mama/oma heeft dementie

Berichten voor jongeren die een ouder met dementie op jonge leeftijd hebben

mama/oma heeft dementie

Berichtdoor Suus80 » 16 Mei 2018

Hallo...ongeveer een half jaar tot een jaar geleden is er bij mijn moeder Alzheimer geconstateerd. Wat een verschrikkelijk nieuws om te horen, nu is het nog niet heel erg, maar je kent de verhalen en weet wat er mogelijk gaat komen. Zo verdrietig. Onze dochters kwamen daar wekelijks als wij moeten werken, de laatste tijd willen ze niet meer...oma is anders. We hebben ze proberen uit te leggen wat er met oma aan de hand is...en ze zijn zelfs bij haar huisarts geweest om vragen te stellen. Toch merken we dat het ze ontzettend bezig houdt...de oudste (11) uit zich wel...huilt er af en toe om en wil er wel over praten, de jongste (9) daarentegen is een binnenvettertje wat dat betreft en uit zich nauwelijks, ik heb een boekje voor haar gekocht over een oma die verandert. Gister barstte echter haar bommetje en was ze intens verdrietig...ze was zo bang dat oma volgend jaar haar naam niet meer weet...ik heb haar zo goed als ik kon getroost, maar ook bij mij zelf kwam het toen binnen...en voor het eerst (samen) gehuild.
Heeft iemand tips hoe ik mijn meisjes kan steunen....
Suus80

Geboortejaar:
1980
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 16 Mei 2018

Dag Suus,

Je hebt al veel gedaan. Dementie heeft jullie leven behoorlijk verstoord, ook die van je moeder, ze zal zeker angstig zijn voor wat de toekomst gaat brengen. Er over praten, helpt toch, je maakt het bespreekbaar ook voor je moeder en de kinderen.
Op dementie.nl staan goede tips hoe je kinderen/kleinkinderen kunt leren omgaan met dementie: https://dementie.nl/impact-gezin/kinder ... t-dementie
Zelf wil ik daaraan toevoegen: maak de kinderen met de veranderende oma vertrouwd, oma is ziek maar dat is zeker niet eng. Het is heel verdrietig vooral voor oma zelf, maar als de kinderen blijven gaan kunnen ze erin meegroeien.
Heel veel sterkte, hartelijke groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)