dan weet je opeens dat je de juiste beslissing hebt genomen. Het went ook vrij snel, en vaak is het een grote opluchting.

Daarna de tijd nemen om te herstellen, want vaak is er roofbouw gepleegd op het lichaam.
Lilith88

Geboortejaar:
1990
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Lilith88 » 01 Juli 2016

Uiteindelijk kan je je vader trouwens niet dwingen. Wat soms helpt is dan om je handen er even tijdelijk vanaf te trekken zodat je vader zich realiseert dat hij het echt niet meer alleen kan en dat hij echt hulp nodig heeft.
Lilith88

Geboortejaar:
1990
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Marcel van Hooijdonk » 19 November 2017

Hoi Bloemen83 wat een vervelend verhaal om te horen, dat op die leeftijd.
Mijn moeder kreeg Alzheimer toen ze 83 was. Hoe raar het ook klinkt maar dan is het toch makkelijker te dragen.
Heb je al contact gehad met de Alzheimerstichting? Ik heb daar een actie aangemaakt met het doel om meer geld voor onderzoek te werven.
https://www.inactievooralzheimer.nl/mar ... ooijdonk_1
Marcel van Hooijdonk

Geboortejaar:
1948
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie