Mijn moeder is 48 en heeft Alzheimer, heeft iemand tips?

Berichten voor jongeren die een ouder met dementie op jonge leeftijd hebben

Mijn moeder is 48 en heeft Alzheimer, heeft iemand tips?

Berichtdoor Julialevi » 25 Mei 2016

Ik ben 17 jaar en wij hebben ongeveer drie jaar geleden te horen gekregen dat mijn moeder Alzheimer heeft. Toen was ik nog een stuk jonger dus drong het nog niet tot mij door maar ik begin het nu echt te beseffen. Ik vind het heel moeilijk. Thuis praat ik er nooit over met mijn ouders of broertje. Ik vind het te pijnlijk om er over te beginnen. Ik zit er wel erg mee en weet niet zo goed wat ik moet doen. Heeft iemand tips voor mij? Ik hoor het graag....
Julialevi

Geboortejaar:
1998
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 26 Mei 2016

Dag Julia,

Ik heb je berichtje onder een andere sub-categorie geplaatst (zie bovenaan deze categorie): 'Als je ouder dementie op jonge leeftijd heeft'. Zo kun je ook in contact komen met mensen van je eigen leeftijd die hetzelfde meemaken.
Reacties voor Julia kunnen tevens daar geplaatst worden. Heel veel sterkte en reacties gewenst!
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 26 Mei 2016

Dag Julia,

Julia besef dat deze ziekte je moeder, maar ook het gezin is overkomen.
Zij kan hier niets aan doen.
Besef dat het proces maar een richting uit gaat. SLECHTER.
WEES LIEF VOOR HAAR. Knuffel haar zoveel mogelijk. Doe zolang het nog gaat leuke dingen met haar.
Als ze een missertje heeft snauw haar niet af, confronteer haar hier niet mee,
corrigeer terloops het missertje.
Zeg nooit meer, dat heb ik al eens ( of zo vaak ) gezegd.
De situatie verandert langzamerhand, je vader maar ook de kinderen nemen
langzamerhand het roer over, want zij zal langzamerhand kind worden.
Het is in een woord gezegd verschrikkelijk.
Jullie gaan een periode in waarin er veel van jullie gevraagd gaat worden.
Alleen met oneindig veel liefde kun je dit een beetje volhouden.
Jullie MOETEN er gewoon met elkaar over praten, alleen NIET waar je moeder bij is.
Je mond erover dicht houden is ABSOLUUT FOUT.Je kunt een steun zijn voor je vader en broertje.
Gezamenlijk kun je het langer volhouden. Bedenk eens wat het voor hem betekent , hij is/of raakt zijn vrouw, zijn liefde kwijt
en jij en je broertje raken langzamerhand jullie moeder kwijt.
Er komt een moment, dan is de grens overschreden en zal je moeder naar een verpleeghuis moeten.
Probeer een goede sfeer om haar heen te creëren. Lieve schat er schieten zoveel gedachten bij mij binnen.
Ik weet wat een drama er zich bij jullie afspeelt, of gaat afspelen. hele gezinnen gaan er stuk aan.
Wees lief voor je vader. nogmaals hij raakt zijn partner en zijn lief kwijt. Maar hij raakt ook vrienden kwijt die het probleem bagatelliseren of het gewoon niet ( willen) snappen. Er zijn ook mensen die gewoon niet meer komen omdat ze er niet tegen kunnen. Wapen je er tegen.
Je moeder wordt kind en dat is onafwendbaar.
Wees welkom op het forum je vind hier veel lotgenoten en kunt je verhaal kwijt, dat geeft lucht.
Heel heel veel sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 26 Mei 2016

Dag Julialevi,

Goed dat je dit forum gevonden hebt. Juist omdat je al aangeeft er niet over te praten. Op dit forum is ook een categorie speciaal voor jongeren met een ouder met dementie op jonge leeftijd. Kijk daarvoor hier: http://forum.alzheimer-nederland.nl/vie ... 335&t=1580
Daar vind je verhalen en reacties van anderen net als jij. Via een prive-bericht kun je contact opnemen. Maar ik heb je ook toegang gegeven tot het besloten gedeelte op de website. Dat vind je onder de categorie 'Jonge mensen met dementie' > 'Als je ouder dementie op jonge leeftijd heeft'. Als je ingelogd bent zie je dan het subforum 'besloten forum voor jongeren'.

Groeten,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Lilith88 » 01 Juli 2016

Hoi Julia,

Ik ben 10 jaar ouder dan jij maar ook mijn vader heeft Alzheimer. Je bent zo jong nog, daar schrik ik van! Wat kan het leven oneerlijk zijn...

Als ik je een advies mag geven:
- Praat met je vader over je zorgen en gevoelens, dat helpt.
- Kijk of je via je huisarts misschien een psycholoog kan krijgen die jou helpt om er mee om te gaan.
- Probeer via de hulpverlening met lotgenoten in contact te komen van jouw leeftijd, vraag daarnaar.

Ik zou verder zo snel als mogelijk uit huis gaan denk ik in jouw situatie, want jouw ontwikkeling moet niet in het geding komen.

