Wie kan mij meer vertellen over artikel 60

Voor al je vragen en ervaringen over vertegenwoordiging, financiële zaken en wilsverklaringen

Wie kan mij meer vertellen over artikel 60

Berichtdoor Sonja W » 10 Maart 2018

Goedendag,

Ik wil graag meer weten over artikel 60 BOPZ, geen bereidheid geen bezwaar.

Uiteraard heb ik al uitgebreid gegoogeld via dwang in de zorg etc. Echter de juiste antwoorden op mijn vragen vind ik helaas niet. Dus mijn hoop is op gevestigd op jullie expertise, alvast heel veel dank.

Is een afgegeven artikel 60 na indicatie CIZ blijvend, dus voor altijd?

Stel dat mijn vader na het afgeven van deze indicatie na ca. 4 weken toch uit het verpleeghuis weg wil... kan dat dan?

Deze indicatie is nl. voor 75 % zeker afgegeven, ik hoor het komende week zeker. En de hele familie, incl. Buren zitten ontzettend in spanning. We hebbben nl. Een enorme geschiedenis met mijn 81-jarige alleenstaande vader. Een zorgmijder die alle hulp steeds wegstuurde en helemaal verpieterde. Hij is middels IBS opgenomen en ik zie hem nu na 2 weken opbloeien ... helaas roept hij dat hij naar huis wil...
Sonja W

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 10 Maart 2018

Dag Sonson,

Ik weet niet hoe de opname bij jullie precies gegaan is, maar de BOPZ is ook ter bescherming van de persoon: wettelijk zou je vader dus nog weg moeten 'kunnen' (en mogen) uit zijn gesloten omgeving, maar in de praktijk gebeurd dit bij Alzheimer in een gevorderd stadium praktisch nooit. Een enkele keer besluiten familieleden zelf het familielid weer naar huis te halen, maar dat komt niet vaak voor en heeft nogal wat voeten in de aarde. De verpleeghuisarts en psycholoog zullen je vader observeren en beoordelen of hij nog zelfstandig kan wonen of tegen zichzelf beschermd dient te worden. Je gaf in je verhaal al aan dat er inmiddels geen twijfel over is dat hij nog zelstandig zou kunnen wonen. In het geval van IBS, is er een rechter bij betrokken geweest en zal deze opnieuw besluiten of langere opname nodig blijft. Je kunt ook je vraag mailen aan één van onze experts op dementie.nl: https://dementie.nl/hulp-en-advies/experts, onderaan de pagina staat een kandidaat-notaris.
Het 'naar huis willen' is een bekend verschijnsel bij dementie, helaas weet de cliënt vaak niet meer naar welk "huis", eigenlijk is men op zoek naar veiligheid omdat alles hun onbekend voorkomt. Dat moet ook heel beangstigend zijn.
Heel veel sterkte , probeer je vader zoveel mogelijk af te leiden, door zelf rustig te blijven help je hem ook.
onderzoeker30 (vrijwilliger)