Pas op jezelf!

Succes en sterkte!
Lilith88

Geboortejaar:
1990
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 01 Juli 2016

Goede morgen,
Ik ben het pertinent niet eens met het laatste advies van Lilith, om zo snel mogelijk uit huis te gaan,
Absoluut, absoluut oneens.
Je bent jong en dus flexibel, je hebt je hele leven nog voor je. Je kunt een grote steun zijn voor je beide ouders.
Mede de zorg te dragen het werkt louterend. Je zult je het je hele leven met je meedragen als je ze nu in de steek laat.
Deze ramp is je moeder en ook jullie overkomen en jullie moeten de gelederen sluiten om de eerste tijd de problemen het hoofd te bieden. Praat open en eerlijk met je vader hoe dit proces aan te pakken .Vraag een 'demental coach' aan en praat daar ook mee.
Je vaders leven is ook ingestort en hij heeft je nu zo nodig.
Het is triest om te zeggen, maar je moeder is een jong dementerende en dat betekent meestal dat het proces wat sneller kan verlopen. D.w.z. mogelijk ook een eerdere opname in een verpleeghuis.
Je vader zit nog in het arbeidsproces.
Er komen nog heel veel zorgen op jullie af, samen zijn jullie sterker.
STERKTE
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 01 Juli 2016

Dag Julia,

Ik hoop dat je inmiddels contact hebt gemaakt met andere leeftijdsgenoten op het jongerenforum.
Ik kan begrijpen dat dit heel zwaar voor jou en je broertje is.
Omdat de dementie zo snel gaat zijn alle goede momenten met je moeder zeer waardevol, al is ze niet meer de persoon waar je volledig mee kunt overleggen en praten.
Zelfs nu beseft ze nog dat ze de controle begint te verliezen, alleen kan ze dit niet meer goed onder woorden brengen of in banen leiden. Wat dan blijft is jullie band, ze zal wel steeds meer op jullie gaan leunen en dat valt zeker niet mee.
Probeer toch eens met je vader hierover te praten, hij wil jou niet belasten, maar zal hier zelf ook behoefte aan hebben.
Jullie zijn de enigen die hetzelfde meemaken, elkaar dus ook het beste kunnen begrijpen.
Heel veel sterkte en ik vind het moedig dat je je hier gemeld hebt.
Groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Lilith88 » 09 Juli 2016

Nouja, ik ben het daar weer niet mee eens want zij heeft wel recht op een jeugd vind ik. Ik zou het zelfs een vorm van kindermishandeling vinden als zij al de zorgen van een gemiddelde 44-jarige zou moeten gaan dragen terwijl ze zelf nog volop in ontwikkeling is.

Iemand van 17 moet lekker uitgaan met vriendinnen, een studie kiezen en een studententijd hebben. Een goede moeder zou dat ook voor haar kind willen denk ik. Je kan simpelweg niet van een 17-jarige verwachten dat ze door zo'n rotziekte opeens volwassen wordt en alles weggenomen wordt wat het leven leuk maakt op die leeftijd (de wereld verkennen en dergelijke).
Lilith88

Geboortejaar:
1990
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor frans 50 » 09 Juli 2016

ik ben het grotendeels met lilith eens,

leef ook je eigen leven, mijn dochter en zoon zijn ongeveer 10 jaar ouder en verwerken ieder op zijn eigen manier.

mag ik je een tip /advies meegeven. blijf in gesprek met elkaar.
leg een a5 multimapje neer thuis op een plek voor elkaar, en schrijf dingen in op die je kwijt wil...
of dingen die geregeld moeten worden.

Zo vergeet je het niet, toch weet je dan ook wat er loopt, het nodigt uit om vragen te stellen en in gesprek te blijven.
maar ook een gedicht of een stukje verdriet die je even kwijt wil.

het maakt de alzheimer niet beter, maar leert je wel er beter als gezin er mee om te gaan.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Floortje » 23 Augustus 2016

Hallo Julia,

Ik ben tien jaar ouder en mijn moeder is ook jongdement. Ik vind het ook ontzettend moeilijk om over te praten. Ik merk toch dat ik de meeste steun heb aan mijn broers. Je familie weet het beste wat je meemaakt; vrienden, collega's of andere kennissen staan op dat gebied verder van je af en maken niet dagelijks mee wat jij doorstaat. Hoe moeilijk het is, probeer er eens over te beginnen. En ook al word je er verdrietig van, uiteindelijk helpt het misschien om je verdriet te delen.

Zorg vooral ook goed voor jezelf inderdaad. Neem de tijd en ruimte om je verdriet te verwerken en 'leuke' dingen te doen, ookal voelt het nu niet leuk, afleiding is wel goed voor je.
Dat neemt overigens niet weg dat dit je kans is, je kans om samen tijd door te brengen en voor je moeder te zorgen. Die kans krijg je nooit meer. Hoe verdrietig dat ook is, grijp die kans nu het nog kan!

Veel sterkte. Mocht je behoefte hebben aan contact, stuur me dan gerust een berichtje.
Floortje

Geboortejaar:
1990
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: